دوستان آمادگی گفتن اثرات تحریم‌ را ندارند

سخنگوی دولت در پاسخ به «شرق»: دوستان آمادگی گفتن اثرات تحریم‌ را ندارند شرق: آخرین نشست‌های خبری سخنگوی دولت دوازدهم در حالی برگزار می‌شود که مدت‌هاست خبرنگاران به‌دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت مجازی در آن شرکت می‌کنند. بااین‌حال علی ربیعی مطابق هر سه‌شنبه پشت تریبون قرار می‌گیرد و به سؤال‌ها پاسخ می‌دهد. او روز گذشته، قبل از پاسخ به پرسش‌ها درباره انتقال دولت به تیم جدید، گفت: «دولت تمام تلاش خود را برای انتقال مطلوب دولت به دولت منتخب به کار گرفته است و بر اساس تفاهم صورت‌گرفته اعضای هیئت دولت جلسات منظمی با جناب آقای رئیسی داشته‌اند و گزارش‌های لازم را ارائه کرده‌اند». ربیعی ادامه داد: «دولت خود را مکلف به همکاری همه‌جانبه با رئیس‌جمهور منتخب می‌داند. همچنین بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، دولت تا روز آخر که مسئولیت دارد، به وظایف خود ادامه خواهد داد. در همین راستا دولت برای رفع نگرانی‌ها درخصوص وجود کالاهای اساسی در ماه‌های اولیه فعالیت دولت منتخب تمام تلاش خود را به کار بسته است».
خاموشی‌ها نشان‌دهنده آثار  تحریم است
در ادامه، سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» درباره موضع دولت در برابر اعتراضات مردم در شهرهای مختلف به قطعی برق و اعتراضات در اصفهان به‌خاطر عدم دریافت حقابه گفت: «خاموشی‌های برق باعث ایجاد مشکلاتی برای زندگی مردم شد، ضمن احترام به نگرانی و اعتراض‌های مردم، از این خاموشی‌ها و مسائل پیش‌آمده متأسفیم. امروز قطعی برق خانگی کاهش یافته و وزارت نیرو به سمت عدم قطع برق خانگی حرکت کرده است. گرما و خشک‌سالی و عدم سرمایه‌گذاری ناشی از تحریم برای تولید بیشتر برق از علل قطعی‌های اخیر برق است. علی‌رغم این مسائل ما بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کردیم». او ادامه داد: «خشک‌سالی موضوع مهمی است که باید سازگاری با خشک‌سالی نه‌تنها در پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی قوی‌تر دیده شود، بلکه در سبک مصرف انرژی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. بنا بر پیش‌بینی‌ها، دولت آینده نیز با این پدیده روبه‌رو خواهد بود و همگان باید به‌نوعی در مواجهه با این پدیده همکاری و مشارکت داشته باشند و لازم است در سبک مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی تجدید نظر شود». ربیعی گفت: «خاموشی یک علامت از سیاست‌های یارانه‌ای پنهان در انرژی است که همواره به سود طبقه ثروتمند بوده و نیاز به تأمل و بررسی دارد که برای آغاز تصمیم‌گیری‌های سخت لازم است همگان با آن همراهی داشته باشند؛ اما بخشی از خاموشی‌های اخیر نشان‌دهنده آثار تحریم‌ها بر سرمایه‌گذاری‌ها از‌جمله در صنعت برق است و دولت با وجود همه مشکلات تلاش‌های ارزنده‌ای درخصوص احداث نیروگاه‌ها انجام داده است». سخنگوی دولت افزود: «بیش از پنج هزار مگاوات در زمینه برق سرمایه‌گذاری شده بود که به بحث تحریم خورد. همچنین 17‌هزارو 925 طرح‌ نیروگاهی در انتظار رفع توقف تأمین مالی خارجی قرار دارند. برخی‌ها متأسفانه برشی از جایی می‌زنند و آماری را منتشر می‌کنند و قضاوت ناسالمی را بارها تکرار می‌کنند. در برنامه ششم کارها به‌درستی جلو رفته است اما متأسفانه خیلی از دوستان آمادگی گفتن اثرات تحریم‌ها را ندارند».
سیاست‌گذاری‌ها برای عادلانه‌بودن حقابه است


ربیعی همچنین در پاسخ به بخش دوم سؤال درباره اعتراضات به قطعی آب در اصفهان گفت: «در مورد آب اصفهان هم همین رویه است؛ یعنی خشک‌سالی و‌کم آبی است؛ اما دولت درباره آب منطقه باید تدبیر کند. همه استان‌ها با مسئله آب مواجه هستند و این موضوع باید به نحوی مدیریت شود. البته اختلافاتی هم درباره میزان حقابه وجود دارد که دولت تصویر کلانی از آب‌های روزمینی و زیرزمینی دارد. امیدواریم از خشک‌سالی بیرون بیاییم که این نگرانی‌ها رفع شود؛ اما تمام سیاست‌گذاری‌ها برای عادلانه‌بودن حقابه است».
بایدن راه ترامپ را  ادامه داده است
ربیعی همچنین درباره احیای برجام عنوان کرد: «اطمینان داریم تاریخ منصفانه قضاوت خواهد کرد و یقین داریم که مردم به رویکرد گفت‌وگو و تعامل سازنده نمره قابل قبولی خواهند داد. با همه فراز و فرودهای سال‌های اخیر نه‌تنها از اعتقاد به‌ درستی اصل گفت‌وگو و تعامل عقب ننشسته‌ایم، بلکه اصالت و حقانیت این نگاه را در روابط منطقه‌ای به نمایش گذاشتیم و در کوران تهاجمات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که در موازات مداخله‌های مخرب خارجی، آتش بزرگی در خانه مردم بی‌گناه منطقه به پا کردند، امید به حل اختلاف را زنده نگه داشتیم». او در پاسخ به سؤالی که به ابراز نگرانی‌های کشورهای غربی و روسیه نسبت به افزایش غنی‌سازی ۲۰‌درصدی اورانیوم فلزی اشاره داشت، گفت: «تمام این اقدامات بر اساس نیازهای صلح‌آمیز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بر مبنای حقوق مندرج جمهوری اسلامی ایران در برجام با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و مطابق اعلامیه‌های متعدد در چارچوب بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام به‌سرعت بازگشت‌پذیر هستند». سخنگوی دولت افزود: «از نظر ما با توجه به مقاصد مطلقا صلح‌آمیز، هیچ جایی برای نگرانی از این اقدامات وجود ندارد، بااین‌حال اگر مشارکت‌کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم به جای گله‌گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی‌تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف‌هاست، سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند». ربیعی گفت: «اگر دیگر طرف‌های برجام به وظایف قانونی خود عمل کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز هرچه ‌سریع‌تر انتظارات قانونی مبتنی بر محدودیت‌ها در توافق برجام را محقق خواهد کرد. 
برخی از کشورهای اروپایی در حالی اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی‌ می‌دانند که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچ‌گاه از مرحله حرف فراتر نرفته‌اند». سخنگوی دولت عنوان کرد: «مواضع سخنگوی ‌وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام، ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یک‌جانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است».
حادثه  پارک ملت امنیتی نبود
ربیعی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت و عوامل صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده‌شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی درخصوص امنیتی‌بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است؛ البته دستگاه‌های ذی‌ربط برای شناسایی اقدام‌کنندگان، اقدامات لازم را پیگیری می‌کنند. طبق گزارش ارائه‌شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به‌هیچ‌عنوان شبیه خراب‌کاری‌های اخیر نیست. بااین‌حال به‌ محض دریافت اطلاعات جدید، حتما به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد».
پیگیری مسائل افغانستان در وزارت کشور و خارجه
او درباره تدابیر دولت برای حفاظت از مرزهای شرقی در پی حضور طالبان در آن منطقه، گفت: «دستگاه‌های مرتبط فرایند جدید تغییرات در عرصه‌های سیاسی افغانستان را بررسی و مطالعه کردند. با محوریت وزارت کشور کمیته‌ای هم در این زمینه رصد مستمر و ایجاد آمادگی‌های لازم برای مواجهه با این تغییرات را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند. در مجموع با اقدامات انجام‌شده آمادگی‌های لازم وجود دارد و سناریوهای مختلف هم متناسب با روند تحولات پیش‌بینی ‌شده و در صورت نیاز اقدام هم خواهد شد». سخنگوی دولت درباره ورود مهاجران غیرقانونی نیز افزود: «برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم؛ درعین‌حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند. در صورت ورود مهاجران جدید در جوار مناطق مرزی اردوگاه‌هایی برای آنان مهیا می‌کنیم؛ البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به‌ویژه خانوادگی مواجه نبودیم». او ادامه داد: «مسائل مرزی، امنیتی و اقتصادی و مسائل سیاسی موضوع افغانستان را با حساسیت دنبال می‌کنیم، همواره گفتیم امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است. علاوه بر این خشونت توسط هر گروه در افغانستان را محکوم کردیم. جنگ و خشونت و نزاع داخلی در افغانستان را همیشه محکوم کرده و تلاش کردیم در افغانستان، دولتی مقتدر متکی بر آرای مردم بتواند مردم خود را از چالش‌ها بیرون بیاورد. مسائل افغانستان از مسائلی است که این روزها با حساسیت در وزارت خارجه و در بخش مرزی با وزارت کشور در حال پیگیری است».