«صدر» می‌آید مثل همیشه!


عراق وارد فضای انتخاباتی شده و بازگشت از این مسیر نه به صلاح است و نه ممکن!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس سیاسی مسائل عراق به آفتاب یزد گفت: «مقتدی صدر برنامه‌های بسیاری برای آینده‌ی سیاسی خود در عراق در سر دارد که عملی شدنِ آن‌ها خطرناک اما ناممکن است! برنامه‌هایی که بعضاً تکراری و نخ نما شده است.»
محمدصالح صدقیان با اشاره به این موضوع که؛ «صدر در حال ایجاد خلا بیشتری در فضای رهبری شیعیان عراق به منظور بهره‌برداری بعدی است» تاکید می‌کند: «شاید خودِ صدر نیز نداند که دارد در زمین باقیمانده‌های دولت ترامپ و عوامل فعلی دولت بایدن در عراق بازی می‌کند که در دورنمای این دو گروه؛ نه تنها عربستان که اسرائیل نیز حضور دارد و از
به‌هم خوردن آرامش در عراق به نحو احسن بهره‌برداری خواهندکرد.» صدقیان با بی‌اثر خواندن تصمیم «تحریم انتخابات عراق» توسط صدر و طرفدارانش می‌گوید: «عراق وارد فاز انتخاباتی شده و بازگشت از این مسیر نه به نفع عراقی‌ها است و نه دولت‌های منطقه و قدرت‌های بین‌المللی چنین اجازه‌ای خواهند داد!»


وی می‌افزاید: «آمریکایی‌ها برای آینده عراق و انتخاباتی که منتهی به روی کار آمدن یک نخست وزیر جدید خواهد شد، برنامه‌های وسیعی تدارک دیده فلذا اجازه‌ی برهم خوردن این فضا را نخواهد داد حتی اگر لازم باشد صدر را نیز به بازی بگیرند!»
> تحریم انتخابات و واکنش‌ها
رهبر جنبش صدر عراق گفت: در انتخابات عراق شرکت نخواهم کرد! در بخشی از بیانیه دفتر ویژه مقتدی صدر در نجف اشرف آمده: «با توجه به شرایط خاصی که در حال حاضر وجود دارد و به منظور رعایت مصالح ملت و میهن، تصمیم گرفته شده است تا دفتر سیاسی تعطیل و دکتر نصار الربیعی و شیخ محمد الموصلی به عنوان مشاوران مقتدی صدر منصوب شوند.» رسانه‌های عراقی دلیل این تصمیم صدر را «غیرمشروع» دانستن انتخابات آینده عراق از سوی مقتدی صدر اعلام کرده نوشتند؛ حمید الغزی نامزد جناح صدر از دبیرخانه عمومی شورای وزیران استعفا داد و به دنبال آن دفتر سیاسی جریان صدر عراق بسته شد. در بخش دیگری از اخبار ارسالی از عراق می‌خوانیم: «مقتدی صدر رهبر جریان صدری عراق ساعاتی پس از اعلام تحریم انتخابات تصمیم گرفت که دفتر سیاسی جریان خود را تعطیل کند.»
روزنامه قطری العربی الجدید در واکنش به این تصمیم مقتدی صدر می‌نویسد: «کناره‌گیری مقتدی صدر از شرکت در انتخابات برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد او پیشتر هم در پنجم آگوست ۲۰۱۳، یازدهم فوریه ۲۰۱۴، بیست و یکم فوریه ۲۰۱۴ و بیست و چهارم فوریه ۲۰۲۰ نیز اعلام کرده بود که سیاست و تمام مسائل دولتی را کنار می‌گذارد، اما خیلی زود دوباره به صحنه بازگشت و به یکی از طرف‌های اصلی مذاکره برای تشکیل دولت کنونی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی تبدیل شد. صدر در آوریل گذشته هم از عزم خود برای به دست آوردن نخست وزیری در دولت آینده گفته تا به قول خودش «اصلاحات را محقق و مفسدان را دور کند.» » همچنین این روزنامه در خبری دیگر می‌نویسد: «وجود پرچم‌های دو گروه مسلح وابسته به مقتدی صدر (لواء الیوم الموعود) و (سرایا السلام) در کنار پرچم عراق به هنگام سخنرانی او جهت اعلام کناره‌گیری‌اش از شرکت در انتخابات، پیامی برای گروه‌های سیاسی و نظامی داخلی است.» محمد صالح صدقیان در گفتگو با آفتاب یزد اما این اقدام صدر را نمادین دانسته و می‌گوید: «از آن جایی که گروه لواء الیوم الموعود پیشتر منحل شده بود، دلیلی بر استفاده از پرچم آن نمی‌توان یافت!»
سید عمار حکیم رئیس جریان ملی الحکمه در توییتی نسبت به انصراف مقتدی صدر از شرکت در انتخابات واکنش نشان داده و تصریح کرد: ما جناب سید مقتدی صدر را به انصراف از تصمیمی که برای‌عدم شرکت در انتخابات گرفته تشویق می‌کنیم و از او می‌خواهیم که به تلاش‌های خود ادامه داده و صحنه را از حضور بخش مهمی از مردم عراق خالی نکند.
محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در توییتی نسبت به تصمیم مقتدی صدر مبنی بر انصراف از شرکت در انتخابات واکنش نشان داد. وی در این توییت تصریح کرده است: عراق به تمام فرزندان شجاع و مخلص خود نیاز دارد تا اینکه پرچم آن را بلند کنند، صفوف آن را منسجم کرده، به ملت آن خدمت کنند، از کرامت آن صیانت کنند و آن را به ساحل آرامش برسانند.
> دیداری که تکذیب شد
به گزارش مطالعات عراق به نقل از فرات نیوز، درحالی که برخی منابع خبری از برنامه برهم صالح رئیس جمهور عراق برای ملاقات و گفتگو با مقتدی صدر در خصوص تصمیم او برای انصراف از شرکت در انتخابات خبر داده‌اند، جواد الموسوی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون (مورد حمایت مقتدی صدر) این موضوع را تکذیب کرده و تاکید کرد تا این لحظه برنامه‌ای برای دیدار بین برهم صالح و مقتدی صدر تنظیم نشده است.
ابو الاء الولایی دبیر کل مقاومت اسلامی گردان‌های سیدالشهدا با انتشار توییتی در واکنش به انصراف مقتدی صدر از شرکت در انتخابات، از او خواست تا به مسیر اصلاح‌طلبی خود ادامه دهد و از ایده انصراف از شرکت در انتخابات منصرف شود. وی در این توییت تصریح کرده است که صدری‌ها جزو گروه‌های اصلی مقاومت در مقابل اشغالگری بوده و در زمان دیکتاتوری صدام هم در کنار دیگران با او مبارزه کرده اند. الولایی حضور مقتدی صدر را تضمینی برای ثبات کشور دانسته و تصریح کرده است: ما مطمئن هستیم که حضور شما در میدان‌های اصلاحات، جهاد و دفاع از دین و میهن ادامه خواهد یافت.
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در توییتی در واکنش به انصراف مقتدی صدر از شرکت در انتخابات پارلمانی پیش روی عراق نوشت: وطن ما نیازمند همبستگی همه است؛ مردم و گروه‌های سیاسی که در رقابتی سالم در انتخابات شرکت می‌کنند. ما مسئولیتی تاریخی برای حمایت از عراق برعهده داریم تا اینکه انتخاباتی سالم و آزاد را برگزار کنیم. جریان صدر بخش مهمی از جامعه است و نمی‌توان‌عدم مشارکت آن در انتخابات را تصور کرد. عراق امانتی است که برعهده همگان است!
خواهش و تمنای دبیرکل کتائب سید الشهداء از صدر برای انصراف از تصمیم اخیر: برادر مجاهد مقتدی صدر، نمی‌توان مفسدان و افراد متزلزل را با خاندان صدر معتمدین ملت یکی شمرد، بنابراین من به جنابعالی التماس می‌کنم که راه اصلاحات را ادامه داده و از کناره‌گیری منصرف بشوید. صدریها در نوک نیزه‌ی مقاومت علیه اشغالگری و همسنگران ما در جهاد و علیه دیکتاتوری هستند. فراموش نمی‌کنیم که چگونه صدریها بر تصویب مصوبه اخراج اشغالگر اصرار داشتند. وجود شما ضامن ثبات کشور ما است. ما اطمینان داریم که شما در زمینه‌های اصلاحات، جهاد و دفاع از دین و میهن باقی
خواهید ماند.
حاج شبل الزیدی دبیر کل جنبش اسلامی عراق در توییتی در واکنش به انصراف مقتدی صدر و طرفداران او از شرکت در انتخابات نوشت: برای انصراف دادن از شرکت در انتخابات باید نزد کمیساریای عالی انتخابات رفت و نه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی. مگر اینکه مقصود ایجاد هرج و مرج و بهره‌برداری از مردم باشد که عاقبت خوشی برای ما نخواهد داشت.
> آتش سوزی‌هایی که جریان صدر را در مظان اتهام قرار داد!
محمد صالح صدقیان در ادامه‌ی گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به چند فقره آتش سوزی در یک بیمارستان و نیز ساختمان وزارت بهداشت خاطرنشان می‌کند: «همه می‌دانند سیستم بهداشتی و بیمارستانی عراق توسط جریان صدر اداره می‌شود و آتش سوزی‌های اخیر یک علامت سوال بزرگ در ذهن مردم عراق ایجاد کرده که نمی‌تواند بدون پاسخ باقی بماند.»
وی ادامه می‌دهد: «آتش گرفتن طبقه‌ی چهارم ساختمان وزارت بهداشت عراق، همان طبقه‌ای که اسناد و مدارک قراردادها در آن نگهداری می‌شود همه‌ی نگاه‌ها را به سوی مقتدی صدر معطوف ساخته و بلوای اخیر می‌تواند نوعی فرار رو به جلو برای عدمِ پاسخگویی قلمداد شود!»
> برخی زمان می‌خرند، صدر حیثیت!
محمد صالح صدقیان با اشاره به ارزیابی‌ها از روند و نتیجه‌ی احتمالی انتخابات، به آفتاب یزد می‌گوید: «در این که جریان صدر موقعیت خود در انتخابات پیش رو را متزلزل دیده و به همین علت جنجال و حواشی انتخاباتی را کلید زده است هیچ شکی وجود ندارد اما در این که صدر بتواند از این طریق، موقعیت خود را بهبود بخشد باید با دیده‌ی انکار و تردید نگریست.»
وی ادامه می‌دهد: «بارها گفته بودم جریان شیعیان عراق باید خلا حضور خود در بدنه‌ی سیاسی عراق را به نحوی پرکنند.»
صدقیان تاکید می‌کند: «یکی از دلایل بلوای اخیر از سوی جریان صدر آن است که وی و اطرافیان وی می‌کوشند این خلا را پررنگ جلوه داده و خود در نقش ناجی بر کل شیعیان سایه بیاندازند که این امر به دلیل اختلاف دیدگاه‌هایی که وجود دارد به احتمال بسیار زیاد غیر ممکن است.»
> الکاظمی استعفا نمی‌دهد
صدقیان در بخش دیگری از گفتگوی خود با آفتاب یزد با اشاره به سفر قریب الوقوع الکاظمی به عراق و مطالبه‌ی استعفای کاظمی از سوی برخی جریان‌های سیاسی خاطرنشان می‌کند: «از آن جایی که آمریکایی‌ها تدارک سفر برای نخست وزیر عراق دیده‌اند و نیز این که در روند انتخابات عراق نباید خدشه‌ای ایجاد شود به طور طبیعی، استعفای الکاظمی غیر ممکن است خاصه آن که؛ آمریکایی‌های باقیمانده از زمان ترامپ و نیز تیم دولت بایدن از نخست وزیری الکاظمی حمایت کرده‌اند و نیز این که آمریکایی‌ها برای بعدِ زمان نخست وزیری الکاظمی، نقشه‌ها و طرح‌ها تدارک دیده اند!»
> بود و نبود صدر بر انتخابات در عراق بی‌تاثیر است
محمد صالح صدقیان معتقد است: «عراق وارد فضای انتخاباتی شده و بازگشت از این مسیر نه به صلاح است و نه ممکن!» وی می‌گوید: «همه‌ی اطرافیان و نزدیکان صدر می‌گویند او از تصمیم اخیر خود منصرف شده و به انتخابات ورود پیدا خواهد کرد
اما، بنا بر هر دلیلی او اگر برای نخستین بار بر تصمیم خود پافشاری کند، هیچ خللی در روند انتخابات ایجاد نشده و این انتخابات راس تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.»
> یا بازی یا بر هم زدن بازی!
این کارشناس مسائل سیاسی جهان عرب می‌گوید: «صدر یک دکترین دارد معروف به «بازی و بر هم زدن بازی»، صدر یا بازی می‌کند یا بازی بر هم می‌زند با این توضیح که بازی در هر صورت باید به میل و اراده‌ی او انجام شود. »
> عراق در مسیری غیر قابل بازگشت
صدقیان در پایان با اشاره به رویدادهای منطقه و گفتگوهای برجامی ما بین ایران و آمریکا اظهار می‌دارد: «عراق در نقشه‌های سیاسی آمریکایی‌ها به خصوص در مواجهه با ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد و این جایگاه در هر صورت ممکن حفظ
خواهد شد!»