جهش تولید در شرایط جنگی و کرونا ادامه یافت

گروه اقتصادی | رئیس‌جمهوری حوزه حمل‌ونقل را از ارکان پیشرفت کشور و بهبود وضعیت زندگی مردم دانست و گفت: تقویت و توجه ویژه به بخش حمل‌ونقل از افتخارات این دولت است و در طول 8 سال گذشته در زمینه بزرگراه‌ها، حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، بندری و بویژه ترانزیت، کارهای بسیار بزرگی انجام شده است. حسن روحانی در هشتاد و یکمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و افتتاح طرح‌های ملی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: افتخار می‌کنیم به اینکه در شرایط سخت جنگ اقتصادی و کرونا خداوند توفیق داد تا مسیر افزایش و جهش تولید و همچنین حمایت و مانع زدایی از تولید را با قدرت ادامه دهیم.
روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مهم در حوزه راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در شهرهای مختلف کشور، گفت: افتتاح حدود 21 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز با وجود شرایط سخت جنگ اقتصادی، بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این دولت بزرگراه‌های کشور از 12 هزار کیلومتر به 20 هزار کیلومتر افزایش یافته است، گفت: در حوزه ریلی نیز اقدامات بسیار خوبی در 8 سال گذشته انجام شده و اتصال خطوط ریلی کشور و نقش آن در ترانزیت بسیار حائز اهمیت است. روحانی گفت: 6 هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست که با تکمیل آن بزرگراه‌های کشور تقریباً دو برابر خواهد شد و اقدامات انجام شده در حوزه مهم و زیر ساختی، ریل‌گذاری برای دولت آینده است.رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح پروژه‌های بندری در بندر شهید رجایی استان هرمزگان با اشاره به آغاز استفاده از تجهیزات جدید لایروبی در بنادر کشور، گفت: اینکه از لحاظ لایروبی امروز قادر هستید با استفاد از تجهیزات جدید عمق لازم را برای اسکله‌ها به‌وجود آورید تا کشتی‌ها براحتی برای تخلیه و بارگیری پهلو بگیرند، بسیار ارزشمند است.  روحانی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای توسعه بنادر کشور، گفت: آبادانی سواحل مکران از جمله اقدامات مهم و از افتخارات این دولت است. رئیس‌جمهوری افزود: با اقدامات دولت در زمینه اتصال خطوط راه‌آهن به شبکه ریلی سراسر کشور، راه‌آهن از چابهار به زاهدان به شبکه سراسری متصل شده و از قزوین به رشت و از آنجا به کاسپین و دریای خزر و سپس بندر آستارا متصل می‌شود و با این اقدامات، کشورهای منطقه نیز به شبکه ریلی کشورمان متصل خواهند شد. روحانی گفت: دولت همچنین پروژه بزرگ انتقال آب دریا به استان‌های کرمان و یزد را انجام داده و شرایط برای ادامه این مسیر به استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: در روزهای آینده اسکله نفتی مهمی که می‌تواند به‌عنوان یک اقدام تاریخی محسوب شود افتتاح خواهد شد و از این به بعد از بندر جاسک نیز می‌توانیم نفت صادر کنیم. روحانی با بیان اینکه در این دولت سرمایه‌گذاری بزرگی در چابهار، جاسک و سواحل مکران انجام شده است اظهار داشت: امروز بواسطه سرمایه گذاری‌های انجام شده، 8 میلیون تن به ظرفیت بندر شهید بهشتی اضافه شده است و بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی امکانات بندری برای تخلیه بار از 180 میلیون تن به 285 میلیون تن افزایش یافته است و این درحالی است که در شرایط تحریم و کرونا بودیم و اگر آن خبیث در دنیای سیاسی جهان نبود بی‌تردید شاهد اقدامات بزرگ‌تری در این هشت سال می‌بودیم.
افزایش ۶۰ درصدی طول بزرگراه‌های کشور
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان در سراسر کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۱۱ هزار کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی ایجاد شده است که به این واسطه حدود ۶۰ درصد افزایش طول بزرگراه‌ها را شاهد بودیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره بیش از ۱۴ هزار کیلومتر به راه‌های آسفالت شده کشور افزوده شد، خاطرنشان کرد: ظرفیت بنادر از ۱۸۰ میلیون در سال ۹۲، امروز به بیش از ۲۸۵ میلیون تن می‌رسد که حکایت از افزایش ۱۰۰ میلیون تنی دارد. وی ادامه داد: با توسعه مکانیزاسیون مناسب ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه را به شکلی پیش بردیم که مدت انتظار کشتی‌ها را به حداقل برسانیم. اگر در گذشته یک کشتی حامل کالای اساسی بیش از دو هفته برای تخلیه بار معطل می‌ماند، اما امروز، ظرف مدت ۶ یا حداکثر ۷ روز این بار تخلیه می‌شود و زمان تخلیه به نصف کاهش پیدا کرده است. وی به افتتاح موارد متعددی در حوزه نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: در کشور ۵۵ هزار کامیون بالای۴۰ سال داریم که غیر از مخاطرات ایمنی و مصرف سوخت بالا، موجب کاهش راندمان بخش حمل‌ونقل خواهد شد. برنامه‌ای را در این حوزه از سال ۹۸ دنبال کردیم که اولین نتایج اولیه را گزارش می‌دهیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال گذشته، بیش از۵۰۰ میلیون تن بار در جاده‌های کشور جابه‌جا کردیم که نسبت به سال ۹۸، حدود ۷ درصد رشد داشته‌ایم. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز همین نرخ رشد را در جابه‌جایی بار تجربه کردیم.


 عبور از گردنه مشکلات با افتخار
‌مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان هم در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و راه و شهرسازی، اظهار داشت: با وجود جنگ اقتصادی، خشکسالی، سیل، زلزله، تحریم و مشکلات متنوعی که در این دوره به وجود آمد، دولت با مدیریت و تدبیر جنابعالی توانست از این گردنه با افتخار عبور کند.
وی از تمامی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رئیس جمهوری از جامعه ورزش و جوانان کشور قدردانی و تأکید کرد: در حضور ملت ایران شهادت می‌دهم نه تنها در عرصه ورزش و جوانان بلکه در همه عرصه‌های اجرایی و توسعه کشور اگر موفقیتی بود، مرهون زحمات همه همکاران در دستگاه‌های اجرایی، حمایت‌های مردم و مدیریت هوشمندانه رئیس جمهوری انجام شده است.

برش

طرح‌ها
طرح‌های هشتاد و یکمین پویش تدبیر و امید در استان‌های مرکزی، لرستان، مازندران، فارس، بوشهر و هرمزگان به بهره‌برداری رسید
 37 پروژه بزرگراهی، بندری، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شامل بهره‌برداری از 321 کیلومتر پروژه بزرگراهی و باند دوم راه اصلی در 17 استان کشور، 4 طرح در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، 16 پروژه بندری شامل سه پست اسکله نفتی و انواع سامانه‌های اعلام حریق و سامانه مرجع دریایی در این استان‌ها افتتاح شد
بهره‌برداری رسمی از سالن‌های چندمنظوره ورزشی از جمله سالن‌های 6 هزار نفره ساری و شیراز و 262 فضای ورزشی در شهرهای مختلف کشور با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد
برای اجرای این طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی کشور، 21 هزار و 423 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که برای یک هزار و 422 نفر اشتغالزایی به‌همراه دارد