شکار مدعیان قهرمانی لیگ در جام حذفی

آدرینا ورشینگر/ مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، پنجشنبه شب با 3 بازی آغاز شد که طی آن پرسپولیس و استقلال از ساعت 19:45 در ورزشگاه آزادی تهران و با قضاوت علیرضا فغانی در دربی 96 به مصاف هم رفتند. در این مسابقه سیدجلال حسینی به دلیل آنچه آسیب دیدگی‌اش عنوان شده بود، در ترکیب اصلی سرخپوشان قرار نداشت و یحیی گل‌محمدی به جای کاپیتان پرسپولیس از فرشاد فرجی همانند بازی با آلومینیوم در دفاع میانی قرمزها بهره برده بود اما در سمت مقابل وریا غفوری در ترکیب استقلال قرار داشت. کاپیتان آبی‌ها در اواخر نیمه اول بازی معوقه هفته بیست و یکم استقلال برابر پدیده دچار مصدومیت شد و بعد از آن در 4 بازی برابر گل گهر، آلومینیوم، تراکتور و سایپا به دلیل مصدومیت غایب بود ولی بعد از 406 دقیقه دوباره برای استقلالی‌ها به میدان رفت. در این مسابقه که پیروزی در آن برای هر دو تیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود، سرخابی‌ها بازی را بسیار محتاط آغاز کردند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در نیمه اول موقعیت خاصی روی دروازه‌ها خلق نشد. در نیمه دوم بازیکنان دو تیم تا حدودی جلو کشیدند و چند موقعیت نصفه و نیمه به دست آوردند با این حال باز هم توپی از خط دروازه‌ها رد نشد تا بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود. در نیمه اول وقت‌های اضافی بازی شرایط بسیار بهتری پیدا کرد. پرسپولیس یک بار تیر دروازه استقلال را توسط عیسی آل کثیر به لرزه درآورد و استقلالی‌ها هم دو فرصت خوب توسط قایدی و مطهری از دست دادند. با این حال باز هم بازی محتاطانه در دستور کار قرار گرفت تا بازی بدون گل خاتمه پیدا کند و کار به ضربات پنالتی کشیده شود. نکته عجیب اینکه در نیمه اول 3 دقیقه و در نیمه دوم 8 دقیقه وقت اضافه اعلام شد تا در کل این بازی در حدود 133 دقیقه طول بکشد. در پنالتی‌ها، ضربه اول را غفوری تبدیل به گل کرد و مهدی ترابی هم کار را برای پرسپولیس به تساوی کشاند. پنالتی دوم آبی‌ها را فرشید اسماعیلی گل کرد و محمدحسین کنعانی زادگان هم ضربه‌اش را به گل تبدیل کرد. پنالتی سوم استقلال را هم بابک مرادی گل کرد و سعید آقایی هم برای پرسپولیس موفق به گلزنی شد. در ضربات چهارم امیرارسلان مطهری برای آبی‌ها گل زد ولی آل‌کثیر ضربه‌اش را به بالای دروازه فرستاد تا قرمزها عقب بیفتند. با این حال، پنالتی پنجم استقلال که توسط مهدی قایدی زده شد، حامد لک با شیرجه دیدنی مهار کرد تا امیدهای پرسپولیس برای صعود زنده بماند ولی سید حسین حسینی پنالتی مهدی عبدی را مهار کرد تا استقلال با برتری 4-3 راهی مرحله بعد شود. به این ترتیب آبی‌پوشان توانستند هم انتقام باخت بازی برگشت لیگ را از پرسپولیس بگیرند و هم مانند جام حذفی فصل گذشته در ضربات پنالتی باز هم رقیب دیرینه‌شان را شکست دهند. اتفاقی که در پنالتی‌ها افتاد، شباهت وضعیت پرسپولیس با انگلیس در فینال یورو 2020 بود.
آن بازی در حالی با برتری ایتالیا مقابل انگلیس به پایان رسید که گرت ساوت گیت مارکوس راشفورد، جیدون سانچو و بوکایو ساکا سه بازیکن تعویضی انگلیس در ضربات پنالتی توپ‌های خود را تبدیل به گل نکردند و در دربی تهران هم آل کثیر و عبدی که برای قرمزها به میدان رفته بودند، ضربات‌شان را از دست دادند تا با وجود اینکه حامد لک یک پنالتی قایدی را مهار کرد، اما پرسپولیس بازنده و در نهایت حذف شود. در دیگر بازی‌های جام حذفی، گل‌گهر 3-1 آلومینیوم را از پیش رو برداشت. نیمه اول این دیدار با گل معین عباسیان (10) به سود شاگردان علیرضا منصوریان به پایان رسید اما در نیمه دوم رضا شکاری (72) بازی را به تساوی کشاند. در ادامه احمدرضا زنده‌روح (85 پنالتی) و سعید صادقی (3+90) برای سیرجانی‌ها گلزنی کردند تا شاگردان امیر قلعه‌نویی حریف استقلال در مرحله نیمه نهایی شوند. همچنین فولاد و سپاهان در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز برابر هم قرار گرفتند که این مسابقه در وقت قانونی با تساوی بدون گل به پایان رسید ولی در وقت‌های اضافه صالح حردانی (93) برای فولاد و محمدرضا خلعتبری (107) برای سپاهان گلزنی کردند تا کار به پنالتی کشیده شود. در اواخر مسابقه، محسن فروزان به جای احسان مرادیان به میدان آمد و با مهار دو ضربه پنالتی باعث شد تا شاگردان جواد نکونام 5-4 به پیروزی برسند و شاگردان محرم نویدکیا هم از دور رقابت‌ها حذف شوند. به این ترتیب فولاد و استقلال راهی مرحله بعد شدند تا دو تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر از جام حذفی کنار بروند. فولاد در نیمه نهایی با برنده بازی ملوان و خیبر مسابقه خواهد داد که بازی‌شان 2 مرداد برگزار خواهد شد.

بــــرش


نظر کارشناسان داوری درباره صحنه جنجالی دربی
دقیقه 15 دیدار پرسپولیس و استقلال امیر ارسلان مطهری با بازی خطرناک و کف استوک روی کمر فرشاد فرجی مدافع پرسپولیس فرود آمد ولی علیرضا فغانی از کارت خود استفاده نکرد و یحیی گل‌محمدی سرمربی سرخپوشان هم در کنفرانس پس از مسابقه به این اشاره کرد که مطهری حتماً باید اخراج می شد. این موضوع باعث شد تا کارشناسان داوری نظرشان را در این خصوص اعلام کنند. حیدر سلیمانی: «فغانی به دلیل اینکه دید کامل روی این صحنه نداشت، نتوانست تشخیص دقیق دهد اما به دلیل بازی خطرناک باید مطهری را اخراج می‌کرد.» ابراهیم میرزابیگی: «شدت ضربه زیاد نبود، بنابراین کارت زرد کافی بود، اما فغانی به مهاجم استقلال کارت زرد هم نشان نداد.» نادر جعفری:«مطهری باید با کارت زرد جریمه می‌شد. نوید مظفری: «مهاجم استقلال در آن صحنه باید کارت زرد می گرفت و با توجه به اینکه داور صحنه را ندید و سعی کرد بازی را ادامه دهد، باید کمک در این مورد با او صحبت می‌کرد.»