چه عواملی سبب بحران زیست محیطی در جنوب ایران شد عطش در سرزمین حاصلخیز خوزستان

حیات بخشی از مردم خوزستان بر کشاورزی و دامداری بنا شده، حالا با اجرای طرح انتقال آب و خشک شدن هورالعظیم زندگی این مردم به خطر افتاده است.
رویداد24 در این زمینه نوشته است: اعتراضات در بخش‌هایی از خوزستان طی شب و روز گذشته به اوج خود رسید، مردم فریاد «واعطشا» سر دادند و به نبود آب و برق و مشکلات ناشی از آن از جمله تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن مزارعشان اعتراض کردند. این بخشی از روایت زندگی مردمی است که در ثروتمندترین استان ایران روزگار می‌گذرانند، اما حتی از امکانات اولیه زندگی نیز محرومند.
استان خوزستان به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز بخشی از درآمد کل کشور را تامین می‌کند، خود به شدت محروم است. مردم این استان همچنان گاز لوله‌کشی شده ندارند، برق در شهرهای مختلف خوزستان و در دمای بالای ۵۰ درجه بارها و برای مدت زمان طولانی قطع می‌شود، آب شرب در این استان کیمیا است و مردم برای تهیه آب شرب سالم باید دبه‌های خود را به مراکز فروش آب ببرند تا بتوانند آب بخرند. بخش گسترده‌ای از مردم خوزستان در محرومیت شدید به سر می‌برند و حالا با نبود آب دیگر حیاتشان به خطر افتاده است.
دلیل اعتراضات خوزستان چیست؟


اجرای طرح‌های مختلف آبی از جمله احداث چندین سد بر کارون و عدم تامین حقابه هورالعظیم به بالا گرفتن تنش آبی و در نهایت مرگ محیط زیست در این منطقه از خوزستان منجر شده است. شغل بخش اعظمی از مردم خوزستان به ویژه روستاهای آن بر کشاورزی و دامداری استوار است به همین خاطر بستن آب بر مردم مشکلات عدیده‌ای را برای آنها ایجاد کرده است که به طور مستقیم زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
در پی تنش آبی در خوزستان حیات بخش اعظمی از محیط زیست این استان به خطر افتاده. مرگ گاومیش‌ها و تلف شدن هزاران ماهی بخشی از تلفات بی آبی در خوزستان است. پرورش گاومیش‌ منبع اصلی درآمد و شغل مردم هور خوزستان است. نبود آب یکی از معضلات برای مردم و دام‌هایشان است و به گفته برخی از اهالی این منطقه در روز‌های گذشته بسیاری از این گاومیش‌ها به دلیل نبود آب رم کرده و گم شده‌اند، برخی دیگر هم از گرما و نبود آب تلف شده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود که اگر حق آبه هور تامین نشود، در ماه‌های آینده شاهد تشدید بحران آبی در این زیستگاه بزرگ خواهیم بود.
مهدی الیاسی روزنامه‌نگار در توییتی نوشته «استان خوزستان از شمال و شرق توسط کوه‌های زاگرس احاطه شده. جلگه خوزستان یکی از پُر آب‌ترین مناطق ایران است و پنج رود بزرگ که از زاگرس سرچشمه می‌گیرند در این استان جاری است.
چگونه توانستید منطقه‌ای با این موقعیت را دچار بحران بی‌آبی کنید و این تراژدی را رقم بزنید؟»
طی چند هفته اخیر سران قابل و شیوخ در خوزستان با حضور استانداری و فرمانداری‌ها تلاش کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. حالا این روز‌ها مردم خوزستان در اعتراض به قطعی برق و نبود آب به خیابان‌ها آمده‌اند تا شاید بتوانند زندگی را به این استان برگردانند.
در چند روز اخیر مردم خوزستان در بسیاری از شهرستان‌های اهواز از جمله حمیدیه، ماهشهر،سوسنگرد و شادگان به خیابان‌ها آمدند و شعار‌هایی را در اعتراض بی آبی سر دادند. این اعتراضات طی شب و روز گذشته به اوج خود رسید تا جایی که فیلم های منتشر شده از این اعتراضات از درگیری میان نیروهای پلیس و برخی معترضان حکایت می کند.
در بخشی از فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات در خوزستان مردم خواستار آن هستند که صدا و سیما و رسانه‌ها به مشکلاتشان بپردازند تا صدایشان به گوش مسئولان برسد.
فارس با بازتاب اعتراضات در چند شهر خوزستان نوشت: در پی مشکلات بی‌آبی در خوزستان، مردم این استان عصر روز گذشته با برگزاری تجمعاتی در برخی شهر‌ها خواستار رسیدگی به این مشکل و تامین حقابه رودخانه‌ها شدند.
فارس نوشت: مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به ویژه کرخه در روز‌های اخیر منجر به بروز مشکل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی شد. در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند. همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودرو‌ها برای دقایقی مختل شد، اما با حضور نیرو‌های انتظامی بدون درگیری ترافیک در همه جاده‌ها روان شد.
فریدون بندری سرپرست فرمانداری بندرماهشهر گفته «مسدود کردن مسیر بندر ماهشهر به بندر امام خمینی(ره) به صورت جدی وجود نداشت و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند.»
عصر جنوب نیز از بستن جاده ماهشهر به بندر امام در پی اعتراضات به مشکلات بی آبی خبر داد و به نقل از فرماندار ماهشهر خوزستان نوشت: دقایقی پیش گروهی بر پایه یک فراخوان مجازی در اعتراض به موضوع بی آبی در استان خوزستان، اقدام به بستن جاده ماهشهر - بندرامام کردند که با حضور مامورین انتظامی، معترضین متفرق شدند.
استاندار خوزستان: فیلم اعتراضات مردمی جعلی است
ایرنا خبرگزاری دولت خبر عجیبی منتشر کرد. با وجود تایید این اعتراضات از سوی منابع محلی و رسمی، استاندار خوزستان وجود هرگونه اعتراض در سطح این استان را رد کرده و گفته برخی به دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می‌کنند.
به گفته استاندار خوزستان در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می شود لذا مردم مراقب این شیطنت‌ها باشند.
انتقال آب خوزستان را نمی‌پذیریم
یکی از اهالی سوسنگرد که روز گذشته شاهد اعتراض خیابانی مردم بوده است، به رویداد‌۲۴ می‌گوید: مردم در اینجا به سختی زندگی می‌کنند. هیچ امکاناتی برای زندگی نداریم. آب شرب را همیشه باید خریداری کنیم در حالی که نزدیک کارون و کرخه هستیم. اما آب استان را به سایر استان‌ها مانند اصفهان و یزد انتقال می‌دهند. این برای ما قابل پذیرش نیست آبی که حق ما است و ما از آن محروم هستیم را به دیگر استان‌ها انتقال دهند.
او ادامه می‌دهد: در روز‌های گذشته که آب هور را قطع کردند، بسیاری از مردم آن مناطق دچار مشکل شدند و دام‌هایشان را از دست دادند. در کنار نبود آب، برق هم برای ساعت‌های زیادی می‌رود. هوای اینجا بسیار گرم است و تحمل بی برقی و بی آبی برایمان طاقت فرسا است. از همین رو بسیاری از مردم به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض کنند و کسی صدایشان را بشنود. اما متاسفانه برخی به مردم برچسب می‌زنند تا نه تنها صدای ما شنیده نشود بلکه برخوردهای شدیدی با ما شود. همین باعث می‌شود که صدای اعتراض ما شنیده نشود.
او درباره درگیری‌های مردم با نیرو‌های انتظامی نیز می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم کسی کشته و یا بازداشت نشد. مردم خسته هستند و رمقی برای درگیری ندارند. آنها آب و برق می‌خواهند.
واکنش‌ها به اعتراضات در خوزستان
پس از اعتراضات گسترده در سطح استان خوزستان قرار است هیاتی از تهران برای بررسی مشکلات بی‌آبی به اهواز سفر کند. عصر جنوب با انتشار این خبر نوشت: اسحاق جهانگیری خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا اردکانیان وزیر نیرو، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دستور داده معاونان آن وزارتخانه‌ها به سرپرستی رئیس ستاد مدیریت بحران امروز به اهواز سفر کنند.
در توئیتر نیز بسیاری از شهروندان و خود مردم خوزستان با هشتگ‌هایی همچون «صدای خوزستان باشیم»، یا «خوزستان آب ندارد» سعی کردند با مردم این منطقه ابراز همدردی کنند و به نحوی صدایشان باشند. بسیاری از مردم خوزستان نیز با تغییر عکس پروفایل خود به شعار «کرخه و کارون جان ما هستند» به صورت هماهنگ و همصدا خواهان نجات جان محیط زیست و رودخانه‌های خوزستان شدند.
یک کاربر با انتشار فیلمی از اعتراضات در خوزستان نوشت: «مردم در خیابان شعار می‌دهند عطشان الشط راید مایه، رودخانه تشنه است آبش را می‌خواهد.»
از سوی دیگر برخی رسانه‌های امنیتی اعتراضات خوزستان را نیروهای تجزیه‌طلب ربط داده‌اند و نوشته‌اند مردمی که معترض هستند، با تحریک تجزیه‌طلبان به خیابان آمده‌اند. احتمالا بخشی از نیروهای امنیتی به دنبال سرکوب معترضان هستند و از هم اکنون فضای سرکوب را با بیان چنین گزارش‌هایی آماده می‌کنند.