آمریکا منابع ایران را آزاد نکرده، تحریم را تحریف نکنید


 نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد و دارایی‌های بلوکه‌شده ما در کره جنوبی در اختیار شرکت‌های این کشور قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره و ژاپن گفت: مردم ایران بدانند که آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران در این کشورها هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد، چراکه نه سوئیفتی بازشده و نه تحریم بانکی لغو شده و نه چیز دیگر، بلکه به بانک‌های کره‌ای و ژاپنی اجازه داده شده تا بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را به‌جای دیگر انتقال دهند.
نبویان افزود:‌ به دلیل تحریم‌های بانکی، شرکت‌های کره‌ای که کالاهایی را به ایران فروخته بودند نمی‌توانستند وجه آن را دریافت کنند و پول‌های فروش نفت ما به کره نیز در بانک‌های این کشور بلوکه‌شده بود به همین خاطر مقامات کره‌ای نشست‌هایی را با مقامات آمریکایی داشتند تا بتوانند پول‌های ما را که در کشورشان بلوکه کرده و دزدیده بودند را در اختیار شرکت‌هایشان قرار دهند.


وی بیان کرد: درواقع این اقدام که اسم آزادسازی دارایی‌های ایران بر روی آن گذاشته می‌شود به این معنا نیست که این پول‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد بلکه مقامات کره‌ای از آمریکا اجازه گرفته‌اند تا بخش‌هایی از پول‌های ما را که در کشورشان بلوکه کرده‌اند در اختیار شرکت‌هایشان که به ایران کالا فروخته‌اند قرار دهند و عملاً وجهی در اختیار ایران قرار داده نمی‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آزادسازی دارایی‌ها زمانی است که این دارایی‌ها در اختیار ما قرار گیرد و ما هر کالایی را که بخواهیم با آن بخریم و یا برای پشتوانه پولی خودمان آن را ذخیره کنیم.
نبویان ادامه داد: پس این اقدام به معنای آزادسازی دارایی‌های ما نیست و نباید ما تحت تأثیر آن قرار گیریم بلکه اجازه‌ای است که آمریکا به کره داده تا بخشی از دارایی‌های ایران را بردارد و در اختیار شرکت‌های کره‌ای قرار دهد و نه چیز دیگر.
گفتنی است، اخیراً آمریکا به کره و ژاپن اجازه داده تا در یک فرصت نود روزه بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در این کشورها را آزاد کند و البته تأکید کرده که این پول‌ها در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد بلکه به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی پرداخت می‌شود که به ایران کالاهایی را که در لیست تحریمی قرار نداشته بفروشند.
حاجی‌دلیگانی: دارایی‌های ایران
 آزاد نشده
 بلکه در اختیار کره و ژاپن قرار گرفته است
همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره و ژاپن از سوی آمریکا گفت: آزادسازی دارایی‌های ایران زمانی است که دارایی‌های آزادشده در اختیار کشور ما باشد.
حاجی‌دلیگانی گفت: طبق اعلام رسمی مقامات آمریکایی این دارایی‌ها آزادشده اما نمی‌تواند به ایران انتقال یابد و شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی تنها می‌توانند از آن استفاده کنند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: دارایی‌های کشور ما در کره و ژاپن آزادشده و در اختیار شرکت‌های این دو کشور قرار گرفته تا کالاها و محصولات خود را بدون هیچ زحمت و به‌ دور از هر بازار رقابتی به ایران بفروشند.
وی تصریح کرد: این اقدام نه‌تنها آزادسازی دارایی‌ها نیست بلکه به معنای این است که دارایی‌های ایران را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده‌اند.
به گزارش فارس، حاجی‌دلیگانی افزود: مقامات سیاست خارجی ما باید نسبت به این نحوه آزادسازی دارایی‌های ایران هوشمندانه برخورد کند و آن را به ‌هیچ‌ وجه به‌عنوان آزادسازی دارایی‌های کشورمان از طرف غربی قبول نکنند چراکه این اقدام همان‌طور که گفتم آزادسازی دارایی‌های ما نیست بلکه دارایی‌های کشورمان در کره و ژاپن در اختیار این دو کشور قرار گرفته نه در اختیار ما و از سوی دیگر مقامات سیاست خارجی ما باید واکنش لازم را نسبت به این اقدام نشان دهند که دارایی‌های کشور ما در اختیار دو کشور دیگر قرار داده شده است
مره صدق: مثبت شمردن اقدام اخیر آمریکا
 در قبال پول‌های ایران، خامی است
سیامک مره صدق، نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس دهم با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره و ژاپن توسط آمریکا، بیان کرد: این قبیل اقدامات آمریکا را هیچ‌وقت نمی‌توان به‌عنوان یک‌قدم مثبت ارزیابی کرد آمریکا پول ملت ایران را مدت‌ها را بلوکه کرده و این بلوکه دارایی‌ها آن‌قدر بوده که سود آن بسیار بالاست و حال هم که بخشی از این دارایی‌ها آزادشده مستقیماً در اختیار ملت ایران قرار نگرفته است.
مره صدق افزود: دارایی‌های ملت ایران تحت عنوان آزادسازی در اختیار کشورهای کره و ژاپن قرار گرفته که خود در بلوک و جزو کشورهای مورد حمایت آمریکا هستند و عملاً پول ملت ایران در اختیار این دو کشور قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این نوع آزادسازی دارایی‌های ملت ایران درواقع منت گذاشتن بی‌دلیل است که در اصل این پول در اختیار ملت ایران هم قرار نگرفته بلکه در اختیار دو کشور کره و ژاپن قرار گرفته که شرکت‌هایشان به ایران کالا بفروشند.
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس خاطرنشان کرد: هر ملتی حق دارد منابع مالی‌اش را در اختیار داشته باشد و این منابع مالی را در چارچوب منافع ملی‌اش هر طوری که می‌خواهد خرج کند شاید ایران نخواهد از کره و ژاپن خریدی داشته باشد و شاید در سیاست راهبردی ایران ارتباط اقتصادی با کره و ژاپن وجود نداشته باشد چرا باید دارایی‌های ایران در اختیار این دو کشور قرار گیرد و ما مجبور به خرید از این دو کشور باشیم.
مجبور کردن ایران به خرید کالا از کره و ژاپن!
مره‌‌صدق افزود: این اقدام آمریکا تحت عنوان آزادسازی بخشی از دارایی‌ها ایران در واقع مجبور کردن کشور ما به خرید کالا از کره و ژاپن است؛ و این اقدام چیزی جز زیر پا گذاشتن اولین و ابتدایی‌ترین حقوق مالی و اقتصادی ملت ایران نیست.
وی اظهار داشت: این‌گونه تحریم‌ها از ابتدا یکسری تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی بوده و در شرایطی که مقامات آمریکایی ادعا دارند تحریم‌ها شامل موارد پزشکی، بهداشتی و غذایی نمی‌شود بنده خودم به‌عینِ بارها از نزدیک ملاحظه کرده‌ام که شرکت‌های دارویی و بانک‌ها از ترس تحریم‌های ظالمانه آمریکا حاضر به معامله با ایران نیستند.
مره‌صدق خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بعد سال‌ها بخش کوچکی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره و ژاپن در ظاهر آزادشده و ایران وادار به خرید کالا از کره و ژاپن شده است.
نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس دهم افزود: اینکه دارایی‌های ما را در اختیار کشور دیگری قرار دهند و ما را وادار به خرید از آن کنند و کسانی در داخل کشور باور کنند که اینکه این اقدام یک اقدام مثبت است نشان‌دهنده خامی و ناپختگی است.