مصداق «زمین سوخته» را بگویند تا توضیح دهیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری، ادعاهای هفته‌های اخیر نسبت به دولت، مبنی بر اینکه مسئولان دولت به‌دنبال خروج از کشور هستند یا اینکه دولت زمین سوخته تحویل می‌دهد را اتهاماتی ناروا و نادرست توصیف و تأکید کرد که هریک از مسئولان این دولت تاریخچه‌ای در نظام دارند و اگر در دولت نباشند، قطعاً در آینده هم در خدمت نظام خواهند بود. محمود واعظی ضمن دعوت از مدعیان برای نشان دادن آنچه زمین سوخته می‌خوانند، اضافه کرد که هرچند سفره مردم کوچک شده است، اما در آینده روشن خواهد شد که این دولت در چه شرایطی کار را تحویل گرفت، طی چه دشواری‌ها و سختی‌هایی کار کرد و چه چیزهایی برای دولت بعد گذاشت.
به‌گزارش ایلنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه برخی مدیرانی در دولت هستند که به‌دنبال خروج از کشور بوده و منتظرند مسئولیت‌شان در این دولت به پایان برسد، گفت: این حرف‌ها در‌ شأن یک مسئول نیست، زیرا افرادی که در دولت حضور دارند تازه روی کار نیامده‌اند، آنان تاریخچه‌ای دارند و ۴۰ سال در مسئولیت‌های مختلف در خدمت این نظام بوده‌اند و در آینده هم ممکن است شغل دولتی نداشته باشند اما در خدمت این نظام خواهند بود.
واعظی اضافه کرد: این حرف نادرستی است که گفته می‌شود تعدادی از مسئولان قصد دارند خانواده‌شان یا خودشان از کشور خارج شوند، اصلاً برای چه این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند؟ درحالی که به اعتقاد من امروز ما با ماه آینده تفاوت چندانی ندارد.
او با اشاره به اینکه در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، هر 4 سال دولت تغییر می‌کند و دولت دیگر فرصت خواهد داشت تا ابتکاراتش را پیاده و به مردم خدمت کند، تأکید کرد: با‌وجود این شرایط، از ۲۹ خرداد (که نتایج انتخابات مشخص شد) این دولت با تمام وجود و همه امکانات تلاش می‌کند بستری را فراهم کند تا دولت سیزدهم به نحو احسن بتواند کارش را انجام دهد پس دلیلی ندارد کسی نگرانی داشته باشد.


رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه این دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کار کرده و در یک سال و نیم گذشته کرونا و دیگر فشارهای وارد شده به کشور و مردم را پشت سر گذاشته است، اظهارکرد: این دولت، دولتی است که همه مسئولانش شفاف هستند، اما ما در این دولت سیل، زلزله و اقسام گرفتاری‌ها را داشته‌ایم؛ قصدم از بیان این مطالب این است که مردم به‌دلیل کوچک شدن سفره‌شان مشکل معیشتی دارند، اما مشکلات این دولت هم بی‌سابقه بوده است.
واعظی با تأکید بر اینکه این دولت کم‌فروشی نکرده و از همه داشته‌هایش استفاده کرده است، گفت: این دولت از هرآنچه داشته است، برای خدمت به مردم استفاده کرده، هر ابتکاری می‌توانست انجام داده تا مردم در این شرایط سخت بتوانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند.
او افزود: البته زندگی آبرومندانه به معنای این است که در مقابل خارجی‌ها ما تحقیر نشویم، سینه‌مان سپر باشد و از این مردم باید به‌صورت جدی سپاسگزاری کرد که اگر مقاومت نکرده بودند، آن هدفی که دشمن داشت، تحمیل می‌شد.
واعظی با بیان اینکه مردم بعد از مدتی متوجه می‌شوند که این دولت در این فشارها چقدر تلاش کرد، ادعای تحویل زمین سوخته به دولت بعد را نیز حرفی بی‌ربط و نادرست خواند و اعلام کرد: در هر بخشی از فعالیت‌های دولت که وارد شوید مشاهده خواهید کرد که ما بیشتر از آنچه که در سال ۹۲ تحویل گرفتیم، امروز تحویل دولت بعدی خواهیم داد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هنگام تحویل دولت در سال 92، نزدیک به 6 تا 7 هزار مگاوات طرح نیروگاهی در کشور در حال ساخت بود که امروز این رقم بیش از ۱۶ هزار مگاوات طرح در حال ساخت است، تأکید کرد: این یک رقم قابل توجهی است، یا اینکه به یاد دارم هنگامی که پتروشیمی را تحویل گرفتیم یک رقم کم و غیرقابل اعتنا بود، اما امروز که تحویل دولت سیزدهم می‌دهیم یک رقم قابل توجهی از کارخانجات پتروشیمی در سراسر کشور از ۳۰ الی ۷۰ درصد افتتاح می‌شوند.
واعظی با اشاره به افتتاح‌ طرح و پروژه‌های عمرانی در دولت، عنوان کرد: زمین سوخته زمانی است به نوعی همه چیز را پیش‌خور کرده و برای آینده چیزی نداشته باشید، درحالی که افتتاح‌هایی که شخص آقای رئیس‌جمهوری انجام می‌دهند، آن هم نه افتتاح‌هایی که در طول هفته وزرا، استاندارها و فرمانداران انجام می‌دهند، برای دولت بعد است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز تولید در پتروشیمی افزایش پیدا کرده که منجر به بالا رفتن صادرات این محصول شده است، از این‌رو اگر هم اوراقی را به مردم یا بانک‌ها فروختیم یک تا دو سال دیگر سود به مردم می‌دهیم، صادرات محصولات پتروشمی کل پول اوراق و مازاد بر این را هم تأمین می‌کند.
واعظی با بیان اینکه برخی در این زمینه‌ها شعار می‌دهند و با مردم به‌صورت دقیق صحبت کنند که منظورشان از زمین سوخته چیست یا این زمین سوخته کجا است، گفت: این دوستان به طور صریح و روشن بگویند زمین سوخته در حوزه‌های نیرو، برق، آب، پتروشیمی، راه‌آهن و غیره کجاست تا وزرا و اعضای دولت به‌صورت صریح پاسخ دهند و بگویند هنگامی که دولت را تحویل گرفته‌اند، این حوزه‌ها در چه شرایطی بوده و امروز با چه شرایطی و پیشرفت‌هایی تحویل دولت بعدی می‌دهند.