طرح جامع مدیریت بحران آب خوزستان روی میز سران قوا می‌رود

گروه ایران زمین - تصمیم‌گیری برای مدیریت و حل بحران آب در خوزستان بر مبنای طرح جامعی که تدوین آن تا هفته آینده نهایی می‌شود، در جلسه سران سه قوه انجام خواهد شد. این آخرین خبری است که قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان پس از پایان نشست شورای مدیریت بحران این استان که با حضور مسئولان استانی و ملی برگزار شد به رسانه‌ها داد. همزمان مدیرکل محیط زیست استان خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران»، خبر امید بخشی به خوزستانی‌ها داد: طرح انتقال آب سرچشمه کارون در بهشت آباد، از طریق تونل منتفی شده است. طرح جامعی که قاسم سلیمانی به آن اشاره کرد پیشنهاد و راهکارهایی برای حل بحران آب در خوزستان است که شامل پرداخت مطالبات معوق خسارت کشاورزان در سال 98، تأمین اعتبار در خصوص رفع شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر و حل مشکل نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود که از سوی وزیر کشور، نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته شد تا یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای سد چوئبده و مارد کمک کنند.
اصلاح خطوط و سیستم‌های آبرسانی ، لایروبی کانال‌ها، آبرسانی به منابع طبیعی و برآورد و جبران خسارات کشاورزان خسارت دیده به‌خاطر کشت فصلی، کشت جایگزین و کشت تابستانه موارد پیشنهادی دیگر این طرح است . استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد دادیم از استان‌های بالادست آب بیشتری رهاسازی شود تا آب پشت سدهای خوزستان نیز بیشتر شود. در حال حاضر از کارون بیش از ۳۰۰ مترمکعب آب و از کرخه بیش از ۱۳۰ مترمکعب آب رهاسازی می‌شود، اما عددی که به هور می‎رسد حدود ۲۰ مترمکعب است. علاوه براین با این ۲۰ مترمکعب آب نیز در اطراف هور شلتوک‌کاری می‌شود بنابراین مفهوم این مطلب این است که در مسیر، شلتوک‌کاران نمی‌گذارند آب به هور برسد.استاندار خوزستان بیان کرد: ما هم برای آب کشاورزی و آب دام و هم برای تالاب‌ها و آب شرب تا حدی که پشت سد کامل خالی نشود آب رها کردیم اما کسانی که به برنجکاری روی آورده‌اند باید بدانند که این کار منجر به نابودی تالاب، نابودی دام سنگین، مشکلات آب شرب، حذف کشت جایگزین و کشت تابستانه و شاید حتی کشت پاییزه می‌شود بنابراین از شلتوک‌کاران می‌خواهم به فکر آب شرب و دام‌ها باشند.  سلیمانی‌دشتکی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه استاندار خوزستان اعلام کرده تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مربوط به اعتراضات گذشته است، بیان کرد: شبکه‌های ضد انقلاب این مطلب را عنوان کرده‌اند. باید ریشه این خبر دروغ ابتدا پیدا شود. این مطلب را تکذیب می‌کنم. تمام هم و غم ما، رفع مشکلات مردم است.
انتقال آب از طریق تونل بهشت‌آباد  منتفی شده است
یکی از محورهای اعتراض مردم خوزستان در روزهای اخیر موضوع صدور مجوز انتقال آب سرچشمه کارون در بهشت آباد از طریق تونل بود.


«محمد جواد اشرفی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر اینکه بحث انتقال آب از طریق تونل به‌طور کلی منتفی اعلام شده، اظهار داشت: در رابطه با طرح‌های انتقال آب از لحاظ چارت اداری (چون در حوزه استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان قرار دارد) از اداره محیط‌ زیست خوزستان در زمینه تونل انتقال آب بهشت آباد نظرخواهی نشده است، البته موضوع به‌صورت غیر رسمی از طریق استان به واحد ارزیابی سازمان محیط زیست منعکس شده و این دفتر هم قطعاً موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.
حقابه تالاب هورالعظیم از ماه گذشته دوباره برقرار شد
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان افزود: مردم بدانند ما به‌عنوان محیط‌ زیست مطالبه گر مسائل استان هستیم و در صف اول رسیدگی به مسائل آب خوزستان ایستاده‌ایم. همان‌طور که دیدیم با پیگیری‌های مسئولان و مطالبه‌گری مردم، حقابه تالاب هورالعظیم که در یک ماه گذشته تقریباً قطع شده بود مجدداً با رهاسازی ۱۳۰ مترمکعب در ثانیه از سد کرخه وصل شده است، البته با وجود اینکه دو روز از رها‌سازی آب گذشته، هنوز آبی به تالاب هورالعظیم نرسیده است.
اشرفی خاطرنشان کرد:  با تلاش‌هایی که در استان صورت گرفته همچنان مجوز محیط‌ زیستی برای طرح انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد  صادر نشده و تا جایی که من اطلاع دارم در یک ماه گذشته از طریق سازمان مکاتباتی صورت گرفته که  قرار است مطالعات این طرح بر اساس انتقال آب با لوله  یا ترکیبی از لوله و تونل انجام شود. در عین حال نمایندگان استان خوزستان بشدت پیگیر این موضوع هستند تا اجازه این فعالیت را ندهند.
شلتوک کاری در خوزستان جرم است
از سوی دیگر معاون دادستان کل کشور با اشاره به کشت غیرمجاز شلتوک در خوزستان، گفت: دستگاه قضایی با این رفتار مجرمانه خلاف شرع برخورد می‌کند. رضا خشنودی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که درباره مشکلات تأمین آب استان در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مردم خوزستان استحضار داشته باشند زمانی که با بحران بویژه آب ناشی از خشکسالی‌های طولانی مدت چند ساله مواجه هستیم، باید به تصمیمات مدیران اجرایی احترام بگذاریم. وی افزود: زمانی که کشت شلتوک غیرمجاز اعلام می‌شود باید کشاورزان این موضوع را رعایت کنند.
کشته شدن یک نفر در تجمع جمعه شب شادگان
در جریان اعتراض مردم شادگان به مشکل بی‌آبی و عدم تأمین حقابه رودخانه‌ها، افرادی اغتشاشگر اقدام به تیراندازی هوایی کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از تیرهای هوایی شلیک شده از سوی اغتشاشگران به فوت یک جوان شادگانی منجر شد. فرماندار شادگان این حادثه را تأیید کرد و گفت: شناسایی همه عاملان حادثه در دستور کار است. وی ادامه داد:در جریان این تجمع چند اغتشاشگر به قصد تحریک مردم اقدام به تیراندازی هوایی کردند که یکی از این تیرها به جوانی که در صحنه حضور داشت اصابت کرد و منجر به فوت وی شد.

در تماس رئیس دفتر رئیس جمهوری با استاندار خوزستان:
رفع مشکلات فعلی خوزستان دغدغه اصلی دولت است

سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در تماسی تلفنی با ستاد مدیریت بحران استانداری گفت: رفع مشکلات فعلی خوزستان دغدغه اصلی دولت است. وی در این تماس تلفنی با استاندار خوزستان تأکید کرد: دکتر روحانی پیگیر جدی مشکلات آبی استان است و هیأتی که به استان خوزستان اعزام شده در همین راستا به خوزستان آمده‌اند. وی خطاب به استاندار خوزستان تأکید کرد: آنچه نیاز است برای رفع مشکلات آبی استان و امکان تصویب آن در ستاد مدیریت بحران استان وجود دارد امروز مصوب شود و مواردی که نیاز به مصوبه دولت دارد با قید فوریت به تهران ارسال شود. وی قول داد چنانچه مصوباتی نیاز به مصوبه دولت داشته باشد و جزئیات آن به تأیید استان رسیده باشد در جلسه روز یکشنبه دولت طرح و مصوب خواهد شد. واعظی از دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران خوزستان تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این تلاش‌ها به سهولت کار مردم و رفع مشکلات آنان منجر شود.