5 قربانی در سیل تابستانی جنوب شرق کشور

شیما جهانبخش- محمد فرتوت عنایت: کرونا و شرایط جوی جنوب شرق کشور بحران را در سیستان و بلوچستان و کرمان دوچندان کرده و پدیده مونسون هم که از هفته گذشته در این نواحی فعالیت خود را شروع کرده بود، با طوفان‌ها و بارش‌های سنگین‌ سبب تخریب تأسیسات زیربنایی و آسیب به محصولات کشاورزی دراین استان‌ها شده است.
بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته و طغیان رودخانه‌های محلی در سیستان و بلوچستان بیش از 40 روستا در این ‏استان درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند و علاوه بر مسدود شدن محورهای ارتباطی، طوفان شدید هم باعث قطع درختان و قطعی چندین ساعته برق در برخی شهرستان‌های این استان شد. همچنین بنابر اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، محورهای فنوج- کتیج - رمشک، ایرانشهر- خیرآباد و محور دلگان - ذهکلوت به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده است. در کرمان هم بنا بر اعلام مدیریت بحران استان شهرستان‌های بافت، بردسیر، شهر راین، زرند و قلعه گنج بیشترین خسارت را دیده‌اند. چندین نفر هم در سیل گرفتار شده‌اند و پیکر 5 نفر از مفقودین تاکنون پیدا شده است.
 بارش‌های تابستانه در قصرقند به مرز 50 میلیمتر رسید
در حالی تا همین چند هفته قبل سیستان و بلوچستان با گرمای هوا و کاهش شدید بارش‌ها مواجه بود که با ادامه فعالیت مونسون هند در استان و وقوع سیلاب‌های متعدد، زمین در حیرت بارش‌های سنگین در دل تابستان است.


به گزارش خبرنگار ما، براساس گزارش‌های محلی سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های تابستانه در سیستان و بلوچستان حداقل 40 محور مواصلاتی را مسدود کرده و بسیاری از رودخانه‌های محلی را پس از مدت‌ها جان بخشیده است.
به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، بارش‌ها در 72 ساعت گذشته قدری تشدید شد و در این مدت از بیش از 45 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی بارندگی گزارش شده است. محسن حیدری به «ایران» گفت: همان طور که انتظار می رفت، فعالیت مونسون هند در چند روز اخیر شدت گرفت و از قصرقند در جنوب استان 49 میلیمتر باران گزارش شد. وی افزود: علاوه بر قصرقند از ایستگاه‌های «هلنچکان» قصرقند 40، «چانف» نیکشهر 33، «ساربوک» قصرقند 27 و چاهان نیکشهر 26.5 میلیمتر بارش گزارش شده است.
سیل سیستان و بلوچستان فقط خسارت مادی داشت
«علیرضا شهرکی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این زمینه به «ایران» گفت: شدت بارش‌ها که از روزهای قبل بارها درخصوص آن هشدارهای لازم داده شده بود، به حدی بوده است که با طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی حدود 42 روستای جنوب این استان بسته شده بود که با تلاش نیروهای امدادی تمام راه‌های اصلی بازگشایی شده است. خسارت‌های جدی بیشتر مربوط به زیرساخت‌های شهری، واحدهای مسکونی، ساختمان‌های اداری و شناورهای صیادی، بازار ماهی فروشان، قطع درختان و تابلوهای شهری بود. وی با اشاره به اینکه بارش‌ها تا پایان امروز (یکشنبه) ادامه دارد، اظهار داشت: باران‌ لحظه‌ای و رگباری بوده که حجم آن بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر برآورد شده در جنوب استان، خسارت‌هایی را به تأسیسات زیربنایی وارد کرده است. در این مدت تنها در چابهار ۳۳ میلیمتر در کمتر از ۲ ساعت بارید و در مجموع این شهرستان با ۳۴.۵ میلیمتر باران، پربارش‌ترین شهر ایران در شبانه‌روز گذشته بوده است.
3 فوت و 2 مفقودی در سیل کرمان
«مجید سعیدی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم با اشاره به اینکه بارش شدید باران در این استان سبب آبگرفتگی منازل و تخریب باغ‌ها و مزارع شده است، به «ایران» گفت: همزمان با بارش شدید باران در شرق استان در برخی مناطق شمالی استان هم شاهد سیلاب و انسداد گردنه‌ها از جمله گردنه خراسان بوده‌ایم. البته براساس برآوردهای اولیه بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های بافت، بردسیر، شهر راین، زرند و قلعه گنج بوده اما هنوز میزان نهایی آسیب‌ها مشخص نشده و کارشناسان مشغول بررسی تخریب‌ها هستند.
وی با بیان اینکه طبق گزارش نیروهای امدادی 5 نفر در سیلاب روزهای اخیر مفقود شده‌اند، اظهار داشت: تاکنون پیکر ۲ مرد و یک زن در مناطق پایین دست بین کیسکان و بالای سد بافت (شرق کرمان) پیدا شده و تلاش برای یافتن دیگر مفقودان احتمالی دیگر این حادثه همچنان ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان  خاطرنشان کرد: شدت بارش‌ها و طوفان سبب قطعی برق در برخی شهرستان‌های استان شده بود که با تلاش نیروهای برق‌رسان، برق تمامی مناطق وصل شده است. در سیلاب اخیر تلاش کردیم سیلاب‌ها را به سمت مسیرهای اصلی رودخانه‌ها هدایت کنیم تا به مناطق مسکونی و کشاورزی کمترین میزان خسارت وارد شود.