ويروس سوار بر بنز -و اكسن حركت لاك پشتي

آرمان ملی: 10 روز از قول وزیر بهداشت برای « تزریق روزانه 500 هــزار دُز واكسن» می‌گذرد. طبق آماری كه وزارت بهداشت اعلام كرده، طی چهار روز گذشته (چهارشنبه تا جمعه 23 تا 26 تیرماه) در مجموع، حدود 680 هزار دُز واكسن برای گروه‌های هدف تزریق شده كه نتیجه تقسیم این حجم بر این بازه زمانی، برابر با تزریق روزانه 222298 دز است. این کُندی در واکسیناسیون در سیاست‌های وزارت بهداشت، نقش بسته که فقط از روز جمعه تا شنبه (26 تیرماه) ۱۷۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که آمریكا 55.36 درصد از جمعیت، هند 22.56 درصد از جمعیت، برزیل 42.91 درصد، روسیه، 20.93 درصد، فـرانسه 53.90 درصد، تركیه 45.85 درصد، انگلیس 67.90 درصد، آرژانتین 46.43 درصد، كلمبیا 27.08 درصد، ایتالیــا  
59.95 درصد، اسپانیا 61.51 درصد، آلمان 59.04 درصد از جمعیت كشورشان، حداقل یك دوز واكسن كرونا دریافت كرده‌اند و مثلا در کشوری مانند آلمان آمار مرگ كرونا كاهش 3 درصـدی و آمار ابتلا، افــزایــش 4 درصدی دارد.  این درحالی است که در ایران به سه میلیون و ۵۰۱ هـزار و ۷۹ نفر از جمعیت كشور  مبتلای كرونا شده و از این تعداد مبتلا، ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر فوت كرده‌اند. 9 درصد از جمعیت كشور حداقل یك دوز واكسن دریافت كرده‌اند. آمار مرگ كرونا در ایران افزایش 36 درصـدی و آمار ابتلا افزایش 81 درصدی دارد. نرخ مرگ كرونا در ایران: 2.5 درصد.
  ویروس دلتا همه استان‌ها
با توجه به این آمــار و اعلام سخنگوی ستاد مقابله با کرونا که سویه دلتا تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است، باید در روزهای آینده شاهد افزایش شدید مرگ و میر و ابتلا به کرونا باشیم. این درحالی است که ۱۶۹ شهر در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهر در حالت زرد قرار دارند. بنا به گفته علیرضا رئیسی، «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر ایران به زیر ۵۰ درصد و عدد ۴۸ درصد رسیده و این عدم رعایت منجر به افزایش مبتلایان و شیوع بیشتر خواهد شد.» با وجود اینکه از یک هفته قبل حسن روحانی و سعید نمکی وعده واکسیناسیون ۵۰۰ هزار دز در روز را داده بودند، اما رئیسی گفت که «تزریق روزانه واکسن از مرز ۲۵۰ هزار دوز عبور کرده.» این در حالی‌ است که بارها مسئولان وزارت بهداشت صحبت از آماده بودن واکسن داخلی از ماه خرداد کرده بودند، که هیچکدام از این وعده‌ها تا به امروز عملی نشده است. با این حال و طبق آخرین گفته رئیس جمهور «در این هفته ۶ - ۷ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود. واکسن ۶۵ سال به بالا تا آخر تابستان عملی می‌شود و واکسیناسیون برای معلمان، اساتید و عشایر تا آخر تابستان انجام خواهد شد.» در این میان حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران با انتقاد از روند واکسیناسیون کووید ۱۹ روند آن را قطره چکانی و آرام خواند و گفت «هم واکسیناسیون‌مان را باید سریعا انجام داده و معطل نکنیم و دوما اینکه پروتکل‌ها را هم رعایت کنیم. شرایط بیمارستان‌های تهران خیلی خوب نیست و تقریبا تمام بیمارستان‌های شهر تهران اشباع شدند. احتمال اینکه وضعیت طی یکی دو هفته آینده بدتر شود هم هست. ممکن است شهرهای دیگرمان هم تا دو هفته دیگر مانند سیستان و بلوچستان شود. به همین دلیل شرایط نگران کننده‌ای پیش روی ما قرار دارد.»