مسئولان ناکارآمد - مردم بی‌تفاوت


= مینو محرز:بیمارستان‌های تهران دیگر جا ندارد
=هادی یزدانی: 5 روز تعطیلی در این بیماری فایده و معنایی ندارد
=بابک قرائی مقدم: دیگر نمی‌توان از مردم خواست رعایت کنند زیرا خسته شده اند
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: سویه ی جدید ویروس کرونا کل کشور را درنوردیده است؛ سویه‌ای که میزان سرایت پذیری و کشندگی بسیار بالایی دارد و مسئولین از افزایش سریع تعداد مبتلایان کرونا خبر می‌دهند.این در حالی است که مسئولین هم مانند پیک‌های گذشته در کنترل این بیماری ناتوان هستند و عملا محدودیت‌ها رعایت نمی‌شود یعنی محدودیت تردد برون شهری و درون شهری نیز مورد رعایت شهروندان قرار نگرفته است و اصناف نیز محدودیت‌های شغلی را جدی تلقی نمی‌کنند. از سوی دیگر این بی‌تفاوتی مسئولین به مردم هم تسری پیدا کرده است و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از 50 درصد نزول یافته است. در انتهای سال ۹۸ که کرونا آمد و دولت طرح فاصله‌گذاری را پیاده کرد، مردم همکاری بسیار خوبی داشتند. اما در دراز مدت دولت رفتار نامناسبی داشت که سبب دلسردی مردم شد.در همین حال که مسئولین اقدام قابل توجهی در این پیک برای کنترل شرایط انجام نمی‌دهند و باردیگر به تمنا و خواهش متوسل شده‌اند وزیر کشور پیشنهاد تعطیلی سه روزه کرج و تهران را با هدف کنترل این بیماری مطرح کرده است.اما بنا به تجربه، تعطیلی در کشور ما برابر است با افزایش میزان مسافرت‌ها و در نتیجه وقوع پیک جدید بیماری و با توجه به این شرایط این ترس وجود دارد که پیک جدید کرونا ادامه پیدا کند و به پیک بعدی بیماری متصل شود.


>پیشنهاد ۳ روز تعطیلی اضافه برای تهران و کرج
وزیر کشور گفته است: با توجه به تعطیلی سه روز آخر هفته ما به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده‌ایم که بتوانیم دو یا سه روز دیگر را از ستاد مجوز بگیریم و یک تعطیلی در تهران و کرج داشته باشیم.به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به روند بیماری و در خصوص چگونگی مدیریت آن ابراز نگرانی کرد که این ابراز نگرانی بیشتر در حوزه سرعت بالای انتشار این بیماری در خیز پنجم است که پیشنهاد شد با کمک مردم اقدامات موثری در دستور کار قرار گیرد. همچنین از سوی دیگر میانگین رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور از حدود 77 درصد به حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده که این موضوع نگران‌کننده است و تصمیماتی در خصوص تقویت رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور اتخاذ شده است.وی افزود: مقرر شد بنا بر تصمیماتی که در جلسه ستاد ملی اتخاذ شده است همه افراد مسئول در همه حوزه‌ها اعم از اصناف و فرمانداری و... جلسات فوق العاده‌ای را در همه استان‌ها برگزار و کارگروه‌هایی برای برخورد با تخلفات تشکیل دهند.وزیر کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع تعطیلی‌های پایان هفته جاری اشاره و افزود: پیشنهادی مطرح شده به ستاد ملی که با تعطیلی دو یا سه روزه موافقت کنند که به تعطیلات این هفته اضافه شود تا برای تهران و کرج این تعطیلات را داشته باشیم البته این موضوع منوط به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا است که در صورت تحقق شاید بتواند کمکی به روند کنترل بیماری داشته باشد.وی تاکید کرد: دستورالعملهای شیوع کرونا ویروس صادر و برای همه شهرهای قرمز ابلاغ شده به این ترتیب سفر در این شهرها ممنوع است و علاوه بر جرایم دستور العمل‌ها هر کجا که با سفر مواجهه باشیم ضمن عرض معذرت از خانواده ها، نیروی انتظامی آنها را عودت خواهد داد. بی‌تردید لازم است در این مقطع نظارت‌های سختگیرانه‌تری داشته باشیم لذا از همین جا تذکر می‌دهیم که مسافرت‌ها انجام نشود.
>مردم دیگر همراهی نمی‌کنند
در همین حال، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به وضعیت شیوع و ابتلا به کرونای دلتا در کشور، گفت: اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را در زمینه افزایش تعداد مبتلایان داریم.دکتر عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر طبق آمار ثبت شده وزارت بهداشت، با افزایش تعداد موارد مثبت بیماری، متاسفانه افزایش مبتلایان و مرگ و میر را هم داریم. به هر حال آغاز شیوع ویروس دلتا از جنوب کشور و استان‌های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بوشهر بود و اکنون هم شاهدیم که بیشترین میزان درگیری را در این استان‌ها داریم.وی افزود: البته متاسفانه از آنجایی که هنوز علی‌رغم همه توصیه‌ها باز هم مردم گوش نمی‌کنند و هنوز رفت و آمدها ادامه دارد، تقریبا می‌توان گفت که با وجود تعداد زیاد شهرهای قرمز و با توجه به نتایج آزمایش‌های ویروسی، به نظر می‌آید که موتاسیون غالب در کشور، موتاسیون دلتا است.عابدینی با بیان اینکه خاصیت موتاسیون دلتا این است که سرایت‌پذیری آن بسیار سریع است، گفت: بر همین اساس اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را در زمینه افزایش تعداد مبتلایان داریم.وی درباره مهمترین عوامل انتشار کرونای دلتا در کشور، گفت: یکی از این عوامل رفت و آمدهای بین استانی است. از طرفی واقعیت این است که شاید مرزهای شرق کشور را به موقع نبستیم. از طرف دیگر مردم دیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در حالی که در پیک دوم و سوم همکاری مردم بیشتر بود و در فروردین و اردیبهشت توانستیم چند هفته‌ای مراکز خرید بزرگ را ببندیم، بازار‌ها را ببندیم و جاهای مختلفی را کنترل کردیم. در حال حاضر نه‌ تنها نمی‌توانیم این موارد را کنترل کنیم، بلکه مردم هم دیگر همراهی نمی‌کنند. حتی می‌بینیم که مردم حتی ماسک زدن را هم خیلی رعایت نمی‌کنند.وی گفت: قبلا یک ترسی از کرونا وجود داشت و شاید اکنون این ترس ریخته است یا مردم خسته شده‌اند. به هر حال قبول داریم که مشکلات اقتصادی هم وجود دارد، اما واقعیت این است که میزان رعایت بسیار کاهش یافته است. به طوری که حتی می‌بینیم که عروسی‌های ۲۰۰ نفره و ۱۵۰ نفره دارد در این شرایط برگزار می‌شود.عابدینی ادامه داد: این در حالی است که حتی در کشورهایی که واکسیناسیون‌شان بهتر از ما انجام شده باشد، در حال حاضر نسبت به تجمع در مراکز سر بسته، واقعا ممنوع است و درباره آن هشدار داده شده است. زیرا در حال حاضر موتاسیون دلتا، در بالای ۱۰۰ کشور دارد به ویروس غالب بدل می‌شود و بر همین اساس در جاهایی هم که بیماری کنترل شده، میزان مرگ و میر و مبتلا کاهش یافته بود، اکنون که دلتا وارد شده، آن‌ها هم پروتکل‌ها را علی‌رغم واکسیناسیون پیشنهاد کردند و با سختگیری اعمال می‌شود، اما در ایران نه سختگیری می‌شود و نه مردم رعایت می‌کنند و این واقعا دردسر درست کرده است.
>مینو محرز: از مردم خواهش می‌کنم رعایت کنند
از سوی دیگر، مینو محرز، فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: از مردم خواهش می‌کنم رعایت کنند. باید بیایید و ببینید که پشت بخش‌های آی‌سی‌یو چه خبر است، همراهان بیماران منتظرند تا تخت خالی شود و بتوانند بیمارشان را بستری کنند. مراجعه به بیمارستان‌ها خانوادگی شده و از کودک تا جوان و سالمند مبتلا به این سویه دلتای کرونا شده‌اند. او افزود: در چهار موج قبلی شدت سرایت و گسترش بیماری تا این حد نبود، این سویه بسیار بدتر از موج‌های قبلی بیماران را مبتلا کرده و احتمالا شاهد افزایش مرگ و میرها بشویم. محرز تاکید کرد: متاسفانه مردم رعایت پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند در حالی که هنوز ویروس به قدرت قبل وجود دارد و حتی کسانی که واکسن زده‌اند نیز به این سویه دلتا مبتلا می‌شوند. او با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های تهران دیگر جا ندارد و افزود: از مردم خواهش می‌کنم رعایت کنند، وقتی کسی به فکرشان نیست خودشان باید رعایت کنند و بدانند که موج پنجم به مراتب از سایر موج‌ها مبتلایان و تلفات بیشتری دارد و خطرناک‌تر است.
>کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی
طبق اظهارات علیرضا رئیسی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، میانگین رعایت پروتکل‌ها در ایران به ۴۸ درصد رسیده است، یعنی کم‌تر از نیمی از مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. این میزان رعایت شیوع ویروس را تشدید می‌کند و اکنون که در آغاز پیک پنجم یعنی آغاز جولان کرونای دلتای هندی هستیم، می‌تواند خطرناک باشد. نکته قابل توجه در سخنان علیرضا رئیسی کاهش رعایت پروتکل‌هاست. یعنی اگر در ماه‌های گذشته ۶۰ یا ۷۰ درصد مردم در رعایت پروتکل‌ها مصر بودند، اکنون ۲۰ یا
۳۰ درصد کسانی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند، نسبت به آن بی‌توجه شده‌اند. پرسش مهم این است که چرا مردمی که مرگ روزانه ۲۰۰ نفر را مشاهده می‌کنند، از رعایت پروتکل‌ها دست برمی‌دارند؟جواب این پرسش از نگاه برخی کارشناسان اجتماعی شاید این باشد که مردم بعد از گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا نسبت به رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌اند یا به این نتیجه رسیده‌اند که پروتکل‌ها در مقابل شیوع کرونا بی‌فایده هستند. همچنین کارشناسان معتقدند بسیاری از مردم به دلیل مشکلات معیشتی امکان رعایت پروتکل‌ها را ندارند مثلاً کارگران و کارمندانی که برای رفت‌وآمد به محل کارشان از متروهای شلوغ استفاده می‌کنند هیچ راه دیگری برای تردد ندارند تا جایگزین استفاده از مترو باشد.
>طولانی‌تر شدن پیک پنجم کرونا در صورت تداوم شرایط فعلی
در این خصوص بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس به آفتاب یزد گفت: «شرایط در تهران بسیار وخیم است و به هر ترتیب مردم خسته شده‌اند و کسب و کارها با مشکل مواجه هستند به همین دلیل میزان پروتکل‌های بهداشتی بسیار کم شده است. از سوی دیگر در مراکز مختلف هم دیده می‌شود که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند. این پیشنهاد وزیر کشور می‌تواند کمک اندکی به کنترل بیماری کند به شرط اینکه مردم باز از تهران به شهرهای دیگر سرازیر نشوند. به هر حال یک درصدی از جامعه توجهی به هشدار‌ها ندارند و با تعطیلی‌ها اقدام به مسافرت می‌کنند.مسئله و درمان اصلی در شرایط فعلی همچنان واکسیناسیون است که عملا تا تسریع نشود شرایط دشوار خواهد بود. زیرا صبر مردم لبریز شده است و مشکل دارند و نمی‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. با توجه به اینکه حدود دو سال است که این شرایط به وجود آمده است دیگر واقعا نمی‌توان از مردم انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشت به اضافه اینکه سویه دلتا هم سرایت پذیری بسیار بالایی دارد. کار اصلی‌ای که باید انجام شود این است که باتوجه به اینکه واکسن‌های تولید داخل هم در مرحله تولید است و واردات واکسن توسط هلال احمر روند واکسیناسیون باید تسریع شود تا با ایمن شدن درصدی از جامعه جلوی گسترش این بیماری را بگیریم. هشدار می‌دهم که تعطیلی‌ها می‌تواند منجر به مسافرت و انتقال بیشتر بیماری شود.به نظر می‌رسد اگر شرایط همینگونه ادامه پیدا کند پیک پنجم در کشور طولانی‌تر شود.»
>این تصمیم هیچ مبنای علمی و مدیریتی ندارد
در آخر هادی یزدانی پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: «5 روز تعطیلی در این بیماری فایده و معنایی ندارد. یک زمانی 14 روز قرنطینه اعلام می‌شود این به اندازه یک دوره‌ای کمون بیماری است که منطقی و مفید است ولی این تعطیلی‌های چند روزه باعث گسترش سفرها و چرخیدن بیشتر ویروس می‌شود. پس این تصمیم هیچ مبنایی ندارد مگر اینکه با این ایجاد این تعطیلی کامل یک قرنطینه سفت و سخت مدل ووهانی در نظر گرفته شود که بار بیمارستان‌ها کم شود که آن هم در بدو اجرا هیچ پیامدی ندارد. این تصمیم هیچ مبنای علمی و مدیریتی ندارد.مگر اینکه بحران آنقدر در تهران زیاد باشد که بدین وسیله بخشی از جمعیت از تهران خارج شود و مراودات کمتر بشود. در کشورهایی که واکسیناسیون تقریبا کامل انجام شد دیده می‌شود که عملا نرخ ابتلا بالا به وسیله سویه دلتا بالا رفت ولی در این کشور‌ها میزان مرگ و میر بالا نرفت. این نشان‌دهنده آن است که واکسن‌ها لااقل در کاهش میزان مرگ و میر موفق بوده اند. اگر وضعیت فعلی کشور که هیچ گونه رعایتی توسط مردم انجام نمی‌شود و وضعیت کشور رها شده است ادامه پیدا کند این پیک گسترده‌تر می‌شود و امکان دارد این پیک به پیک بعدی متصل شود.پیش‌بینی‌ها این است که تا پایان سال 2 الی 3 پیک دیگر در کشور وجود داشته باشد ولی در شرایط فعلی عملا مدیریتی برای پیک اخیر انجام نشده است.حتی به نسبت پیک‌های قبلی یک رهاشدگی بیشتری در مدیریت پیک کشور دیده می‌شود.»