مشکل کشور ، قوانین ضد مولدی است نه سرمایه‌گذاری

آفتاب یزد: در حالی دولت روحانی تا پایان سال ۱۳۹۸ مجموعا فقط ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده که این رقم در دولت‌های نهم و دهم ۲۴.۱ میلیارد دلار بوده است.
بر اساس آمار بانک مرکزی، مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شامل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بیع متقابل درحوزه نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سایر انواع سرمایه‌گذاری، در دولت‌های نهم و دهم ۲۴.۱ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که دولت روحانی تا پایان سال ۱۳۹۸ مجموعا فقط ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.
نه تنها دولت روحانی بلکه دولت‌های قبل نیز آمار سرمایه‌گذاری خارجی مناسبی نداشتند چرا که سرمایه گذاران از تحریم‌ها علیه ایران ترس دارند و تا وقتی که این تهدید‌ها علیه ایران باشد سرمایه‌گذار خارجی از سرمایه‌گذاری در کشور ثروتمندی مثل ایران می‌ترسد.
ایران برای پایان دادن به تهدید و استفاده از فرصت‌هایی که دارد باید مذاکرات وین را به پایان برساند و لوایح اف‌ای تی اف را


تصویب کند در غیر این صورت سرمایه‌گذاری همواره
صورت نخواهد گرفت و مشکلات تولید یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کند.
سرمایه‌گذار داخلی تولید را حمایت نمی‌کند
دنبال سرمایه‌گذار خارجی نباشیم
مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی درخصوص شاخص آزادی اقتصادی در بخش سرمایه‌گذاری در کشور به خبرنگار ما گفت: اگر ایران تحریم هم نبود سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور ما نمی‌شد چرا که سرمایه‌گذار داخلی از سرمایه‌گذاری فراری است ایران به قدری برای تولید موانع ایجاد کرده است که سرمایه‌گذار جرات این را ندارد در بخش مولد سرمایه‌گذاری کند.
وی در ادامه اظهارداشت: سرمایه‌گذار داخلی وقتی حاضر است سرمایه خود را در بخش غیر مولد و زود بازده بگذارد
که هم سود بالاتری داشته باشد و هم سرمایه آن از بین نرود .
تنش‌های بین‌المللی سرمایه گذاران را فراری داده است
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: وقتی ایران تحریم است و صادرات و واردات کالای فیزیکی صورت نمی‌گیرد و در بخش مبادلات بانکی هم با مشکل رو به رو است چه توقعی از شرکت‌های اروپایی دارید؟
وی در ادامه از روابط ایران با شرکت‌های توتال و پژو که بعداز مدتی برهم خورد گفت: این دو شرکت بزرگ حاضر بودند با ایران همکاری بلند مدتی داشته باشند حتی در بخش پتروشیمی در عسلویه هنوز از منابع توتال استفاده می‌کنیم با اینکه چندسالی است که این شرکت از ایران خارج شده است یا پژو که همچنان با اسم این برند خودرو می‌سازیم در صورتی که در دوره احمدی‌نژاد ایران با تنش رو به رو شد و همه سرمایه گذارانی که در دوره اصلاحات با ایران همکاری خوبی داشتند را نیز از دست دادیم چرا که تنش با غرب باعث شد تا ایران تحریم شود و این تحریم‌ها به نفع ایران نبود چرا حتی چینی‌هایی که به ظاهر روابط خوبی دارند هم حاضر به این نیستند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
وی در ادامه اظهارداشت: در بخش سرمایه‌گذاری حتی داخلی با مشکل رو به رو هستیم البته مشکل اساسی کشور ما سرمایه‌گذاری نیست بلکه قانون ضد مولدی است که در اقتصاد کشور حکمفرما است چرا که با وجود ظرفیت‌های خالی داخلی خنده دار است که ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی باشیم. اینکه از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم به خاطر قانون ضد مولد در کشور است که هیچ سرمایه‌گذاری نه داخلی نه خارجی با ایران همکاری نخواهد کرد.
مقایسه اقتصاد ایران با لیبی و افغانستان
مرتضی افقه در ادامه از ضرورت روابط بین‌الملل گفت: لیبی و افغانستان اوضاع بهتری در روابط خارجی دارند تا ایران چرا که ایران را نمی‌توان با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد. اگر اقتصاد ایران تاکنون هم سرپا بوده به خاطر فروش نفت بوده است
نه افتصاد مولد.