مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند

شهروندآنلاین: سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات برجام در توییتی تأکید کرد که مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. عراقچی در این توییت نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است.»

او افزود: «روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.» او گفت: «آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی -که آماده اجراست- با برجام را متوقف کنند.»

او تصریح کرد: «تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن تبادل و هم توافق می‌شود.» رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات برجام افزود: «۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده، عمل کنند.»

واکنش آمریکا به اعلام موضع برجامی ایران از سوی عراقچی: منتظر انتقال قدرت می‌مانیم

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در پاسخ به اظهارات عراقچی که گفته بود ایران در حال انتقال قدرت است و مذاکرات وین طبیعی است که متوقف شود، در صفحه توییتر خود نوشت: «این اظهارات، تلاشی تکان‌دهنده و خشمگین‌کننده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است.»



همچنین در بیانیه وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به اظهارات عراقچی که گفته بود ۱۰ فرد زندانی آمریکایی همین فردا می‌توانند آزاد شوند، آمده است: «ما آماده هستیم تا به‌ محض اینکه ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و کار روی بازگشت متقابل به برجام را تکمیل کنیم.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که این بیانیه را منتشر کرده است، همچنین افزود: «درخصوص اظهاراتی که درباره آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌شود نیز باید گفت که ما تلاش ظالمانه دیگری را برای دادن امید واهی به خانواده‌های آنها شاهد هستیم. عراقچی درباره گروگان گرفته‌شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار آمریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است.»

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعا می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد، می‌تواند به سادگی و فورا زندانی‌ها را آزاد کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم.»

پرایس همچنین اضافه کرد: «ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست. هر چند که موثر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، ولی ما برای ادامه‌دادن گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم.»

خطیب‌زاده: در وین با آمریکا و انگلیس برای تبادل ۱۰ زندانی توافق شد

در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه به آخرین اظهارات مقامات آمریکایی درباره تبادل زندانیان پاسخ داد. سعید خطیب‌زاده در توییتی نوشت: «حیرت‌آور» این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می‌کند که «یک توافق درخصوص بازداشت‌شدگان به دست آمده است.» حتی اینکه چگونه اعلام عمومی شود.

در وین -جدا از برجام- با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها توافق شد. ایران آماده است تا همین «امروز» این توافق را اجرایی کند.