انتقاد تهران از واشنگتن درباره توقف تبادل زندانیان

گروه سیاسی/ امریکا موضوع تبادل زندانیان تهران و  واشنگتن را به مسأله توافق هسته‌ای و تعیین تکلیف مذاکرات وین گره زده است. این موضوع را ابتدا سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره کنندگان ایران در وین و سپس سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مطرح کرده است.
عراقچی شنبه شب در توئیتی درباره مذاکرات احیای برجام با بیان این‌که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند و این اقتضای هر دموکراسی است، افزود: امریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می‌باشد - با برجام را متوقف کنند.
عراقچی ادامه داد: تبادل زندانیان را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود. ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر امریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند.
پس از این موضعگیری عراقچی بود که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اساساً وجود توافق پیرامون تبادل زندانیان دو کشور را تکذیب کرد.


او در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد و با بیان اینکه عراقچی درباره گروگان گرفته‌شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار امریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است، مدعی شد: «هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعاً می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد، می‌تواند به سادگی و فوراً زندانی‌ها را آزاد کند. آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم».
این بیانیه می‌افزاید: «ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست. هر چند که مؤثرتر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، ولی ما برای ادامه‌ گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم».
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم این ادعا را که با ایران در خصوص تبادل زندانیان توافقی حاصل نشده، پاسخ داد و در توئیتی نوشت: «حیرت آور است که امریکا این واقعیت ساده را منکر می‌شود که درباره زندانیان و بازداشت شدگان توافقی حاصل شده است. حتی درباره نحوه اعلام عمومی آن».
خطیب‌زاده افزود: «تبادل بشردوستانه زندانیان و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها با امریکا و انگلیس در وین و - جدا از برجام - مورد توافق قرار گرفت». سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر اعلام کرد که ایران همین امروز آماده انجام این کار و اجرایی کردن این توافق است.
پیشتر «ند پرایس» در ۲۲ تیر ماه در نشستی خبری گفته بود که واشنگتن در حال انجام مذاکرات غیرمستقیم، اما فعالی با ایران در خصوص مبادله زندانیان است و این مذاکرات جدا از مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای بوده و امریکا به‌دنبال آزادی شهروندان خود در ایران در سریعترین زمان ممکن است. این در حالی بود که در همان روز نیز علی ربیعی سخنگوی دولت در یک نشست خبری این موضوع را تأیید کرد و گفت : «آقای ظریف از مدت‌ها پیش طرح مبادله همه زندانیان ایرانی و امریکایی با یکدیگر را مطرح کردند و دولت بایدن نیز از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این زمینه در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تأمین منافع کشورمان و نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد».
تصمیم‌گیری در وین بعد از انتقال قدرت در ایران
ششمین دور مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای در حالی روز 30 خرداد به پایان رسید که پس از آن تصمیم‌گیری برای توافق نهایی به دوره پس از انتقال قدرت در ایران موکول شده است.
رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات در آخرین موضع خود پیرامون گفت‌و‌گوهایی که در دور نهایی مذاکرات وین انجام شده است، هدف را رسیدن به یک توافق پایدار اعلام  و به امریکا توصیه کرد که با گرفتن تصمیم نهایی خود تکلیف این توافق را مشخص کند. با این حال عراقچی شنبه شب در توئیتی یادآور شد که تحولات پیرامون برجام پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری منتخب ایران دوباره به جریان خواهد افتاد.
او در توئیتی نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام و روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».
وزارت امور خارجه امریکا هم در پی این موضع‌گیری ایران اعلام کرد هنگامی که دوره انتقالی در ایران به پایان برسد، آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات در وین است. وزارت خارجه امریکا همچنین اعلام کرد که این کشور آماده ادامه مذاکرات بوده اما طرف ایرانی خواستار زمان بیشتر برای دوره انتقالی در این کشور شده است.