به دنبال حاشیه‌های به‌ وجود آمده برای اصغر فرهادی در حاشیه کن بررسی شد فرهادی زیر تیغ سیاسی‌کاری

گروه فرهنگ و هنر – جشنواره بین‌المللی فیلم کن به پایان رسید. گرچه این جشنواره چنانچه پیش‌بینی می‌شد به کام اصغر فرهادی پیش نرفت اما او توانست جایزه بزرگ هیات داوران را برای فیلم «قهرمان» کسب کند. اما این دوره از جشنواره برای فرهادی حواشی بسیاری به دنبال داشت و هرچه در خارج از کشور منتقدان او را ستودند ولی به دلایل مختلف سیاسی برخی کاربران و منتقدان داخلی بر او تاختند.
اصغر فرهادی را به جرات می‌توان یکی از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان تاثیرگذار و صاحب‌سبک دانست. او در یک دهه اخیر توانست بارها نام ایران را در عرصه سینمای جهان مطرح کند. زمانی که مشخص شد که او فیلم تازه‌اش را جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آورد، موجی از امیدواری برای درخشش دوباره یک اثر از او ایجاد شد. پس از آنکه «قهرمان»، اثر تازه فرهادی، در این جشنواره اکران شد، سیل تمجیدها از سوی منتقدان خارجی در نشریه‌های معتبر جهانی منتشر شد، حتی او را شانس اول نخل طلا می‌دانستند و امیر جدیدی، بازیگر این فیلم، را هم شایسته دریافت بهترین بازیگر مرد این جشنواره می‌خواندند.
اما در همین حین موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی به سوی اصغر فرهادی روانه شد. ماجرا تقریبا از آنجا آغاز شد که در حاشیه‌ فستیوال سینمایی کن، اصغر فرهادی چهره‌ بین‌المللی سینمای ایران طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام می‌کند محدودیت‌هایی برای فعالان فضای مجازی در داخل ایران وجود دارد. اما مترجم نشریه‌ ورایتی از این عبارت، تعبیر «حکومت سرکوبگر» را برداشت کرد و آن را بر روی سایت خود قرار می‌دهد. این موضوع در کنار پخش موسیقی «مرغ سحر» که مضمونی ضد استبدادی دارد، در مراسم افتتاحیه‌ این فیلم، باعث شد که برخی منتقدان داخلی حاکمیت ایران شروع به تحسین و تمجید از فرهادی کردند و درباره شجاعتش گفتند. اما بعد از انتشار مطلب ورایتی، فرهادی اعلام کرد که این خبرنگار عبارتی که او گفته را درست متوجه نشده و آن را به اشتباه ترجمه کرده است. او همچنین خود را از سیاسی‌کاری و دادن بیانیه‌ سیاسی تبرئه کرد و ضمن دفاع از تمامی عوامل فنی و غیرفنی فیلم، پیشینه و سوابق فردی آنها را عنصری شخصی و خصوصی اعلام می‌کند. موضوع دیگری که در این میان در مطرح شد، بازی امیر جدیدی در فیلمی به نام «روز صفر» در نقش یک مامور امنیتی ایرانیِ بود که علیه عبدالمالک ریگی فعالیت می‌کرد. فرهادی دراین‌خصوص گفته بود:‌ «من بازیگر را بازیگر می‌بینم. وقتی فیلم می‌سازم به این نگاه می‌کنم که این فرد بهترین است نه پاستپورتش را نگاه می‌کنم و نه به این که چه کار کرده است و این فرصت را به او می‌دهم.
او تاکید کرد: «ما مقابل تندروی حرکت می‌کنیم و باید مراقب باشیم خودمان هم مانند تندروها نشویم.»


همین موضوع‌ها کافی بود که همان کسانی که تا دیروز از شجاعت او می‌گفتند، حالا او را به باد انتقاد بگیرند. اما یک توئیت از محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرد. او نوشت: «با این استدلال آلدوف آیشمن (از افسران نازی که دستور کشتن بسیاری از یهودیان را صادر کرده بود) هم فقط یک سرباز بود که می‌کوشید وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد». اینچنین شد که موجی از انتقادهای تند به سمت فرهادی روانه شد. اما ماجرا به اینجا ختم نشد. فرهادی در جلسه پرسش و پاسخی که پس از دریافت جایزه‌اش در این جشنواره برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری از یک شبکه فارسی‌زبان خارجی که از او پرسید «آیا فکر می‌کنید روزی بتوانید از حوادث خوزستان فیلم بسازید؟»، گفت: «ساخته شدن فیلم درباره این موضوع نیاز به فضای باز دارد. در شرایط فعلی امکان ندارد اما قطعا روزی ساخته خواهد شد». او گفت وقتی خبر را شنید غمگین به سالن آمد. فرهادی همچنین به ۳۶ سال پیش زمانی که اولین فیلم کوتاهش را ساخت، اشاره کرد و گفت که با تمام مشکلات فقط فیلم ساخته است. او افزود امیدوارم با فیلم‌هایم پرسش‌هایی مطرح کنم و ایمان دارم یکی از راه‌های حل مشکلات کشورم آگاهی‌بخشی است.
اما در این میان نکاتی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد این است که در قصه‌ مشابه و جلوی دوربین نرگس آبیار، هوتن شکیبا و الناز شاکردوست هم بازی کرده‌اند. در همین سطح از بحث، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، بابک حمیدیان، میلاد کی‌مرام و چند ستاره‌ دیگر در فیلم‌هایی با داستانی علیه گروه مجاهدین خلق بازی کرده‌اند. از چه زمانی بازی در تریلرهای سیاسی که نقطه‌ مقابل مردم در آنها جندالله و مجاهدین به‌ عنوان گروه‌های تروریستی اثبات‌شده در مقابل مردم ایران با سابقه‌ کشتار مستقیم‌شان هستند، اشتباه و گناه تلقی می‌شود؟ پیش‌تر به چنین آثاری می‌گفتیم آثار «ملی». چه زمانی این گفتمان عوض شد؟ چرا یک هنرمند را باید به اجبار در دسته‌ای سیاسی قرار داد؟ آیا نمی‌شود فیلمسازی، فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی فیلم اجتماعی بسازد؟
سایر اخبار این روزنامه
از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک رونمایی شد بازتاب منفی مانتوی آبی و کت و شلوار پلوخوری! علیرضا صدقی عیارسنجی سیاسیون در بزنگاه‌ها «ابتکار» عوامل موثر در افزایش تورم را بررسی کرد دشواری‌های حل مشکل تورم در دولت سیزدهم چه تدبیری برای برون رفت از مشکلات جنوب کشور خواهد شد؟ چالش مردم خوزستان با معیشت و جان به دنبال حاشیه‌های به‌ وجود آمده برای اصغر فرهادی در حاشیه کن بررسی شد فرهادی زیر تیغ سیاسی‌کاری چرا هر روز دسترسی به مواد مخدر آسان‌تر می‌شود؟ قیمت نزولی مخدرها در اوج گرانی‌ها پشت پرده تقاضای تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه چیست؟ لقمه بزرگ افغانستان برای دهان اردوغان توئیت عباس عراقچی با واکنش وزارت خارجه آمریکا روبه‌رو شد جدال لفظی مقامات ایران و آمریکا موضع‌گیری قالیباف درمورد مشکل آب خوزستان، واکسن کرونا، قطع برق و ... پیام عربی آیت الله کعبی خطاب به مردم خوزستان فرصت فتنه انگیزی در مطالبات مشروع خود را به دشمنان ندهید دیدار دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با رئیسی