بهره‌برداری از ۵۸۵ طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دیروز دوشنبه (28 تیر) فرمان افتتاح رسمی ‌۵۸۵ طرح تولیدی و زیربنایی در زمینه تولید محصولات غذایی زراعی و آبزیان و نیز صنایع تبدیلی را در سراسر کشور صادر کرد.
3 طرح آب و خاک به مساحت 66 هزار هکتار در اراضی سطح کشور، 443 طرح صنایع تبدیلی و غذایی، 118 واحد گلخانه‌ای و 7 طرح زیربنایی در شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور و همچنین 14 طرح آبزی پروری و زیربنایی شیلات در استان‌های هرمزگان، بوشهر ،قزوین و سیستان و بلوچستان از جمله طرح‌ها و پروژه‌هایی است که دیروز با فرمان رئیس‌جمهور در سراسر کشور بهره‌برداری رسمی ‌آن آغاز شد.
برای اجرای این ۵۸۵ طرح و پروژه ملی‌ که امروز بهره‌برداری رسمی ‌از آنها آغاز می‌شود، ۱۱ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۲۴ هزار و ۱۳۴ نفر‌ اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.
روحانی همچنین در آیین افتتاح این طرح‌ها در سخنانی با‌ اشاره به دستیابی به خودکفایی در تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی همچون گندم، برنج، روغن و شکر، گفت: اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد و دچار خشکسالی نشویم با اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای انجام شده، در محصولات غذایی و کشاورزی خودکفا هستیم اما در شرایط خشکسالی نمی‌توانیم خودکفا باشیم به این دلیل که بخش زیادی از زراعت ما به‌صورت دیم و کاملاً متکی به باران کافی و به موقع است.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه به‌دلیل کاهش 52 درصدی بارش در سال جاری و خشکسالی بی‌سابقه 50 سال اخیر در کشور در شرایط بسیار سختی قرار داریم، گفت: متأسفانه به‌دلیل خشکسالی و کاهش بارش‌ها مردم عزیز خوزستان و برخی از دیگر استان‌های کشور با مشکل آب مواجه هستند و هرچقدر به‌خاطر این مشکلات ناراحت باشند، حق دارند.
روحانی با تأکید بر اینکه لحظه‌ای نیست که دولت به فکر مردم و حل مشکلات آنان نباشد، گفت: با همه توان و تا ساعت آخر در خدمت مردم هستیم و خود را مسئول در قبال مردم می‌دانیم.
وی ادامه داد: در این ایام مردم در بسیاری از استان‌های کشور از جمله در خوزستان دچار مشکلات ناشی از خشکسالی شده‌اند و لذا در جلسه دیروز هیئت دولت مصوبات بسیار خوبی برای اینکه مشکل را فعلا برای مردم عزیز خوزستان حل کنیم، داشتیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم حق دارند ناراحت باشند، اظهار داشت: تا وقتی که کسی به چشم خود شاهد از بین رفتن محصول کشاورزی یا دام‌هایش نباشد نمی‌تواند حال امروز مردم خوزستان را درک کند. اتفاقی که این روزها در خوزستان رخ داده صرفا زیان مالی به مردم نیست، بلکه از لحاظ عاطفی هم مردم را تحت فشار گذاشته است.