بخش عمده نظرات نخبگان را مطالعه کردم

اگر بخواهیم در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری کنیم اثری نخواهد داشت
محسنی اژه‌ای که نخستین نشست هم‌اندیشی خود با نخبگان را به هم فکری با اصحاب رسانه اختصاص داده بود، با تاکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقاء بخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست.
رئیس قوه قضاییه افزود: رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را به خوبی بشناسد، تا هم به آن‌ها تعدی نشود و هم آن که بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان این که آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است گفت: نقش رسانه در مطالبه گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهاد‌هایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده، اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا کنیم.رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، اظهار داشت: اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کار‌ها موفق نخواهیم شد.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره مندی از ظرفیت‌های آنهاست.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تماس با نخبگان از سوی دفتر رییس قوه قضاییه و اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که این‌ها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها بررسی شود و برای آن‌ها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آن‌ها در اتاق‌های دربسته تصمیم گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد حتما در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری میکنیم.
وی تاکید کرد: باید با مشورت و مفاهمه با فردی که مساله‌ای طرح کرده راهکار درست را انتخاب کرد و برای این موضوع باید زمان مناسبی اختصاص داد.
در ابتدای این نشست، «متقیان» مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه خوشحالیم که درب اتاق رئیس قوه قضاییه بر روی اهالی رسانه باز است، گفت: امیدواریم دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی کار‌هایی که انجام داده است را برای مردم بازگو کند و به دادن وعده برای کار‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، اکتفا نکند.
«مظفری» مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد نیز با بیان اینکه انتخاب آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضاییه لرزه بر دل مفسدان انداخته است، گفت: امروز خواست مردم این است که مبارزه با فساد به صورت شعاری نباشد.
وی همچنین بر ضرورت بها دادن هر چه بیشتر به جوانان در دوره تحول و تعالی دستگاه قضایی تاکید کرد.
«بهزادی» مدیر مسئول روزنامه اعتماد هم با اشاره به بحرانی که مطبوعات کشور به آن دچار شده‌اند، گفت: باید به مطبوعات آزادی داد و در مقابل از آن‌ها پاسخ خواست.
«گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان هم در سخنان خود ایجاد اورژانس قضایی در کشور را امری ضروری دانست و گفت: باید شرایط به نحوی باشد که مردم هر لحظه‌ای که اراده کنند بتوانند به اورژانس قضایی دسترسی داشته باشند.
حجت‌الاسلام «دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، رئیس قوه قضاییه را دارای صفاتی همچون قاطعیت، صراحت و رافت دانست و گفت: آقایان رئیسی و اژه‌ای، جلوه‌هایی از معرفت موجود در شهیدان بهشتی و قدوسی هستند.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات رسانه‌ها را بازوی توانمند قوه قضاییه دانست و گفت: این رسانه‌ها هستند که با اخبار و اطلاعات دقیق خود می‌توانند زوایای تاریک هر موضوع و ماجرایی را برای قوه قضاییه روشن سازند.