چشم ایران به خوزستان است

گروه سیاسی/ جمعه گذشته فیلمی کوتاه از جلسه معاون اول رئیس جمهوری با سران عشایر و نخبگان خوزستان منتشر شد که در آن، برخی از حاضران با فریاد، از وضعیت استان به اسحاق جهانگیری اعتراض می‌کردند. این فیلم در همین جا تمام می‌شود، درحالی که اتفاق مهمی در ادامه همین صحنه رقم خورد؛ این اتفاق که معاون اول رئیس جمهوری اعتراض‌ها و فریادهای نخبگان استان را شنید، آن را حق دانست و این پرسش کلیدی را مطرح کرد که «چرا فرایندهای توسعه، به رغم همه هزینه‌هایی که در این مسیر شده است، به رضایت مردم ختم نشد؟»
اسحاق جهانگیری عصر جمعه به دستور رئیس جمهوری به خوزستان سفر کرد تا از نزدیک مسائل و مشکلات این استان را بررسی کند. نخستین برنامه او، بازدید از سد کرخه، فرایند جاری شدن آب به رودخانه‌ها و هور و سپس حضور در نشست سران عشایر و نخبگان استان بود. او سپس در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آبرسانی استان خوزستان هم حضور یافت. جهانگیری اگر چه به دستور رئیس جمهوری عازم خوزستان شده بود، اما او علاقه به این منطقه به دلایل عاطفی و شخصی را نیز یادآور شد و در توضیح آن گفت: «دو برادر من در این دشت خفته‌اند. در روزهای نخستین اشغال سوسنگرد و زمانی که شهید عزیز چمران برای دفاع مبارزه می‌کرد یکی از برادران من در رکاب وی به مقام شامخ شهادت نائل آمد و بعد از 400 روز تعدادی استخوان برای ما آوردند که گفتند جنازه برادرمان است و برادر دوم من نیز در عملیات بدر و جزیره مجنون به شهادت رسید که هنوز آثاری از وی به ما داده نشده است و لذا من نیز مانند هر انسان دیگری از این منظر به خوزستان علاقه مندم.»

هیچ مسئولی نسبت به خوزستان بی تفاوت نیست


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری در نشست با طوایف و نخبگان خوزستان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که از این استان به عنوان قلب تپنده ایران یاد کردند، گفت: چشم ایران به خوزستان است و هیچ مسئولی در سطح ملی نمی‌تواند نسبت به مسائل این استان بی تفاوت باشد.
او با تأکید بر حق انتقاد مردم، خطاب به جوانان این استان افزود: ایران کشور شماست و شما جوانان صاحب این کشور هستید. بزرگان خوزستان به عنوان صاحبنظران و یاوران بزرگ دولت اجازه ندهند که دشمنان از مسائل و مطالبه‌های بحق شما سوء استفاده کنند.
جهانگیری در واکنش به اعتراض برخی از حاضران، با اشاره به اینکه در طول دوران کاری خود در جلسات مختلف شنوای دغدغه‌ها و سخنان کسانی بوده ام که از سر علاقه‌مندی به کشور، نظام و مردم انتقادات خود را مطرح کردند، اظهارکرد: لذا مردمی که به مهمان نوازی و دوست داشتن مهمان در کشور شهره هستند اگر صدای خود را نیز در این جلسه بلند کنند، نشانگر آن است که درد زیاد و سوز دل و مطالب بسیاری دارند که من با نهایت علاقه و عشق دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را شنیدم.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دغدغه برخی دیگر از حاضران در جلسه که چرا خوزستان با وجود منابع نفتی و گازی بهره آنچنان که شایسته است از این منابع ندارد، گفت: آیا کسی در این جلسه از من پرسید در جنگ اقتصادی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چقدر نفت صادر کردید و تا چه مقدار از پول این نفت به دست دولت رسید؟ اما دولت با همین پول اندک فروش نفت در شرایط تحریم توانست با خرید گندم و کالاهای اساسی نیازهای مردم و کشور را برطرف کند. جهانگیری درعین حال، با اذعان به اینکه دولت در برقراری ارتباط با مجلس و همچنین برخی سیاستگذاری‌های توسعه‌ای اشکالاتی داشته است، گفت: به عنوان کسی که عمر خود را در توسعه سپری کرده‌ام، باید عوارض برخی از مباحث توسعه‌ای در کشور را در نظر می‌گرفتیم و باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می‌برند که تبعیض،
بی عدالتی و نابرابری از آن توسعه را متوجه نشوند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در 8  سال گذشته 10 سفر به استان داشته‌ام، درباره مشکل کم آبی و ذخیره سازی آب‌های پشت سدهای این استان تصریح کرد: دغدغه مسئولان استان و مرکز این بود که آنچه امروز در سد کارون، کرخه، دز و مارون ذخیره‌سازی شده، برای پاییز سال جاری است که خشکسالی ادامه دارد و بارندگی اندک است، از این رو بزرگان و نخبگان استان باید در نظر داشته باشند تا در پاییز خسارتی به کشاورزی این استان وارد نشود وگرنه این آب پشت سد متعلق به مردم خوزستان است. معاون اول رئیس جمهوری بار دیگر از  سران عشایر و نخبگان خوزستان درخواست کرد که مسأله آب مورد نیاز این استان در مهرماه و آبان توجه ویژه داشته باشند و افزود: در آن زمان نگویید که چرا فصل کشت است اما آب نداریم. نخبگان در این زمینه به دولت کمک کنند تا آنچه مصلحت است اتفاق بیفتد.

در 8 سال گذشته هیچ انتقال آبی انجام نشده
او درباره طرح‌های انتقال آب از بالا دست استان خوزستان به سایر نقاط کشور نیز با تأکید بر اینکه در 8 سال گذشته، هیچ انتقال آبی انجام نشد، تصریح کرد: طبق سیاست و مصوبه شورای عالی آب انتقال آب بین حوضه‌های آبی تنها برای مصرف آشامیدن انجام شده و دولت تدبیر و امید به سمتی حرکت کرد که انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به کرمان، یزد و بزودی به اصفهان انجام شود.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، ضمن تأکید بر اینکه کسی نمی‌تواند دستورات رهبر معظم انقلاب را اجرایی نکند چرا که دستور ایشان برای همه در حکم قانون است، گفت: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تقسیم اراضی دشت خوزستان به عنوان زمین‌های زراعی، مربوط به اواخر دولت مرحوم آیت‌الله رفسنجانی بود که تا سال 92 تنها 75 هزار هکتار آن عملیاتی شد، اما در این دولت تا کنون 300 هزار هکتار زمین از طرح تمام شده است که برای 250 هزار هکتار زمین باقیمانده کار مطالعاتی فاز اول و دوم نهایی شده و بودجه آن در سال 1400 اختصاص یافته است.
جهانگیری با بیان اینکه برای قضاوت نسبت به کار انجام شده در این طرح باید انصاف را در نظر بگیریم، با اشاره به دغدغه یکی از نخبگان بختیاری مبنی بر اینکه زمین‌های بالایی طرح 550 هزار هکتاری دشت خوزستان کمتر عملیاتی شده است، ادامه داد: برادران در سپاه پاسداران به من اعلام کردند که مین‌های زیادی از جنگ ایران و عراق در این زمین‌های زراعی وجود دارد که در حال مین‌روبی است.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین درباره کشت برخی محصولات پرآب در استان نیز گفت: اگر مسئولان درباره کشت نوع خاصی از محصول مطالبی ارائه می‌کنند، بر این مبنا بوده که به دلیل کم آبی محصولی با نیاز به آب کمتر کاشته شود، باوجود این از وزرای نیرو و کشاورزی خواستم تا دغدغه کشاورزانی خرده پا که تنها چند هکتار زمین دارند برطرف شود. او همچنین به دغدغه برخی روستاییان برای پرداخت نشدن مطالبات سال‌های 97 و 98 آنان اشاره و تصریح کرد: طبق دستور رئیس جمهوری پرداختی به روستاییان انجام می‌شود و همچنین به دنبال آن هستیم تا طبق مصوبه دولت 230 میلیارد تومان خسارت سال 98 در همین دولت پرداخت شود و نخبگان این استان این مهم را در این دولت و دولت آینده پیگیری کنند.
در این جلسه قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مطالبات کشاورزان از سیل 98 پرداخت شده است ادامه داد: طبق دستور معاون اول 50 درصد مابقی نیز به حساب استانداری واریز شده است و با پرداخت مابقی تمامی مشکلات کشاورزان استان حل می‌شود.
در این جلسه سران عشایر عرب و بختیاری و نخبگان استان به طرح دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل خود پرداختند و از مسئولان اجرایی درخواست کردند که مشکلات این استان که از دولت‌های قبلی به جا مانده است هر چه سریع‌تر برطرف شود.
جهانگیری صبح شنبه هم به صورت هوایی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بازدید کرد. او در این بازدید که با همراهی وزیر نیرو انجام شد با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان روند پیشرفت این طرح بزرگ کشاورزی و نحوه آب رسانی به دشت آزادگان و حمیدیه قرار گرفت.
اجرای برنامه توسعه‌ای باید به رضایت مردم منجر شود
جهانگیری بعد از این بازدید، در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آبرسانی استان خوزستان بار دیگر مسائل و مشکلات استان را بررسی کرد. او در ابتدای این جلسه، به فضای نشست جمعه گذشته خود با سران عشایر و قبایل استان و اعتراض‌ها و سخنان گاه تند آنان اشاره و تأکید کرد: در سخنان نمایندگان خوزستان نگرانی و سوز دل جدی وجود دارد که باید به همه مسائل آنان توجه کرد.
او با بیان اینکه شاید با برخی انتقادات و سخنان موافق نباشیم اما دلیلی نمی‌شود که سخنان مطرح شده در جلسات شنیده نشود، ادامه داد: باید برای مشکلات مردم در این استان راهکاری پیدا کنیم تا از آلام و رنج‌ها مردم کاسته شود، این مردم با گرمای طاقت‌فرسا، قطعی برق، کمی آب و سایر مشکلات مواجهند که باید برای حل این مسائل تدابیر لازم اندیشید.
جهانگیری درعین حال، با بیان اینکه اعتبارات تخصیص داده شده به استان خوزستان در رتبه اول کشور قرار دارد، به طوری که در هشت سال 17 درصد از سهم اعتبارات آبرسانی شهرها و روستاها کشور به خوزستان اختصاص یافته است، اضافه کرد: تخصیص اعتبار و اجرای برنامه توسعه‌ای باید منجر به افزایش رضایت مردم شود، اگر توسعه رضایت مردم را تأمین نکرده و مشکلات بیشتر شده باید آسیب شناسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

می‌توانستیم آب را رها کنیم تا دولت را بدون دردسر تحویل دهیم!
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه برخلاف تصور برخی در کشور می‌توانستیم این دوره خشکسالی را با کمترین دغدغه و با رهاسازی 200 مترمکعب از سر بگذرانیم، اظهار کرد: در این صورت همه از دولت تمجید می‌کردند اما این با مسئولیت سازگار نبود چرا که باید به فکر دولت بعد و یک ماه بعد نیز باشیم.
او درعین حال، شلتوک کاری در خوزستان را در این فصل و با این وضعیت آب، نادرست توصیف و درباره راهکار حل مسأله نیز گفت: کسی نمی‌تواند از مرکز و با امر و نهی با مردم و کشاورزان برخورد کند و مردم از زمین کشاورزی خود اقتصاد و بیشترین درآمد را می‌خواهند، وظیفه وزیر کشاورزی گفت‌وگو و تشویق کشاورزان برای مطلوب‌ترین نوع کشت است.
معاون اول رئیس جمهوری تأمین آب آشامیدن را اولویت اصلی نامید و با بیان اینکه در این دوران خشکسالی گاهی به 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی شد و در خوزستان 70 روستا به وسیله تانکر آب مورد نیاز آشامیدنی به دست مردم رسید، به مردم اطمینان داد که تعداد زیادی از این مسائل حل می‌شود و با کمک نهادهای مختلف و اعتبارات دولتی نیز تعدادی تانکر برای آبرسانی به روستاها و حل این معضل در کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

هزار و 150 میلیارد تومان برای جبران خسارت خشکسالی
معاون اول روحانی، درباره جبران خسارت کشاورزان و دامداران بر اثر خشکسالی نیز گفت: وقتی خبر نگرانی و خسارت مردم خوزستان از خشکسالی به هیأت دولت رسید، وزیر کشور نامه‌ای به من نوشت و من سریعاً رئیس ستاد بحران کشور و معاونین وزرا را مسئول پیگیری مشکلات خشکسالی در این استان کردم و پس از آن در جلسه هیأت دولت یک پیش نویسی برای حل مشکلات مردم این استان تهیه شد و هزار و 150 میلیارد تومان برای جبران خسارت‌ها مصوب شد.
هر دامداری که دامش براثر خشکسالی تلف شده باشد، حتماً در حد جایگزین آن دام جبران خسارت می‌شود و علوفه مورد نیاز دام‌ها نیز تأمین خواهد شد.
او درباره جبران خسارات نخیلات شادگان، خرمشهر و آبادان که به دلیل پیشروی آب دریا و خشکسالی دچار خسارت شده‌اند دستور داد تا اعتبارات لازم برای جبران این خسارات اختصاص یابد و به کشاورزان پرداخت شود. جهانگیری در پایان خطاب به مردم خوزستان اطمینان داد که همه ارکان کشور به دنبال حل مشکلات خوزستان هستند، بویژه اینکه خوزستان خود به تنهایی قادر است ایران را اداره کند و با یک برنامه‌ریزی صحیح توسعه‌ای می‌توان مشکلات را حل کند و خوزستان را تبدیل به قطب صنعتی، نفتی، کشاورزی و نیرو در کشور کرد.