واکسیناسیون گروه‌های جدید آغاز می‌شود


مهسا قوی قلب
خبرنگار
مراحل واکسیناسیون طی روز‌های اخیر دربرخی از مناطق تهران و استان‌های کشور همچنان روال عادی خود را طی می‌کند و بسیاری از سالمندان و گرو‌ه‌های هدف پس از دریافت پیامک‌های وزارت بهداشت از صبح زود برای تزریق واکسن راهی مراکز تجمیعی می‌شوند اما با این حال برخی آنان از ازدحام و شلوغی مراکزواکسیناسیون بشدت گلایه دارند گروهی از آنها معتقدند که اگر تعداد مراکز تجمیعی در سطح شهر افزایش پیدا کند تزریق واکسن خیلی ازسالمندان که به لحاظ جسمی دچار مشکلاتی هستند راحت‌ترانجام می‌شود البته همزمان با واکسیناسیون عمومی در کشور، ورود محموله‌های جدید واکسن هم باعث شده تا سرعت واکسیناسیون در تهران و استان‌های کشور افزایش پیدا کند و جمعیت زیادی را در برگیرد، به‌طوری که تا روز گذشته براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۱۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دوز رسید.


دیروز هم به موازات واکسیناسیون گروههای سنی تعیین شده وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاون بهداشت خود، دستور آماده‌سازی‌ مراحل برای اجرای‌واکسیناسیون گروه‌های ‌جدید را ابلاغ کرد، طبق این‌ ابلاغیه گروه‌های جدید شامل این اقشار می‌شود: کلیه بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به تفکیک استان‌ها (اخیراً سامانه ثبت بیماران دیابتی کشور با کد ملی در معاونت محترم درمان راه‌اندازی و موارد را ثبت کرده که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.)، بیماران خاص دیگری که باید در اولویت قرار گیرند و تاکنون واکسینه نشده‌اند، رانندگان تاکسی و خدمات حمل‌ونقل عمومی از قبیل ریلی، هوایی، زمینی، آموزگاران مدارس ابتدایی و متوسطه به تفکیک و استادان دانشگاه‌ها.
اتمام تعهد واردات10 میلیون دوز واکسن توسط هلال احمر
 مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هم از اتمام تعهدات واردات 10 میلیون دوز واکسن کرونا خبر داده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تدارکات پزشکی؛ علیرضا عسکری گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی نیاز به تأمین واکسن به موازات تولید داخل، مسیر پیگیری واردات واکسن از منابع معتبر بین‌المللی با جدیت و باوجود بروز مشکلات بسیار بخوبی طی شد. خوشبختانه با وارد شدن پارت واکسن در این هفته تعهد 10 میلیون دوزی واکسن کرونا توسط هلال احمر به‌طور کامل انجام می‌پذیرد.
عسکری در ادامه گفت؛ تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با تعامل مناسب و هماهنگی و هم‌افزایی با سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط این راه را تا ریشه کن شدن کامل این بیماری ادامه دهیم.
ورود محموله واکسن اهدایی از ژاپن
همچنین دیروز سخنگوی سازمان غذا و دارو هم از ورود نخستین محموله واکسن اهدایی کشور ژاپن به ایران خبر داد. کیانوش جهانپور در توئیت خود نوشت: «‏نخستین محموله واکسن اهدایی دولت و ملت ژاپن شامل افزون بر یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا تولید ژاپن ساعاتی پیش با حضور سفیر ژاپن در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تحویل شد.» سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: اولین محموله از مجموعه واکسن اهدایی دولت و ملت ژاپن وارد کشور شد که دربردارنده بیش از یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا تولید شده در ژاپن است. این محموله با هماهنگی وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و با عملیات اجرایی UNOPS ساعاتی پیش وارد کشور شد. با توجه به آغاز بازی‌های المپیک، هماهنگی‌های فشرده‌ای برای انتقال این محموله صورت پذیرفته است. البته محموله بعدی ان‌شاءالله جمعه هفته بعد وارد کشور می‌شود که حدود یک میلیون و هشتصد هزار دوز واکسن خواهد بود.
به‌گفته او با توجه به ظرفیت فعلی تزریق واکسن در کشور، محموله‌های اینچنینی می‌تواند واکسن مورد نیاز کشور را تا زمان کفایت واکسن‌های تولید داخل تأمین کند.
بنا بر اعلام وبدا، سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: حمل‌ونقل بین‌المللی DHL بعد از مدت‌ها برای انتقال این محموله همکاری‌های خود را با ایران برای انتقال دارو و واکسن‌ آغاز کرده است.