بسیج ملی برای حل مشکل آب خوزستان

  سرویس سیاسی-
هرچند بی‌تدبیری برخی مدیران، خوزستان را طی روزهای اخیر ملتهب کرده بود اما حالا و به‌ویژه بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر «لزوم رسیدگی فوری»، بسیج ملی برای حل مشکلات خوزستان آغاز شده است.
اگرچه وضعیت آب و هوایی سال‌های اخیر در مشکلات این روزهای خوزستان بی‌تأثیر نبوده اما اهمال و بی‌تدبیری مدیران در وضعیت رنج‌آور امروز مردم این خطه کاملاًً مشهود است. اهمالی که اول از همه مردم و سپس کلیت حاکمیت کشور تاوان آن را می‌پردازند. از التهاب و موج سواری ضدانقلاب و عناصر معاند روی اعتراض مردم گرفته تا ریخته شدن خون افراد بی‌گناه و شهادت یک افسر ناجا و مجروح شدن تعدادی دیگر.
در چنین اوضاع و احوالی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که برای رسیدگی به مشکلات خوزستان، روز جمعه به این استان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس دین خود را به نظام ادا کردند و اکنون وظیفه ماست که نسبت به آنها انجام‌وظیفه کنیم.


وی گفت: همزمان با این دوره به دلیل بروز مشکلات ناشی از تنش آبی و خشکسالی نیز در کنار مردم خوزستان خواهیم بود تا برای کاهش مشکلات آنها تلاش و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.
جهانگیری همچنین به دغدغه‌های رئیس‌جمهوری منتخب درخصوص استان خوزستان‌ اشاره کرد و گفت: قطعاً در دولت آینده، باید مشکلات خوزستان با جدیت پیگیری شود.
وی یادآور شد: همچنین در این سفر، با توجه به دغدغه‌های موجود، تلاش می‌شود تا مشکلات بررسی و راهکارهای لازم اعمال شود.
تعهد می‌دهیم که خسارت مردم را پرداخت کنیم
جهانگیری شامگاه روز جمعه در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان که با حضور سران عشایر و نخبگان عرب و بختیاری در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: مطالبه مردم از ما مسئولین بر حق و ما به آنها توجه می‌کنیم و تمام تلاش‌مان در جهت برآورد این مطالبات است البته برخی از توان ما خارج است که ما دعا می‌کنیم دولت بعدی در جهت رفع همه مشکلات مردم موفق باشد.
وی با بیان اینکه «در مقابل فریادهای مردم کاملاًً بی‌پاسخ هستیم» گفت: این تعهد را می‌دهیم که خسارت مردم پرداخت خواهد شد
باید برای مشکلات خوزستان
راهکاری پیدا کنیم
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین دیروز شنبه در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آبرسانی استان خوزستان با بیان اینکه دولت حق اعتراض و انتقاد مردم را به رسمیت می‌شناسد، گفت:‌ اجازه سوءاستفاده از اعتراضات مردمی را نمی‌دهیم.
جهانگیری ادامه داد: باید برای مشکلات مردم در این استان راهکاری پیدا کنیم تا از آلام و رنج­‌های مردم کاسته شود، این مردم با گرمای طاقت‌فرسا، قطعی برق، کمی‌آب و سایر مشکلات مواجه‌اند که باید برای حل این مسائل تدابیر لازم اندیشید.
بازدید هوایی جهانگیری
از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان
گفتنی است معاون اول رئیس‌جمهور دیروز شنبه در ادامه سفر به استان خوزستان به‌صورت هوایی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بازدید کرد.
جهانگیری در این بازدید که با همراهی وزیر نیرو انجام شد با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان روند پیشرفت این طرح بزرگ کشاورزی و نحوه آب‌رسانی به دشت آزادگان و حمیدیه قرار گرفت.
حضور فرمانده کل سپاه در خوزستان؛
سردار سلامی: کنار مردم خوزستان هستیم
دیروز شنبه، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه هم برای بررسی آخرین وضعیت تنش آبی در خوزستان، به این استان سفر کرد.
سردار در حاشیه سفر خود به استان خوزستان پای صحبت مردم مناطقی از خوزستان نشست و در حاشیه این دیدارها اظهار داشت: پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص حل فوری مسائل استان خوزستان، تمام مسئولان چه در دولت و چه نیروهای مسلح و چه در دیگر دستگاه‌های کشوری، امروز تمام‌قد در کنار مردم خوزستان هستند.
دوش‌به‌دوش مردم
تا رفع کامل مشکلات خواهیم ماند
وی افزود: مسائل فعلی استان خوزستان، مهم‌ترین مسئله کل کشور است که پیرو دستور مقام معظم رهبری به جدی‌ترین مسائل کشور تبدیل شده لذا سپاه بر اساس تعهدی که نسبت به مردم دارد، امروز با تمام قدرت و توان و امکانات به کمک مردم خوزستان آمده و به‌مانند رویدادهای گذشته دوش‌به‌دوش مردم تا رفع کامل مشکلات خواهد ماند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: سفر امروز من به استان خوزستان در جهت بررسی آخرین اقدامات انجام شده توسط سپاه خوزستان در جهت آبرسانی و حل مسائل آبی استان بوده است که خدا را شکر اقدامات بزرگی تاکنون انجام رسیده است و قابل‌ستایش است.
سردار سلامی‌در ادامه بیان داشت: درخصوص طرح آبرسانی غدیر پیشرفت خوبی انجام رسیده و درخصوص آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی، تاکنون 60 ‌تانکر 30 هزار لیتری در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند که برنامه ما 150‌تانکر دیگر وارد این عرصه شوند.
بازگشت آرامش به خوزستان
سردار مهدی حاجیان، معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی ‌درخصوص آخرین وضعیت امنیتی استان خوزستان اظهار داشت: مردم ولایی و معتقد استان خوزستان با جدا کردن راهشان از‌اشرار و منافقین، در بازگشت امنیت و آرامش مجدد به استان نقش مهمی‌ایفا کردند که این هوشیاری و آگاهی قابل‌تقدیر است.
معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی ‌اظهار داشت: با وجود تلاش مذبوحانه افراد مغرض و شبکه‌های معاند در جهت افزایش تنش، اجازه هیچ‌گونه تحرک و خرابکاری به افراد فرصت‌طلب داده نشد.
این مقام ارشد انتظامی ‌با گرامیداشت یاد و خاطره «ضرغام پرست» شهید راه نظم و امنیت در استان خوزستان و جان‌فشانی کلیه رده‌های اجرایی و اتخاذ تمهیدات مناسب و هدایت مستمر و منظم عملیاتی و ‌اشراف اطلاعاتی را ازجمله اقدامات نیروی انتظامی ‌در خنثی‌سازی تحرکات دشمنان نظام گفت: الحمدلله هیچ‌گونه مشکل امنیتی در سطح استان وجود ندارد و کلیه نقاط حساس شهرستان‌های استان مدیریت و تحت کنترل قرار گرفته و تا این لحظه، بدون رویداد خاصی امنیت حکم‌فرماست.
آیت‌الله موسوی‌جزایری:
سران عشایر خوزستان آشوبگران را
محکوم کرده‌اند
آیت‌الله موسوی جزایری، رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان هم گفت: همه ما عزادار و بسیار متألم و دل‌سوخته هستیم؛ پدر شهید را دیدم که به من گفت فرزندم را درراه خدا دادیم؛ فرزند ما فدای خوزستان شد.
رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه علما در طول تاریخ خادم مردم بوده‌اند، اظهار داشت: راه علما و مردم همواره یکی بوده است؛ تا زمانی که اعتراض و مشکلی بود، ما نیز دوشادوش شما نسبت به وضع موجود اعتراض و هم‌صدا با یکدیگر مطالبات مردم را پیگیری کرده‌ایم.
وی افزود: سران عشایر با من تماس گرفته و آشوبگران را محکوم کرده‌اند؛ گفتند که این‌ها از عشیره و طایفه ما نیستند و ما از آنها تبری می‌جوییم.
رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان تأکید کرد: مردم اگرچه نسبت به وضع موجود گله‌مند و معترض هستند که ما هم معترض هستیم اما هیچ‌گاه روی برادران خود اسلحه نمی‌کشند. مردم خوب می‌دانند که آشوبگران نه دنبال منفعت مردم که فقط قصد به حاشیه کشاندن مطالبات مردمی را دارند.
امام‌جمعه اهواز: در حال پیگیری مشکلات خوزستان هستیم
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز و نماینده ولی‌فقیه در خوزستان هم در اجتماع جهادگران حوزوی که با موضوع «بحران آب» در سالن اجتماعات امام خامنه‌ای مجتمع فجر اهواز برگزار شد، گفت: در نشست ویژه بررسی مشکلات استان خوزستان به رئیس‌جمهور منتخب عرض کردم میسر شما سخت است اما «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» کسی که تکیه‌گاهش خود خداوند متعال است، مسیر برای او باز می‌شود.
موسوی‌فرد گفت: قطعاً بین کسی که تکیه‌گاه او خدا و اهل‌بیت(ع) است با کسی که تکیه‌گاه او کدخداست تفاوت وجود دارد.
وی به خوشحالی نیروهای انقلابی و جبهه مقاومت از پایِ‌کار آمدن آقای رئیسی‌ اشاره کرد و گفت: به حول و قوه الهی در دولت انقلابی و مردمی این‌قدر کار شود که بسترساز ظهور امام عصر(عج) شود.
امام‌جمعه اهواز با‌ اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که آی مسئولان! مردم عائله شما هستند، عنوان کرد: شب و روز در گوشه‌ای از استان هستم و از طریق مسئولان کشوری و استانی پیگیر مشکلات هستم.
موسوی‌فرد با طرح این پرسش که آیا دولت بعدی که دولت انقلابی است باید تاوان کم‌کاری دیگر دولت‌ها را بدهد، ادامه داد: در شمال خوزستان نیز مشکل کم‌آبی داریم، شهرستان دهدز بین دو سد واقع‌شده و روستاهای متعدد آن فاقد آب هستند. سوء مدیریت فرقی بین عرب، لر و‌ ترک نگذاشته است.
مسئول بی‌عرضه باید محاکمه شود
وی با بیان این‌که رسالت ائمه جماعات، طلاب و فعالان رسانه‌ای و جهادی بصیرت افزایی بین مردم است، بیان کرد: در حق مردم کوتاهی شده اما نباید گردن دولت منتخب بیندازیم. در کنار مردم فریاد می‌زنیم مسئولی که با بی‌عرضگی این مشکلات را ایجادشده باید محاکمه شود.
امام‌جمعه اهواز با‌ اشاره به این‌که اگر جوانی به‌واسطه سوء تدبیرها پای میدان آورده شده به‌هیچ‌عنوان جایز نمی‌دانیم جوانان بی‌گناه دستگیر شوند، ادامه داد: در همین راستا با جانشین فرمانده ناجا، استاندار و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط صحبت شده است.
مشکل ۷۰۰ روستای خوزستان
رفع خواهد شد
وی عنوان کرد: مشکل بیش از ۷۰۰ روستا در استان خوزستان کاملاًً رفع خواهد شد البته بنده مسئولیت اجرایی ندارم اما بر پول و اعتباری که آمده نظارت می‌کنم.
استاندار خوزستان مطرح کرد؛
خویشتن‌داری نیروهای امنیتی
واقعاًً مثال‌زدنی بود
قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان دیروز در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان خوزستان با‌ اشاره به حوادث اخیر خوزستان اظهار کرد: در روزهای اخیر، خویشتن‌داری نیروهای امنیتی واقعاًً مثال‌زدنی بود؛ ده‌ها نفر از نیروها زخمی‌شدند اما عکس‌العمل نشان ندادند.
وی افزود: در بحث سوسنگرد اگر خویشتن‌داری مأموران نبود، فاجعه‌ای به‌وجود می‌آمد. آخرین کار و چشم‌اندازی که داشتیم رفتن به خانه بزرگان سوسنگرد، حمیدیه، کوی علوی اهواز، هویزه، ایذه و همه مناطق استان خوزستان بود. با بزرگان در جلساتی صحبت کردیم.
تخصیص هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار
برای خوزستان
سلیمانی‌دشتکی افزود: در جلسه یکشنبه گذشته دولت، یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای استان خوزستان اعتبار تخصیص داده شد. از اعتباری که تخصیص داده شده، ۵۰ درصد به‌ حساب استانداری واریز شده است. علاوه بر آن، ۱۵ درصد از اعتبارت تنش آبی وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو به استان خوزستان تخصیص یافت. همچنین تصویب شد که صددرصد اعتبارات این وزارت‌خانه‌ها به استان خوزستان تخصیص یابد.
استاندار خوزستان با‌ اشاره به روند پرداخت خسارت کشاورزان در سیل سال ۹۸ تصریح کرد: خسارات کشاورزان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بود که ۴۶ میلیارد تومان از مبلغ پرداخت‌شده وارد سامانه نشده بود اما مجموعاً ۶۷ درصد از خسارات پرداخت شده بود. از وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی خواهش می‌کنم که مابقی خسارات را نیز پرداخت کنند. ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای آبادان و خرمشهر به‌ویژه سد مارد و چوئبده اختصاص یافت.
تقاضای
خرید آب ‌شیرین‌کن
برای آبادان و خرمشهر
وی با‌ اشاره به مشکلات کشت شلتوک افزود: با وجود کشت شلتوک ما مشکل داریم؛ زهاب‌های این کشت وارد رودخانه کارون می‌شود که آبادان و خرمشهر را دچار مشکل می‌کند. تقاضا این است که حداقل هشت دستگاه آب شیرین‌کن خریداری شود تا بتوانیم آب را تصفیه کنیم و در آب شرب مشکل ایجاد نشود.
سلیمانی‌دشتکی درخصوص اعتبارت تخصیص یافته به استان خوزستان افزود: ۵۰ درصد اعتبار مصوب برای خوزستان ابلاغ شده است و تقاضا می‌کنم که ۵۰ درصد بقیه نیز ابلاغ شود تا بتوانیم تنش آبی را کمتر و خسارات را پرداخت کنیم.
وی درخصوص مدیریت رهاسازی آب، گفت: پیشنهاد این است که مدیریت به عهده وزارت نیرو و با هماهنگی ستاد مدیریت بحران، شورای کشاورزی و شورای تأمین استان خوزستان باشد. همچنین تقاضا می‌شود که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کشاورزان، دامداران، پرورش‌دهندگان مرغ و ماهی، نمایندگانی از آبفا، جهاد کشاورزی و آب و برق تشکیل شود و بخش غیردولتی را نیز مقداری در این امر دخیل کنیم.
بسیج دانشجویی: دادستان کل کشور
مسئولان سه دهه گذشته بر حوزه آب کشور را محاکمه کنند
بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در نامه‌ای به حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، با‌ اشاره به مشکلات آبی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن به‌ویژه در خوزستان، خواستار محاکمه مسئولان سه دهه گذشته بر حوزه آب کشور شدند.
بررسی مسئله آب خوزستان
با حضور جمعی از اساتید دانشگاه
همچنین به همت بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی شیمی، عمران و علوم مهندسی دانشگاه تهران وبینار بررسی مسئله آب خوزستان با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان برگزار شد.
کارشناسان و اساتید دانشگاه در این وبینار به علت و ریشه‌های اصلی مشکلات آبی خوزستان، تأثیرات متقابل آن بر سایر مناطق کشور و راهکارهای رفع آن پرداختند.
سایر اخبار این روزنامه
بسیج ملی برای حل مشکل آب خوزستان گزارشی که ارائه آن ضروری است ! (یادداشت روز) اخبار ویژه مقاومت عراق: حتی به یک سرباز آمریکایی هم اجازه ماندن در عراق نخواهیم داد دولت روحانی رکورددار افزایش فاصله طبقاتی در 40 سال اخیر شهادت ۴ رزمنده قرارگاه قدس سپاه در درگیری با اشرار جنوب شرق کشور تزریق واکسن کرونا در کشور از مرز ۱۰ میلیون دُز گذشت فروغی اولین طلایی کشورمان در المپیک مدافع حرم و سلامت، تاریخ ساز تیراندازی ایران شد روحانی: کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به خوزستان قابل قبول است! افتتاح خط لوله گوره- جاسک اقدام استراتژیک ایران برای تقویت فروش نفت است روحانی مانع لغو تحریم‌ها بود یگان­‌های شناور ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد سن‌پترزبورگ شدند کنترل فعالیت‌های مسلمانان در فرانسه تبدیل به قانون شد! رها کردن بازار و رکوردشکنی دوباره تورم ضربات دولت تدبیر به معیشت مردم تا آخرین ساعت! بسیج ملی برای حل مشکل آب خوزستان بسیج ملی برای حل مشکل آب خوزستان