فروغ ایران در المپیک

آرمان‌ملی: جــواد فروغــی در فـینــال تپانچه‌بادی المپیک توکیو اول شد و نخستین مــدال الــمپیک تاریــخ تیــرانـدازی ایــران را به ارمغان آورد.
 کسب  مدال 
جــواد فروغـی تنهــا نماینده ایران در فینال مــاده تپانچــه‌بادی ۱۰متر مردان بازی‌های الـمپیک ۲۰۲۰ توکیو شگفتی‌ساز شد و به مدال طلا رسید تا نخستین مدال تاریخ تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک به‌نام او ثبت شود. او پیش از این در مرحله مقدماتی در رده پنجــم به فینال این ماده راه پیدا کرده بود. فروغی بزرگترین ورزشکار کاروان ایران، دارای سه فرزند و خودش پرستار است. این ورزشــکار ۴۱ ساله و ایلامی بعداز کسب مدال طلا سجده شکر به‌جا آورد و سایر ورزشکاران به او تبریک گفتند. در فینال این ماده ورزشکاران کشورهای ایران، هند، چین، آلمان، اوکراین، کره و صربستان حضور داشتند که دامیر صربستانی، نقره و ژانگ‌وی چینی سوم شد. فروغی با کسب دو مدال طلای جام‌جهانی هند و کرواسی در جایگاه نخست رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد. نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، مهیار صداقت، جواد فروغی و هانیه رستمیان اسامی تیراندازان ایرانی حاضر در المپیک توکیو است.
 رکورد


جــواد فروغــی با کنارزدن محمود نامجو مسن‌تریــن مدال‌آور ورزش ایران در تاریخ المپیک شد. او علاوه بر ثبت رکورد المپیک و کسب مدال طلای تپانچه ۱۰ متر بادی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، توانست مسن‌ترین ورزشکار ایران در تاریخ این رقابت‌ها با ۴۱ سال سن تبدیل شود که مدال المپیک به‌دست می آورد.  پیش از او مرحوم محمود نامجو در المپیک ۱۹۵۶ ملبون با ۳۸ سال سن به مدال برنز رسیده بود تا مسن‌ترین مدال‌آور ورزش ایران باشد.
 صحبت‌ها
جواد فروغی پس از کسب مدال طلا المپیک توکیو، بیان کرد: در ابتدا از همه تشکر می‌‌کنم، این مدال به‌خاطر لطف خداست، خانواده من و خودم خیلی وقت گذاشتیم و به‌رغم شرایطی که کرونا  بر ورزش کشور به‌ویژه تیراندازی وارد کرده بود و بسیاری از مراکز تعطیل شده  بود و نمی‌توانستیم تمرین کنیم، تمرینات را به‌صورت خشک در منزل انجام دادم. او ادامه داد: در مسابقات هند و قهرمانی اروپا و جام‌جهانی کرواسی شرکت کردیم و همه این موارد کمک کرد که به هدفی که از پیش تعیین کرده بودیم برسیم و خداراشکر منجر به بهترین نتیجه شد. او گفت: من عکس مدال طلا را پروفایل خودم قرار داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگام می‌کنم و می‌دانم که حتی وزن آن 538 گرم و جنس آن از نقره با روکش طلاست و در نهایت هم به آن رسیدم. فروغی تاکیدکرد: مرحله مقدماتی  را با آرامش شروع کردم  اما در راند پنجم نمره‌ام کاهش پیدا کرد و استرس شدیدی پیدا کردم. واقعا خدا در مرحله فینال به من آرامش داد. وقتی هم که با نفرات قبلی اختلاف امتیاز پیدا کردم آرامشم بیشتر شد. البته ناگفته نماند که درصدی از این آرام‌بودن هم به شخصیت خودم بر می‌گردد. او در پاسخ به این پرسش که وقتی پرستار بود، به این فکر می‌کرد روزی قهرمان المپیک شود، اظهارکرد: به هیچ وجه. جالب این است بگویم من از نوجوانی مشکل دریچه میترال دارم و این مساله باعث می‌شود برخی از اوقات روز تپش قلب داشته باشم به همین خاطر به هر رشته ورزشی  فکر می کردم که شرکت کنم اما اصلا این تصور را نداشتم در رشته‌ای مثل تیراندازی که نیاز به ثبات دست دارد، فعالیت کنم و مدال المپیک بگیرم.