قهرمان‌سلامت قهرمان المپيك شد

گروه ورزش
جواد فروغي مسن‌ترين ورزشكار ايران در المپيك توكيو،كسي كه در دو سال گذشته به عنوان يكي از مدافعين سلامت در خط اول مبارزه با كرونا قرار داشت،در المپيك هم خط‌شكني كرد و موفق شد اولين مدال طلاي كاروان ايران در المپيك توكيو را به دست آورد.  رقابت‌هاي المپيك ۲۰۲۰ در روز اول مسابقات از ساعت 4:30  بامداد شنبه به وقت تهران آغاز شد و ورزشكاران كشورمان در رشته‌هاي مختلف به مصاف رقباي خود رفتند. در رقابت‌هاي تپانچه بادي ده متر جواد فروغي قهرمان جهان در سال ۲۰۲۱ و نفر اول رنكينگ جهاني در دور مقدماتي با كسب امتياز ۵۸۰.۲۵ توانست به عنوان نفر پنجم راهي فينال شود. فروغي در دور مقدماتي به خودش فشار نياورد و تنها هدفش رسيدن به جمع ۸ فيناليست مسابقات بود. فروغي در فينال اين ماده با ورزشكاران كشورهاي هند، چين، آلمان، اوكراين، كره و صربستان به رقابت پرداخت. 
در رقابت فينال فروغي استايل و تكنيك ناب خودش در تيراندازي را به نمايش گذاشت و بي‌نظير ظاهر شد. فروغي از همان ابتداي فينال در صدر قرار گرفت تا در نهايت در دو تير پاياني براي كسب نشان طلا با ورزشكار صربستاني مبارزه كند. فروغي اما آنقدر خوب كار كرده بود كه تيرانداز صربستاني هيچ شانسي براي خودش قائل نبود و شليكش را با بي‌دقتي از دست داد. فروغي هم در آخرين تير در حالي كه فقط كافي بود به سيبل بزند تا طلاي المپيك بگيرد يك شليك عالي ديگر انجام داد و با كسب ۲۴۴.۸ امتياز با اقتدار و با شكستن ركورد المپيك بر سكوي نخست قرار گرفت. بعد از نماينده شايسته كشورمان دامير از صربستان نقره گرفت و ژانگ وي چيني سوم شد. فاصله فروغي در فينال با نفر دوم ۶.۹ امتياز ثبت شد كه نتيجه‌اي تكرارنشدني در المپيك به حساب مي‌آيد.  فروغي بعد از كسب نشان ارزشمند طلا براي ورزش كشورمان ابتدا روي چفيه‌اي كه به همراه داشت سجده شكر به جا آورد و سپس روي شانه‌هاي سرمربي‌اش رفت. او بعد از يك‌سال بسيار سخت،سالي پراسترس از نظر ورزشي و بعد از يك دوره ابتلا به كرونا و كمك به بيماران كرونايي چنين نتيجه‌ تاريخي را رقم زد. او پيش از مسابقات گفته بود در دوران كرونا و زماني كه در بيمارستان قرنطينه بود در زيرزمين بيمارستان تمرين مي‌كرده تا آمادگي‌اش را حفظ كند. 
 مدال طلاي فروغي اولين نشان تاريخ تيراندازي ايران در المپيك به حساب مي‌آيد. همچنين براي نخستين‌بار كاروان ورزشي ايران در روز نخست رسمي مسابقات المپيك صاحب نشان طلا مي‌شود. پيش از اين علاقه‌مندان به ورزش عادت داشتند كه براي رسيدن به مدال تا اواسط مسابقات و آغاز رقابت‌هاي وزنه‌برداري يا كشتي صبر كنند. اما اين‌بار جواد فروغي انتظار ايراني‌ها را بسيار كوتاه كرد و خيلي زود نام ايران را وارد جدول رده‌بندي مدالي مسابقات كرد. نشان طلاي فروغي سومين مدال طلاي توزيع شده در مسابقات المپيك توكيو بود. پيش از او دو چيني دو نشان طلا به دست آورده بودند. به اين ترتيب ايران تبديل به دومين كشور در المپيك توكيو شد كه به نشان طلا دست پيدا كرده است. 
با درخشش جواد فروغي رشته تيراندازي بعد از كشتي،وزنه‌برداري و تكواندو تبديل به چهارمين رشته ورزشي شد كه ايران را در المپيك صاحب نشان طلا مي‌كند. اين تيرانداز كشورمان حالا عنوان مسن‌ترين مدال‌آور تاريخ ورزش ايران در المپيك را هم به نام خودش سند زده است. پيش از او مرحوم محمود نامجو كه در المپيك ۱۹۵۶ ملبورن با ۳۸ سال سن به مدال برنز وزنه‌برداري رسيده بود اين عنوان را در اختيار داشت. جواد فروغي پس از كسب مدال طلاي المپيك توكيو بيان كرد: «در ابتدا از همه تشكر مي‌كنم، اين مدال به خاطر لطف خداست، دوم هم لطف خداست و سوم هم لطف او است. خانواده من و خودم خيلي وقت گذاشتيم و به‌رغم شرايطي كه كرونا بر ورزش كشور به ويژه تيراندازي وارد كرده بود و بسياري از مراكز تعطيل شده بود و نمي‌توانستيم تمرين كنيم، تمرينات را به صورت خشك در منزل انجام دادم.» او در پاسخ به اين سوال كه آيا پيش‌بيني كسب مدال طلا را داشتيد، گفت: «من عكس مدال طلا را پروفايل خودم قرار داده بودم و حتي ساخت مدال را با دقت نگاه مي‌كنم و مي‌دانم كه حتي وزن آن 538 گرم و جنس آن از نقره با روكش طلاست و در نهايت هم به آن رسيدم.» او در پاسخ به اين پرسش كه وقتي پرستار بود، به اين فكر مي‌كرد روزي قهرمان المپيك شود، تاكيد كرد: «خير، به هيچ‌وجه. جالب اين است بگويم من از نوجواني مشكل دريچه ميترال دارم و اين مساله باعث مي‌شود برخي اوقات روز تپش قلب داشته باشم به همين خاطر به هر رشته ورزشي فكر مي‌كردم كه شركت كنم اما اصلا اين تصور را نداشتم در رشته‌اي مثل تيراندازي كه نياز به ثبات دست دارد، فعاليت كنم و مدال المپيك بگيرم.»