زنجیره گرانی‌های ادامه‌دار

شهروند|  دلیل گرانی‌های لجام‌گسیخته این روزها چیست؟ از مواد غذایی و کالاهای اساسی گرفته تا فولاد و سیمان و خودرو. از نان و مرغ و میوه گرفته تا بلیت هواپیما و... بعضی دلیل را ترازنبودن عرضه و تقاضا می‌دانند، برخی عدم‌نظارت، برخی حضور دلالان، برخی گرمای هوا، قطعی برق، تحریم و... در واقع در کشورهایی مانند ایران که تورم دو رقمی وجود دارد، یکی از معضلات بزرگ، گران‌کردن کالاهای اساسی است، چراکه یکی از عوامل تعیین قیمت کالاهای اساسی نرخ ارز است و ارز گوهری کمیاب است در این وانفسای دوات دوازدهم و روی هوا بودن مذاکرات وین. به نظر باید در بسیاری از قوانین و تسهیلات و نظارت‌ها تجدیدنظر کرد.

نان چرا گران شد؟
از ابتدای امسال زمزمه افزایش قیمت نان به گوش می‌رسید و برخی نانوایی‌ها در سطح شهر علی‌رغم مخالفت دولت با افزایش نرخ، قیمت هر قرص نان را افزایش دادند. دولت معتقد است به نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای می‌دهد و باید برای آن قیمت‌گذاری انجام دهد و در مقابل فعالان صنفی می‌گویند آرد یارانه‌ای ۲۰درصد هزینه‌های یک واحد نانوایی را تشکیل می‌دهد. 

مرغ چه می‌شود؟
مرغ در بخش عرضه گران می‌شود، سازمان‌های حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات حکومتی وارد عمل می‌شوند و برخوردهایی صورت می‌گیرد. واحد عرضه‌کننده دیگر مرغ نمی‌آورد. مرغدار هم به دلیل کاهش تقاضا جوجه‌ریزی کمتری می‌کند. مرغ در یک برهه ارزان است و بعد از ۴۰ روز کاهش جوجه‌ریزی خود را نشان می‌دهد و در بازار گران می‌شود. در این شرایط ستاد تنظیم بازار وارد عمل شده و مجوز گرانی مرغ را صادر می‌کند. این اتفاق را در موضوع شکر، گوشت، تخم‌مرغ، نان، حبوبات و همه اقلام اساسی شاهد هستیم و ظاهرا قرار نیست این چرخه معیوب از بین برود. یکی از اعضای اتاق بازرگانی پیش‌بینی کرده است،  اگر شرایط کنونی در تأمین نهاده‌های دامی ادامه پیدا کند، مرغ دستکم به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان خواهد رسید. اما آیا این ادعا درست است؟ آیا باید منتظر گرانی‌های کم‌سابقه در بازار این منبع پروتیینی بود؟  

میوه‌ها را چرا کسی نمی‌خرد؟
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران نوشت: «با توجه به هزینه‎ بالای تولید و حمل‌ونقل، قیمت میوه نسبت به سال قبل بالاست که این موضوع ارتباطی به گران‌فروشی ندارد.» اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از آرامش بازار میوه خبر داد و گفت: «با توجه به شیوع کرونا و کاهش میهمانی‌ها و مجالس، تقاضای چندانی برای خرید میوه در بازار وجود ندارد.»

ماجرای بو دار سیمان



رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: «۷۰درصد سیمان خریداری‌شده در یک سال گذشته در کشور در اختیار ۱۵نفر بوده است.» رضا جمارانیان افزود: «اسامی این ۱۵ نفر کاملا مشخص است و بنده از واحد‌های نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات درخواست می‌کنم به این موضوع ورود کنند تا مشخص شود در ۱۵ سال گذشته چه اتفاقی در صنعت سیمان افتاده و چه کسانی از این صنعت بهره‌مند شده‌اند.» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین با بیان اینکه هر جا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم و قوانین دستوری را جایگزین کردیم، به غیر از رانت و فساد برای عده‌ای خاص، هیچ عایدی نه برای تولیدکننده و نه برای مصرف‌کننده نداشت، افزود: «عده‌ای با استفاده از این رانت و ایجاد فساد سیمان ۱۶هزار تومانی را به مصرف‌کننده به قیمت ۶۰هزار تومان فروختند.»

شرایط سخت خدمات 
علیرضا نیک‌آئین، ریاست اتحادیه صنف تعمیرکاران خودروی تهران درخصوص نرخ جدید تعمیرکاران خودرو گفت: «تعمیرکاران خودرو نرخ مصوب دارند و نرخنامه جدید اول سال به تمام تعمیرکاران ابلاغ شده و آنها باید این نرخنامه را در معرض دید مشتری قرار دهند؛ نرخ تعمیر خودرو از اول سال تغییر کرده است و نرخ جدید را تمام تعمیرکاران دارند.» او بیان کرد: «این روزها شرایط کاری تعمیرکاران خودرو به‌شدت سخت شده است؛ چراکه قطعات یدکی بی‌کیفیت به‌شدت در بازار زیاد است و باعث‌ بروز مشکلات جدی در کار تعمیرکاران شده است.»