ناو سهند و ناوبندر مکران در رژه عظیم دریایی روسیه شرکت کردند خط و نشان دریایی در بندر سن پترزبورگ

رژه عظیم دریایی روسیه به مناسبت ۳۲۵ امین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه با فرمان «پوتین» و در حضور هیئت‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله ایران آغاز شد.
به گزارش مهر، رژه عظیم دریایی روسیه به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس ناوگان دریایی روسیه از دقایقی پیش با فرمان ولادیمیر پوتین و در حضور هیئت‌های بلندپایه نظامی بیش از ۲۰ کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران در بندر سن پترزبورگ و خلیج فنلاند آغاز شد.
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و جمعی از معاونان نیروی دریایی، اعضای هیات ایران در مراسم رژه امسال هستند.
ناو سهند و ناوبندر مکران از ناوگروه هفتاد و پنجم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس و مناطقی راهبردی، در خلیج فنلاند به این رژه دریایی پیوسته‌اند.


در این رژه دریایی ۵۴ فروند شناور رزمی شامل ناو، ناوشکن، ناوچه موشک‌انداز، زیردریایی‌های اتمی و ده‌ها فروند جنگنده و بالگرد تهاجمی و شناسایی از مقابل جایگاه عبور می‌کنند.
همچنین بیش از چهار هزار تکاور زبده دریایی از روسیه، ایران، هند و پاکستان، به عنوان یگان‌های عمل کننده در رژه دریایی سنت پترزبورگ مشارکت دارند.
به دلیل برخی محدودیت‌ها از جمله عمق کم و بزرگی ناوبندر مکران، این یگان قدرتمند شناور کشورمان که در مسیری طولانی، ناو سهند را همراهی و پشتیبانی کرده است، در ابتدای رود ولگا توقف خواهد کرد و از فاصله ۳۰ مایلی به مراسم می‌پیوندد.
ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون و سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه، سخنرانان مراسمی هستند که در آن هیئت‌های بلندپایه و شناورهای رزمی کشورهای دوست‏، حضور دارند و خبری از کشورهای اروپایی و آمریکا نیست
پیام اصلی این نمایش قدرت دریایی، هشدار به آمریکا و ناتو خواهد بود که در ماه‌های اخیر تحرکات و اقدامات تحریک‌آمیز خود در مرزهای روسیه را تشدید کرده‌اند.
علاوه بر یگان‌های شناور روسیه، ایران، هند و پاکستان، هیات‌های نظامی و فرماندهان نیروی دریایی برزیل، آرژانتین، ونزوئلا، چین، نامیبیا، قبرس، مصر، قطر، بحرین، سنگال و بنگلادش در این مراسم حضور دارند.
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که ورود ناوگروه کشورمان به اقیانوس اطلس و خلیج فنلاند را رویدادی تاریخی و به معنای باز شدن دروازه‌های دریای شمالی به روی نیروی دریایی کشورمان عنوان کرد، قرار است در حاشیه این مراسم با فرماندهان نیروی دریایی روسیه و پنج کشور دیگر مذاکره و راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دریایی را بررسی کند.
دریادار خانزادی همچنین با حضور در عرشه ناو سهند و ناوبندر مکران، با دلیرمردان نیروی دریایی، مستقر در این دو شناور ایرانی دیدار و گفتگو می‌کند.
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره حضور ناوگان این نیرو در رژه روز نیروی دریایی ارتش روسیه گفت: ما امروز به مناسبت سالروز تاسیس نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ حضور داریم و کشور‌هایی که صاحب قدرت و توانمندی هستند که می‌توانند عرصه اقیانوس‌ها را بپیمایند در این رزمایش حضور دارند.
وی افزود: همکاری‌های نظامی وقتی به این سطح می‌رسد معنای خاصی دارد، زیرا صف بندی‌ها را مشخص می‌کند.
دریادار خانزادی اظهار کرد: امسال قویترین حضور میان نیرو‌های دریایی حاضر، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که با دو فروند شناور مکران و سهند در این رژه عظیم شرکت کرد.
وی ادامه داد: شرایط آبراه‌های روسیه به گونه‌ای است که مکران ما با آن عظمت به دلیل کمبود عمق دریا می‌بایست کمی دورتر بایستد و این نشان دهنده ظرفیت ایران در رژه‌های عظیم است.
خانزادی تصریح کرد: حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این رژه عظیم نشانگر تعمیق روابط دریایی ایران و روسیه است.
سایر اخبار این روزنامه
سرنوشت برگزاری کنسرت‌های موسیقی چه خواهد شد؟ روزهای سرگردانی نت‌ها ژوبین صفاری غم انگیزی یک رویارویی باخت ایران در دیدار افتتاحیه بسکتبال المپیک توکیو کامبک ناتمام بسکتبالیست‌های ایرانی رئیسی تاکید کرد برنامه‌ریزی فوری برای حل ناترازی در تولید و مصرف برق شرایط دستمزدِ پایین و نرخ بالای تورم جابه‌جایی ثروت را به جای تولید آن درپی دارد روزهای دشوار معیشت کارگران «ابتکار» دلایل به وجود آمدن سلطان‌ها در اقتصاد ایران را بررسی کرد حریم گسترده سلاطین اقتصادی ناو سهند و ناوبندر مکران در رژه عظیم دریایی روسیه شرکت کردند خط و نشان دریایی در بندر سن پترزبورگ رئیس قوه قضائیه دستور داد بررسی مجدد پرونده محکومان آبان ۹۸ و آزادی معترضین خوزستان روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی: اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز قیمت دلار حدود ۵ هزار تومان بود مربی ناهید کیانی: نمی‌دانید چه بر من گذشت تحلیلی بر طرح دو فوریتی « الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان». پوتین: نیروی دریایی روسیه قادر است به هر دشمنی حمله کند