جولان کرونا در سایه کم توجهی به پروتکل ها و برخی سوء تدبیرها

  سرویس اجتماعی-

اعلام جدید‌ترین آمار تلفات کرونا و رکوردشکنی تعداد شناسایی روزانه بیمار از ابتدای کرونا تا کنون با خود شوکی نگران‌کننده به همراه داشت، یک بار دیگر قدرتنمایی این ویروس چموش باعث شد تلنگری هر چند گذرا به کسانی که همچون چند نوبت دیگر با خوش خیالی فریب کاهش موقت آمار قربانیان را خورده‌اند وارد شود.
جان باختن 322 بیمار کرونایی دیگر در کشور


دیروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: «از 3 تا ۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۶۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۳۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
چهار هزار و ۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تا‌کنون ۲۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۲۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
متاسفانه به همین سادگی 322 خانواده دیگر داغدار عزیزان خود شدند.
هشدارهایی که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد
متاسفانه در حالی که پیک پنجم کرونا در کشورمان با ورود ویروس دلتا به شدت در حال گسترش است، هنوز هم هستند کسانی که با بی‌توجهی یا کم توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های اعلام شده برای مهار کرونا به گسترش این بیماری کمک می‌کنند.
با وجود اینکه در چهار پیک گذشته ثابت شده که میزان تلفات و گسترش کرونا ارتباط مستقیمی با میزان رعایت پروتکل‌ها دارد، اما گویا نه تنها عده‌ای از این واقعیت ملموس درس نمی‌گیرند بلکه میزان عمل به پروتکل‌ها نیز سیر نزولی دارد آن هم در شرایطی که به گفته متخصصان، میزان و سرعت ابتلا در ویروس دلتا به مراتب از نمونه‌های قبلی شدیدتر است و همچنین مراجعات و گزارشات بیمارستانی حاکی از ابتلای بالای خانوادگی در ویروس دلتا است.
تعداد موارد مثبت کرونا در موج پنجم
۳ برابر موج‌های قبلی است
در همین زمینه حمید سوری رئیس‌گروه واکنش سریع کووید- ۱۹ گفت: ویروس‌های جهش‌یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.
دکتر عاطفه عابدینی فوق تخصص ریه و دبیر کمیته علمی وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه خاصیت موتاسیون دلتا این است که سرایت‌پذیری آن بسیار سریع است، گفت: بر همین اساس اگر به نمودار بیماری در کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که یک افزایش بسیار سریع و رو به بالا را در زمینه افزایش تعداد مبتلایان داریم.
فرسایش کادر درمان
نتیجه عادی‌انگاری همه‌گیری کرونا
از سوی دیگر، پیک پنجم کرونا و رکورد‌های خطرناک تعداد ابتلا و بستری، فشار کاری زیادی بر کادر درمان وارد کرده و منجر به فرسایش جسمی و روحی این قشر شده است.
حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در مورد وضعیت کادر درمان در پیک پنجم کرونا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به واکسینه شدن کادر درمان، همچنان یک نگرانی برای این عزیزان وجود دارد و آن هم این است که واکسینه شدن، باعث رد ابتلا به کرونا نمی‌شود و صرفا باعث ابتلای ضعیف می‌شود و از بستری جلوگیری می‌کند.
کرمانپور افزود: تا‌کنون ۹۵ درصد کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما اشخاصی که در رادیولوژی و آزمایشگاه و فیزیوتراپی کار می‌کنند و یا حتی منشی مطب‌ها نیز جزو کادر درمان به حساب می‌آیند و در خطر ابتلا وجود دارند و با این وجود که اسامی‌شان برای دریافت واکسن ارسال شده، هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند.
وی ادامه داد: نکته مهمی که در حال حاضر باعث ناراحتی و سردرگمی و خستگی کادر درمان شده‌، پیک بازی کرونا در کشور است. به این معنی که برخلاف کشور‌های دیگر که در حال حاضر در پیک دوم یا سوم بیماری به سر می‌برند، ما پیک پنجم را تجربه می‌کنیم و اگر مدیریت اجتماعی به همین منوال ادامه پیدا کند، پیک ششم نیز به سادگی آب خوردن در کشور اتفاق خواهد افتاد ضمن اینکه در آینده با فصل پاییز مواجه هستیم و همزمانی شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا با ترکیب کرونا منجر به بروز پیک‌های پی‌در‌پی خواهد شد.وقوع همه این پیک‌ها باعث خستگی و آزار و فرسودگی، افرادی است که در حال حاضر در میدان جنگ با کرونا حضور دارند.
تصمیمات غیرکارشناسی با ملات بی‌تدبیری
اما در کنار کم توجهی بسیار خطرناک عده‌ای از مردم به پروتکل‌ها، برخی تصمیمات مدیریتی نیز به چشم می‌خورد که به جای کمک به مهار کرونا با برخی بی‌تدبیری‌ها اثر مورد انتظار را محقق نمی‌کند.
هنوز فراموش نکرده‌ایم که مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست و محوریت شخص رئیس‌جمهور با درخواست کارشناسان و رسانه‌ها و از جمله وزارت بهداشت برای ممنوعیت سفرهای نوروزی یکی از مهم‌ترین دلایل شعله‌ور شدن پیک چهارم کرونا در بهار گذشته بود که آثار آن هنوز به طور کامل رفع نشده است. پس از آن نیز در مقاطعی اعلام قبلی زمانبندی برای محدودیت‌های تردد جاده‌ای در برخی ایام تعطیل از جمله عید فطر یا نیمه خرداد که عملا نشان دادن چراغ سبز برای تردد قبل و بعد از این بازه زمانی بود نتوانست به حد مناسب از گسترش کرونا جلوگیری کند. در تعطیلات اخیر که با افزایش تعطیلات استان‌های تهران و البرز به 6 روز نیز همراه بود، باز بودن سفر با وسایل عمومی یا نداشتن برنامه مشخص برای جلوگیری از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها، فعالیت گسترده اصناف و رستوران‌ها و مراکز پر تجمع با وجود اعلام ممنوعیت فعالیت بسیاری از این مشاغل و از طرفی نبود نظارت کافی بر فعالیت اصناف ممنوعه باعث شده که امیدی به اثر‌گذاری این تعطیلات نرود.
از طرفی وزیر بهداشت، معاون کل وزارت بهداشت، فرمانده ستاد کرونا در تهران و بسیاری از کارشناسان این تعطیلات را بی‌فایده خواندند. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تعطیلی ۶ روزه استان‌های تهران و البرز اظهار داشت: متأسفانه در این تعطیلات شاهد میزان کمتر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم.
ایرج حریرچی با بیان اینکه تعطیلی‌های قبلی خیلی مؤثر بود، افزود: این تعطیلی حداقل فایده نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است. وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها به طور میانگین در کشور ۴۴ درصد است، گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران، البرز و سه استان مجاور اصلی رفت و آمد یعنی قم، مازندران و گیلان، زیر ۴۰ درصد و ۲۹ الی ۳۹ درصد است. حال سؤال این است که چنین تصمیمات نصفه و نیمه و مبهمی اساساً با چه هدفی و مبتنی بر کدام بررسی‌های کارشناسی اتخاذ می‌شود؟
از هم گسیختگی اجتماعی در رعایت دستورالعمل‌ها
معاون کل وزیر بهداشت معتقد است: یک از هم گسیختگی اجتماعی در رعایت دستورالعمل‌ها ایجاد شده و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی گفت: قبول داریم که دستگاه‌های اجرایی مختلف باید بر اجرای اصولی محدودیت‌ها نظارت می‌کردند، اما اصلی‌ترین بخش اجرایی شدن محدودیت‌ها به آحاد مردم بستگی دارد. به نظر من ما با یک فروپاشی نظام تعامل و تدبیر اجتماعی به دلایلی مانند طولانی شدن پروسه بیماری، خستگی مردم و انتقادات وارده به نظام مدیریت بیماری و واکسن؛ در شرایط کرونایی مواجه شده‌ایم.
حریرچی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی ما نیز بعضا دچار یک کرختی و لَختی شده‌اند، زیرا دوره انتقال دولت و دستگاه‌های اجرایی را پیش رو داریم همچنین مباحث اقتصادی نیز فشار‌هایی وارد می‌کند. برای مثال ما در وزارت بهداشت، به قدری تنها مانده‌ایم که نیروی کاری ما که ۱۶ساعت در حال کار است ناچار است در ساعت‌های دیگر نیز کار کند این در شرایطی است که ما از بهمن ماه نتوانسته‌ایم حقوق ساعت‌های اضافی کار کرده را بپردازیم.
وی گفت: قبلاً بیمارستان‌های اصلی و بزرگ ما تقریباً اشغال تخت ۱۰۰ درصدی داشتند الان ما روزانه در کشور پنج هزار بستری جدید مشکوک و کرونایی داریم که در شهر تهران این عدد به دو هزار نفر رسیده است.
معاون کل وزیر بهداشت در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستانی در پیک پنجم و افزایش شمار بستری‌ها اظهار داشت: ما صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم، زیرا مجبوریم چندین هزار بیمار را در همین استان تهران با روش‌های درست و علمی به صورت سرپایی درمان کنیم. در حال حاضر ما اجازه نمی‌دهیم بیماری پشت در بماند.
لزوم تسریع در واکسیناسیون
موضوع مهم دیگر که باید در شرایط کنونی بیش از گذشته مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا قرار بگیرد، مسئله تامین واکسن مطمئن است. خوشبختانه پس از یک دوره کندی محسوس در واردات واکسن خارجی و تاخیر در ورود واکسن داخلی به چرخه تزریق مدتی است تامین واکسن سرعت بهتری پیدا کرده است و حتی صحبت از توانایی تزریق 400 تا 500 هزار دز در روز می‌شود. با این همه هنوز میزان تزریق و فراخوان گروه‌های سنی با شرایط مطلوب فاصله دارد که باید هرچه سریعتر برای جبران این عقب‌ماندگی فکر و تدبیری کرد به ویژه اینکه در صورت بازگشایی مدارس چرخه انتقال ویروس می‌تواند سرعت بیشتری پیدا کند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا‌کنون ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۵۴۹ دُز رسید.
ضمن اینکه افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
واکسیناسیون در استان کرمان
از گروه سنی 50 سال به بالا انجام شود
همچنین وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت، با توجه به تاثیرپذیری استان کرمان از استان‌های همجوار و پیک بیماری در این استان، بر واکسیناسیون هرچه سریع‌تر گروه سنی 50 سال به بالا در استان کرمان، تاکید کرد.
لزوم توجه همگانی
در شرایطی که در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و بخش‌های وسیعی از کشور درگیر ویروس دلتا هستند، برای حفظ جان خود و عزیزان و هموطنانمان و کمک به کادر درمان فداکار اما خسته بر همه واجب و لازم است با تمام وجود در رعایت پروتکل‌ها جدیت به خرج بدهند. پرهیز از مسافرت، دور‌همی و تجمعات و تردد‌های غیر ضروری و استفاده مناسب از ماسک از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
لزوم توجه به اصناف
تدبیر برای جلوگیری از آسیب دیدن یا جبران خسارت اصناف و واحدهای تجاری در شرایط ممنوعیت فعالیت آنها در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی نیز موضوع مهمی است که باید به طور ویژه از سوی دولت و ستاد ملی کرونا مورد توجه قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه