انتقال دولت‌ها زیر سایه مردم‌سالاری

شهروند| دوره چهار ساله ریاست جمهوری ایران از تاریخ حکم تنفیذ آغاز می‌شود. برگزاری مراسم تنفیذ در بیت رهبری مقدمه تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی است که به‌طور معمول به فاصله کوتاهی (یک تا دو روز) از این مراسم انجام می‌شود.
مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ١۴ مرداد در مجلس برگزار می‌شود. مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری منتخب از جانب مقام معظم رهبری، مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به‌عمل آمده است. پیش‌تر سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفته بود: «با توجه به اهمیت بین‌المللی مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسئولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و... مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.» سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین تأکید کرد: «در برگزاری مراسم تحلیف، پروتکل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.»

دیدار نمایندگان مجلس با رئیسی پیش از مراسم تحلیف
نمایندگان مجلس فردا به دیدار رئیس جمهوری منتخب می‌روند. دیدار نمایندگان مجلس با سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب بعدازظهر امروز در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار می‌شود.

اولین میهمان مراسم تحلیف رئیسی مشخص شد
رئیس مجلس صربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد حضور خود به عنوان فرستاده «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان در مراسم تحلیف «سیدابراهیم رئیس ساداتی» رئیس جمهوری منتخب ایران تأیید کرد.

ادعایی درباره حضور نماینده عربستان در مراسم تحلیف رئیسی



همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، از احتمال حضور نماینده‌ای از پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی خبر داده و اظهار کرد: «با توجه به حل‌وفصل تمامی موارد اختلافی دوجانبه، هر لحظه امکان اعلام بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود دارد. در حال حاضر مذاکرات در پایتخت‌های برخی از کشورهای عربی در جریان است و بیشتر موارد اختلافی نه در مورد مناسبات ایران و عربستان، بلکه در رابطه با وضعیت کشورهای یمن، لبنان و عراق است.» این منبع آگاه با بیان اینکه احتمال می‌دهم در مراسم تحلیف آقای رئیسی اتفاقی رخ دهد، ادامه داد: «طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف حرکت نمادینی انجام شده و پس از آن روابط آغاز شود.»

هند در مراسم تحلیف رئیسی شرکت می‌کند
روزنامه ایندیا تودی نوشت دهلی‌نو دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب را پذیرفته است اما هنوز مشخص نیست قرار است چه مقامی از هند در مراسم سوگند آیت‌الله رئیسی حضور داشته باشد. سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند هفته گذشته در دیدار با رئیس جمهوری منتخب ایران، پیام تبریک ناریندرا مودی، نخست‌وزیر هند را تقدیم او کرده بود.

بستن فرودگاه‌های تهران به دلیل مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در بعدازظهر ۱۴ مرداد
محمدحسن ذیبخش اظهار داشت: «با توجه به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در تاریخ ۱۴ مرداد جاری و به منظور رعایت الزامات ایمنی و امنیتی همه فرودگاه‌های TMA تهران شامل فرودگاه امام خمینی (ره)، مهرآباد، پیام، آزادی و قزوین از ساعت ۱۶.۳۰ تا ۱۹ بسته اعلام می‌شود.» او ادامه داد: «در دستورالعمل صادر شده از همه شرکت‌های هواپیمایی خواسته شده است نسبت به رعایت برنامه‌ریزی پرواز در تاریخ و ساعات مربوطه اقدامات لازم را به‌عمل آورند.»