اما و اگرهای کابینه جدید لبنان

مصیب نعیمی، مدیر مسئول روزنامه الوفاق و تحلیلگر مسائل لبنان
ناکامی سعد حریری در تشکیل کابینه پس از ۹ ماه تعلل واتلاف وقت، میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان را بر آن داشت تا نجیب میقاتی یکی از نخست‌وزیران اسبق ‌و چهره سرشناس اهل سنت از شهر طرابلس در شمال لبنان را مأمور تشکیل کابینه جدید کند. این تصمیم که پس‌ از رایزنی‌های فشرده با فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان اتخاذ شد از چند نظر دارای اهمیت است.  
اول اینکه نجیب میقاتی برخلاف حریری با چالش خارجی ‌مخالفت طرف‌های ذیربط مانند فرانسه وعربستان مواجه نبوده ودر عرصه داخلی نیز از حمایت اکثریت دوجناح مؤثر ۸ مارس و۱۴ مارس برخوردار است.  
نکته دوم واقع بینی میقاتی در انتخاب کابینه وعدم اختلاف ریشه‌ای با رئیس‌جمهوری و حزب وابسته به او است که اعضای آن با حریری همراه نبودند.  


نکته سوم ومهم‌تر برخورداری ازحمایت فراکسیون مقاومت وحزب‌الله است که در جریان مشاوره‌های رئیس‌جمهوری لبنان رسماً اعلام شد. نجیب میقاتی پس از کسب فرمان برای تشکیل کابینه با کلیه جناح‌های سیاسی لبنان وارد گفت‌و‌گو شد وتوانست رضایت اکثریت آنها را کسب کند.  اما با همه این شرایط مثبت مسیر آقای نجیب میقاتی برای تشکیل دولت کارا و فراگیر چندان هموار نیست زیرا مطالبات جناح‌های ذی نفوذ در لبنان با شرایط دشوار اقتصادی، سیاسی لبنان تناقض دارد و نخست‌وزیر جدید باید میان سهم خواهی گروه‌ها ‌ودولت تکنوکرات وکارا یکی را انتخاب کند.
درکنار این معضل موضوع برنامه دولت نیز که باید به پارلمان در هنگام معرفی کابینه ارائه دهد یکی دیگر از چالش‌های احتمالی است؛ چراکه طرف‌های خارجی از جمله فرانسه وامریکا با گنجاندن موضوع حمایت از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی مخالف هستند در حالی که سیاست شفاف دولت جدید لبنان در دشمن تلقی کردن رژیم صهیونیستی اسرائیل پیش شرط رأی اعتماد مجموعه ۸ مارس در پارلمان لبنان است.
نجیب میقاتی اولویت‌های خود را حل بحران اقتصادی، تأمین سوخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق، حمایت از طبقه آسیب پذیر جامعه و ثبات در قیمت پول رایج لبنان اعلام کرده است. مخالفان حضور میقاتی نیز در این شرایط بحرانی به ترویج و افشاگری فسادهای مالی در دوره نخست‌وزیری میقاتی در گذشته پرداخته و رانت خواری بستگان او را از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. درنتیجه تشکیل دولت توسط نجیب میقاتی با فراز ونشیب‌هایی همراه است که اگر هم آغاز موفقی داشته باشد در فرایند کاری همچنان با پارادوکس منافع رقبا مواجه خواهد شد.