نیروهای آمریکا به ظاهر عراق را ترک می کنند دستاورد پوچ الکاظمی از سفر به واشنگتن؟

تلاش نفسگیر عراقی ها برای دموکراسی مشخص نیست که راه به جایی ببرد یا خیر؟ آمریکایی ها با تغییر در لباس میش در عراق ماندگار شدند و وعده های رنگینی را به نخست وزیر الکاظمی داده اند این در حالی است که عراق همچنان درگیر جنگ احزاب و نارضایتی اقشار این مردم از وضعیت موجود است.
ماندن یا نماندن مسئله این است؛ مسئله نظامیان خسته آمریکایی که پس از سال 2001 و حمله به برج‌های دوقلو به منطقه خاورمیانه به بهانه سرکوب تروریسم لشکر کشی کردند. 20 سال از حضور نظامیان آمریکا در عراق و افغانستان می گذرد. و حالا پس از خروج نظامیان از افغانستان الکاظمی نیز این روزها دست به کار شده تا نیروهای رزمی آمریکا عراق را هم ترک کنند. خواسته ای که مقاومت عراق به شدت به دنبال تحقق آن است.
پس از ترور شهیدان ابومهندس و سردار سلیمانی پارلمان عراق طی مصوبه ای خواهان اخراج آمریکایی ها ازعراق شد. پس از روی کار آمدن بایدن، دولت تازه نفس ایالات متحده با محکوم کردن اقدامات دولت ترامپ اعلام کرد که به خواسته عراقی ها احترام می گذارد و طرح خروج که زمان باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات این کشور کلید خورد را بار دیگر به جریان می اندازد. البته دولت بایدن دیگر به این موضوع اشاره نکرد که در همان دوره زمامداری اوباما آنها بار دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم اما نه تروریسم زرقاوی سال 2001 تروریسم البغدادی سال 2006 که در سوریه اعلام موجودیت کرد را علم ماندن کردند و بار دیگر خروج نظامیان آمریکایی از عراق مختومه اعلام شد. این بار نیز بایدن در دیدار با الکاظمی در اتاق بیضی به او وعده داد که تا پایان 2021 خارج خواهد شد اما نه خروج کامل! ائتلاف ضدداعش می ماند ، مشاوران نظامی می مانند، نظامیانی هم که به پیشمرگه بنا به درخواست اقلیم آموزش نظامی می دهند، هم می مانند!
چرا مقاومت و دیگر احزاب عراقی موافق تصمیم الکاظمی نیستند؟


دولت عراق پس از دیدار الکاظمی و بایدن طی یک بیانیه اعلام کرد که در اتاق بیضی میان دو رئیس جمهور بر محور تقویت روابط در همه زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی تاکید شده است.
براساس این بیانیه، طی دیدار بایدن و الکاظمی برمنحصر کردن روابط امنیتی بین دو کشور به ارائه مشاوره، آموزش و پشتیبانی از توانایی‌های نظامی عراق، پشتیبانی فنی از نیروهای مسلح عراق و پایان حضور نیروهای رزمی آمریکا در عراق تا ۳۱ دسامبر سال جاری توافق شد. در این نشست همچنین بر حمایت ایالات متحده آمریکا از عراق در برگزاری انتخابات پارلمانی برنامه ریزی شده برای دهم اکتبر آینده تاکید شد.
از بیانیه منتشر شده بر می‌آید که عملا آمریکایی ها عراق را تخلیه نخواهند کرد بلکه از لباسی به لباسی دیگر منتقل می شوند. آنگونه که از شواهد امر بر می آید سفارت امریکا در عراق جای دیپلمات را به مشاوران نظامی می دهد.
نکته دیگری که سبب اختلاف در میان احزاب شده دخالت مستقیم امریکا در انتخابات این کشور است. برخی از جریان‌ها که مشخص نیست طرف کدام گروه هستند مواضعی اتخاذ می‌کنند که بر ابهام سیاسی در عراق می‌افزایند چنانکه این روزها جریان صدر ساز ناکوک عراق شده است. او با تحریم انتخابات عملا بی ثباتی را بار دیگر به کشوری که می خواهد در راه دموکراسی گام مثبت بردارد ارمغان داده، حتی برخی از تحلیلگران معتقدند که خرابکاری های اخیر از جمله ساقط کردن دکل‌های برق کار این گروه بوده است. دوقطبی فضای این کشور سبب شد که مقاومت عراق هفته گذشته قبل از سفر هیئت دولت عراق به واشنگتن بیانیه تندی درخصوص مواضع الکاظمی و برخی گروه های سیاسی این کشور منتشر کند.
مقاومت در این بیانیه صریحا اعلام کرد: خروج واقعی آمریکا از عراق در صورتی عملی خواهد شد که نیروهای آمریکایی به صورت کامل از اراضی عراق عقب نشینی کنند.
قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز ساعاتی پیش در توئیتی حضور نظامیان آمریکایی در عراق را در تضاد با منافع عراق دانست و گفت که این حضور اگر نفعی داشته باشد، به نفع رژیم صهیونیستی است که عراق و عراقی‌ها را دشمن اول خود می‌داند.
وی گفت: اظهارات وزیر خارجه عراق (در واشنگتن و دیدار با وزیر خارجه آمریکا) درباره اینکه نیروهای امنیتی عراق هنوز به کمک نیروهای آمریکایی نیاز دارند، بسیار تاسف آور و غیر قابل قبول از سوی ما و هر عراقی است که به موسسات نظامی و امنیتی این کشور افتخار می‌کند.
این در حالی است که مقتدی صدر امروز در صفحه توئیتر خود از الکاظمی تشکر ویژه کرده و نوشت: از تلاش‌های صورت گرفته به ویژه برادر مصطفی الکاظمی (نخست وزیر عراق) برای دستیابی به این توافق و خروج نیروهای اشغالگر از عراق تشکر می‌کنیم.
مقتدی صدر ادامه داد: باید هرگونه فعالیت نظامی مقاومت متوقف شود و از نیروهای امنیتی عراق، پلیس و ارتش، برای بازگرداندن امنیت و گسترش آن در سراسر عراق و دور کردن شبح تروریسم و خشونت حمایت شود.
صدر رسما شمشیر را علیه مقاومت از رو بسته است و مشخص نیست دقیقا در عراق به دنبال چه چیزی است اما برخی از تحلیلگران حوزه عراق می گویند او به دنبال این است که نخست وزیری عراق از جریان صدر انتخاب شود.این جریان در انتخابات گذشته بالاترین کرسی را در پارلمان کسب کرد و حالا درانتخابات فعلی سودای نخست وزیر را در سر دارد و به همین دلیل مقاومت را سد راه خود می بیند.
بیانیه توافق راهبردی عراق و آمریکا
در نهایت شامگاه سه شنبه وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از توافق راهبردی آمریکا و عراق در دور چهارم مذاکرات دو کشور خبر داد که در این بیانیه اعلام شده: نیروهای امریکایی تا 2021 از عراق خارج می شوند.
طبق بیانیه مشترک،دو طرف مجدداً بر اهمیت این مباحث که در تقویت مشارکت استراتژیک بلند مدت تعریف شده در توافقنامه چارچوب استراتژیک تاکید کرده و بر موضوعات کلیدی شامل ثبات منطقه، بهداشت، تغییرات آب و هوایی، بهره‌وری و استقلال انرژی، مسائل مربوط به کمک‌های بشردوستانه و حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تبادل فرهنگی و آموزشی و سایر موضوعات تمرکز داشتند.
طبق بیانیه مذکور دولت عراق بار دیگر تعهد خود را برای محافظت از اعضای ائتلاف بین‌المللی که به نیروهای امنیتی عراق مشاوره و آموزش می‌دهند، یادآور شد و تاکید کرد که همه نیروهای ائتلاف ضد داعش به دعوت دولت، در عراق کار می‌کنند.
دو هیئت همچنین تاکید کردند که پایگاه‌های میزبان نیروهای ایالات متحده و دیگر اعضای ائتلاف بین المللی پایگاه‌های عراقی هستند که بر‌اساس قوانین موجود عراق اداره می‌شوند نه پایگاه‌های آمریکایی یا قوانین ائتلاف بین المللی و همچنین حضور بین المللی پرسنل در عراق فقط برای حمایت از دولت عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش است.
علاوه بر این دو هیئت توافق کردند پس از پایان بحث و گفتگوهای تیم‌های فنی، روابط امنیتی کاملاً به ارائه مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی محدود شود و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ نیروهای جنگی آمریکا از عراق خارج شوند.
مطابق بیانیه نهایی، ایالات متحده قصد دارد به پشتیبانی خود از نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه ادامه دهد تا توانایی آنها در مقابله با تهدیدها را افزایش دهد.
نتیجه این بیانیه حاکی ازآن است که نظامیان می مانند اما بانام ائتلاف به اصطلاح ضدداعش! همان ائتلافی که شرایط عبور و مرور تروریست های داعشی را از عراق به سوریه و از سوریه به عراق یا احتمالا به افغانستان فراهم می کند.مشخص نیست که پس از این توافق عراق شاهد چه تحولاتی شود اما شواهد امر پیداست که با توجه به حمله پهپادی روز گذشته اسرائیل به نجف اشرف و انفجار شهرک صدر بغداد زین پس عراق شاهد ناآرامی های بیشتر و ظهور مجدد گروه تروریستی داعش شود. این در حالی است که در این دیدار هیچ اشاره ای به تلاش ایران برای مبارزه با تروریسم در عراق نشده و عراقی ها همچنان خود را مدیون آمریکایی ها می دانند و برخی گروه های عراقی نیز یکصدا کمر به قتل مقاومت بسته اند.
دستاورد الکاظمی و فواد حسین از واشنگتن تنها مهر تایید به حضور آمریکا در قالب ائتلاف و تبدیل سفارت امریکا به پایگاه نظامی بود.ظاهرا برخی از احزاب عراقی به جای تلاش برای خروج آمریکایی ها در تلاش برای حذف مقاومت در عراق هستند. آیا ایران باید در این کشور همسایه راهبرد خود را تغییر دهد؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا وزارت ارشاد سرانجام به موسیقی زیرزمینی روی خوش نشان می‌دهد؟ به نام «پاپ» به کام «رپ» جلال خوش چهره مطالبات فوری مردم جهان در مسیر اقتصاد کریپتو و ما در مسیر مسدود سازی آن تحصیلات و ازدواج منافاتی با هم ندارند! سد افزایش سن جلوی پای ازدواج جوانان نیروهای آمریکا به ظاهر عراق را ترک می کنند دستاورد پوچ الکاظمی از سفر به واشنگتن؟ کارمندان دولت بیشتر مالیات می‌دهند یا بخش خصوصی؟ جزئیات درآمد دولت از دود‌کردن سیگار «ابتکار» وضعیت بازارهای ارز، طلا و بورس در ماه‌های آتی را بررسی کرد سناریوهایی برای اقتصاد در دولت سیزدهم سهم خواهان از چه روش‌های برای رسیدن به کابینه دولت سیزدهم استفاده می‌کنند؟ حرکت ابراهیم رئیسی با چراغ‌های خاموش محمد باقر قالیباف: حاضرم برای حل مشکلات کفش هر کسی را واکس بزنم روحانی در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت به عهد خود برای تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی پایبند بود ناتو: افغانستان نیازمند سازش از طریق مذاکره است استقبال گروه‌های شیعه عراق از توافق برای خروج نظامیان آمریکایی تحلیل گاردین از بحران سیاسی-اقتصادی لبنان انفجار «بمبِ لبنانی» در منطقه عضویت تل‌‌آویو در اتحادیه آفریقا زنگ‌خطری برای فلسطین در قاره سیاه