«ابتکار» وضعیت بازارهای ارز، طلا و بورس در ماه‌های آتی را بررسی کرد سناریوهایی برای اقتصاد در دولت سیزدهم

کیمیا نجفی
بازارهای اقتصادی این‌ روزها بیش از هر زمان دیگری در انتظار به سر می‌برند. از یک سو انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات و از سوی دیگر انتظار برای بر سر کار آمدن دولت سیزدهم. حال این پرسش مطرح می‌شود که بازارهای اقتصادی پس از آغاز کار دولت سیزدهم چه سمت‌وسویی را برای حرکت انتخاب می‌کنند؟
کارشناسان و تحلیلگران در بازارهای اقتصادی ارزیابی‌های متفاوتی نسبت به بخش‌های مختلف دارند. مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: اکنون فصل مجامع تمام شده است و منتظر هستیم تا آمار شش ماهه منتشر شود. 14 مرداد ماه هم آقای رئیسی کار خود را آغاز می‌کنند و تا کابینه اقتصادی مشخص شود و رای اعتماد بگیرند به ماه شهریور می‌رسیم. شهریور ماه ششم است که شرکت‌ها تولید فروششان را تنظیم می‌کنند و آن را در مهرماه اعلام می‌کنند و وضعیت پس از آن روشن می‌شود. من بازار را در نیمه دوم سال با وضعیت مناسبی می‌بینم اما در این دوماه شاخص بورس شرایط فعلی خود را حفظ می‌کند و یک روز می‌تواند مثبت باشد و روز بعد منفی. به عبارتی دیگر شاخص بورس در دوماه آینده در وضعیتی قرار خواهد داشت که نه به شدت ریزشی می‌شود و نه به شدت افزایشی، اما پس از آن شاخص در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ما در ماه‌های آتی تورم داریم و در این شرایط قطعا بازار با رشد همراه خواهد بود. البته باید اشاره کرد که رشد به اندازه سال گذشته نخواهد بود اما انتظار می‌رود شاخص حدود 50 درصد رشد را تجربه کند.


صفاری به سهام‌داران توصیه کرد: بهترین توصیه به سهام‌داران در شرایط فعلی بازار این است که برای خرید بیشتر، اقدام کنند چراکه به نظر می‌رسد بسیاری از سهم‌ها بعد از مجمع فرصت خرید را برای سهام‌داران فراهم کرده است.
چند سناریو برای بازار طلا
قیمت طلا این روزها با نوسان اندکی همراه است و اینکه پس از آغاز دولت سیزدهم چه سمت و سویی را برای حرکت انتخاب کند پرسشی است که تحلیلگران بازار پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. برخی‌ها معتقدند روند نزولی قیمت طلا ماندگار خواهد بود و برخی‌ها نیز بر این باورند که وضعیت بازار طلا و سکه به احیای برجام بستگی دارد. عده‌ای هم معقدند قیمت‌ها در محدوده فعلی باقی می‌ماند و بازار در سال جاری شاهد شوک قیمتی نخواهد بود.
برای ارزیابی بازار وضعیت ارز باید مذاکرات برجام به نتیجه برسد
بازار ارز نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. محمد احمدی، کارشناس بازار ارز در پاسخ به این پرسش که بازار ارز در ما‌ه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به «ابتکار» گفت: چگونگی شرایط بازار ارز متاثر از مسائل مختلفی از جمله روابط سیاسی است. کاملا روشن است که سال‌هاست منشا مشکلات اقتصادی کشور، مسائل و مشکلات سیاسی است. مشکلات و مسائل سیاسی طی سال‌های اخیر باعث شد که ما به منابع ارزی‌مان دسترسی نداشته باشیم. از سوی دیگر صادرات کالاهای ایرانی با محدودیت و تحریم همراه است بنابراین برای پیش‌بینی وضعیت بازار ارز باید منتظر باشیم و ببینیم که وضعیت مذاکرات برجام چگونه پیش خواهد رفت. به بیان روشن‌تر چگونگی انجام گفت‌وگوها تاثیر بالایی در وضعیت بازار ارز خواهد داشت و برای پیش‌بینی دقیق باید منتظر نتایج مذاکرات باشیم.
احمدی ادامه داد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد قطعا قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. روزانه نقدینگی بالایی تولید می‌شود و این نقدینگی خود باعث تورم می‌شود. هنگامی که رشد نقدینگی متناسب با رشد تولید ناخالص داخلی نباشد ما رشد اقتصادی مثبت نخواهیم داشت و از سوی دیگر موضوعاتی همچون عدم توان صادراتی و ارزآوری نیز به مشکلات اضافه می‌شود و تمام این مسائل می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت ارز داشته باشد.
این کارشناس بازار ارز در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای افرادی که قصد ورود و سرمایه‌گذاری به بازار ارز را دارند، چیست؟ گفت: مهم‌ترین توصیه که به جامعه در خصوص فعالیت در بازار ارز می‌توان داشت این است که افراد معمولی از ورود به این بخش بدون دانش کافی خودداری کنند. تجربه ثابت کرده است که افرادی که تصمیم دارند به صورت مقطعی به بازار ورود پیدا کنند باید کاملا به مسائل اشراف داشته باشند وگرنه متضرر می‌شوند. نه تنها بازار ارز بلکه برای ورود به هر بازاری باید دانش و اطلاع کافی داشت.
وی در پایان افزود: افرادی که می‌خواهند به صورت مقطعی و با دیدگاه سپر تورمی وارد بازار ارز شوند باید بدانند که این تصمیم به صلاح‌شان نبوده و بهتر است بازارهای کم ریسک‌تر دیگر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. اما افرادی که قاعده بازی را بلد هستند با پذیرش ریسک این بازار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و مسئولیتش بر عهده خودشان خواهد بود
سایر اخبار این روزنامه
آیا وزارت ارشاد سرانجام به موسیقی زیرزمینی روی خوش نشان می‌دهد؟ به نام «پاپ» به کام «رپ» جلال خوش چهره مطالبات فوری مردم جهان در مسیر اقتصاد کریپتو و ما در مسیر مسدود سازی آن تحصیلات و ازدواج منافاتی با هم ندارند! سد افزایش سن جلوی پای ازدواج جوانان نیروهای آمریکا به ظاهر عراق را ترک می کنند دستاورد پوچ الکاظمی از سفر به واشنگتن؟ کارمندان دولت بیشتر مالیات می‌دهند یا بخش خصوصی؟ جزئیات درآمد دولت از دود‌کردن سیگار «ابتکار» وضعیت بازارهای ارز، طلا و بورس در ماه‌های آتی را بررسی کرد سناریوهایی برای اقتصاد در دولت سیزدهم سهم خواهان از چه روش‌های برای رسیدن به کابینه دولت سیزدهم استفاده می‌کنند؟ حرکت ابراهیم رئیسی با چراغ‌های خاموش محمد باقر قالیباف: حاضرم برای حل مشکلات کفش هر کسی را واکس بزنم روحانی در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: دولت به عهد خود برای تصمیم‌گیری بر اساس خرد جمعی پایبند بود ناتو: افغانستان نیازمند سازش از طریق مذاکره است استقبال گروه‌های شیعه عراق از توافق برای خروج نظامیان آمریکایی تحلیل گاردین از بحران سیاسی-اقتصادی لبنان انفجار «بمبِ لبنانی» در منطقه عضویت تل‌‌آویو در اتحادیه آفریقا زنگ‌خطری برای فلسطین در قاره سیاه