دلتا همچنان مي‌تازد و جان مي‌ستاند ...

آرمان ملی: ظاهرا قرار نیست که رکوردشکنی‌های کرونا در ایران پایانی داشته باشد و پس 18 ماه، بار دیگر کرونا با حدود ۳۵ هزار ابتلا در یک روز، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کرد و این‌بار با ویروس‌های جهش یافته «دلتا» و «لامبدا». در این میان وضعیت تهران، وخیم‌تر از دیگر شهرهای کشور است و شمار بستری‌های کرونایی تنها در تهران به ۱۰ هزار نفر رسیده که با باور کارشناسان و مسئولان بیمارستان‌ها، حجم ورودی به بیمارستان‌ها بی‌سابقه است. همان‌طور که رئیس بیمارستان امام خمینی تهران گفته است: «میزان فعلی ورودی بیماران کرونایی نسبت به یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه است.» روز دوشنبه نیز غلامعلی کوهساری، نماینده گلستان در مجلس گفته بود: «در برخی از بیمارستان‌های این استان به دلیل تکمیل ظرفیت، بیماران کف زمین خوابیده‌اند.»
 ساخت قبرستان و بیمارستان‌ صحرایی 
نادر توکلی، معاون ستاد مقابله با کرونای استان تهران به ایسنا گفته است که در پیک فعلی شیوع کرونا تعداد بستری‌های کرونایی در تهران به ۱۰ هزار نفر رسیده است. او می‌گوید پیک پنجم از تمام پیک‌ها بدتر بوده است و در پیک‌های قبلی در بیشترین حالت ابتلا، ۹۰۰۰ بیمار بستری کردیم، اما در پیک فعلی به ۱۰ هزار بستری رسیدیم.» افزایش شمار مبتلایان به ویروس جهش یافته دلتا، موضوع برپایی بیمارستان‌های صحرایی را نیز به میان کشیده است. گرچه نادر توکلی گفته است «فعلا شرایط را مدیریت می‌کنیم تا این وضعیت جمع‌وجور شود» اما برخی از مسئولان استفاده از بیمارستان‌های صحرایی را الزامی اعلام کرده‌اند. در این میان آمار مرگ و میر نیز در تهران به شدت افزایش پیدا کرده و براساس آمار وزارت بهداشت ۳۵۷ نفر دیگر از روز دوشنبه تا سه شنبه (5 مرداد) در اثر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. محسن هاشمی، رئيس شورای اسلامی شهر تهران در همین رابطه اعلام کرده است که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ نفر در این شهر به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. وی همچنین از تعطیلی شش روزه تهران انتقاد کرده و گفته است: «به نظر می‌رسد که تعطیلات ۶ روزه در پایتخت نه تنها اثر بخش نبوده، بلکه اثر منفی نیز داشته است.» هاشمی خواستار تشکیل جلسه ویژه ستاد مقابله با کرونا در این شهر شده است. در این بین شورای شهر در روزهای آخر کاری خود و با افزایش شمار مرگ و میر در پایتخت، یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص «مکان یابی، تملک و احداث آرامستان‎های جدید در شهر تهران» را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
 مردم واکسن نمی زنند؟ 
اوضاع کشور از منظر شیوع کرونا بحرانی و وخیم است و هر روز بر شهرهای قرمز کشور افزوده می‌شود، طبق اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. این در حالی است که روند واکسیناسیون نیز همچنان به کندی پیش‌می‌رود. ادعای اخیر رئیس جمهور مبنی بر واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفر طی دو هفته نیز با واقعیت فاصله زیادی داشته است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تا کنون کمتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در چنین شرایطی، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مدعی شده است که در «برخی از استان‌ها ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد فراخوانده شده، واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند.» حریرچی به مردم اطمینان خاطر می‌دهد که «هیچ تفاوتی» در ایمنی واکسن‌ها وجود ندارد و عارضه «قابل توجهی» در خصوص این واکسن‌ها گزارش نشده است.