ارزش‌های اعتدال

قربانعلی تنگشیر‪-‬ میانه روی فضلیتی است که مانع افراط و تفریط در امور می‌شود و ما را از تنفر و تکبر پیامدهای نامطلوب ناشی از خوشی‌های ناپایدار و بی‌ثباتی‌های هیجانی محافظت می‌کند. این فضیلت از چهار مولفه تشکیل شده است که عبارت‌اند از: بخشش، فروتنی، آینده‌نگری و کنترل خود.
۱-بخشش: رشد توانایی بخشش در فرد سبب می‌شود که وی نقایص و کاستی‌های دیگران را بپذیرد و به آن‌ها برای جبران خطای‌شان فرصت دهد. در برابر وسوسه انتقام جویی و تلافی مقاومت کند. چنین فردی تحت تاثیر هیجانات و احساسات ناشی از خشم قرار نمی‌گیرد و در نهایت فرد خاطی را می‌بخشد.
۲- فروتنی: به معنای آن است که فرد کمالات خود را پوشیده نگه دارد و در مورد آن‌ها صحبت نکند. با آنکه اعتماد به نفس افراد متواضع پایین نیست غالباً از جلب توجه دیگران اجتناب می‌کنند. انسان‌های فروتن از کاستی‌ها و محدودیت‌هایشان آگاهی دارند و با خود صادق اند. می‌دانند که ممکن است همه تصمیماتشان درست نباشد و از پیشنهادات و مساعدت‌های دیگران خوشحال می‌شوند.
۳- آینده نگری: این ویژگی به معنای جهت‌گیری عملی در مورد اهداف آینده است. این خصیصه در فرد سبب می‌شود که وی در تصمیماتی که میگیرد محتاط باشد. از زیستگاه بی‌مورد پرهیز و همیشه اهداف اصلی خود را به خاطر داشته باشد و بر مبنای آن تصمیم بگیرد. افراد آینده‌نگر رفتار تکانشی خود را بررسی و پیامدهای اعمالشان را پیش‌بینی می‌کنند.


آینده نگری مترادف با کوته بینی و احتیاط پیش از حد نیست بلکه به معنای هوشمندی، توانایی برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مهم زندگی است.
۴-کنترل خود: به فرآیند کنترل به اعمال خود برای دستیابی به اهداف ویا عمل طبق هنجارهای جامعه اطلاق می‌شود. افرادی که این ویژگی در آن‌ها رشد یافته است قادرند پاسخ‌های غریزی مانند: خشم یا رفتار تکانشی خود را کنترل کنند. این توانایی هم در مورد مقاومت در برابر وسوسه‌ها (مثل خوردن غذاهای چرب و قندی) و هم در مورد شروع فعالیت‌های مطلوب (مانند صبح زود از خواب برخاستند) کاربرد دارد.
رعایت اصول اعتدال در زندگی فواید مثبت متعددی دارد که مهمترین آن عبارتند از:
عمر طولانی، سلامت جسمانی، صرفه‌جویی مالی، تقویت اراده، افزایش فروتنی و الگو شدن که همگی به یک زندگی با آرامش کمک می‌کنند و افرادی که خوب می‌توانند خود را کنترل کنند و از عادتهای نامطلوب مانند سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر و خریدهای غیرضروری به دورند، به راحتی در مقابل وسوسه‌های نفس خود مقاومت می‌کنند. اعتدال به ما می‌آموزد که پیروزی‌ها و شکست‌ها خودشان فی نفسه هدف نیستند بلکه راه هستند؛ یک راه برای جستجوی عمق شخصیت مان. روانشناسی مثبت به وسیله استفاده از استقامت، خلاقیت و هوش اجتماعی مهربانی، فروتنی، احتیاط، روشن بینی یا معنویت، شجاعت یا اعتبار یا هر ترکیب دیگری نشان داد که می‌شود از توانمندی‌های انسانی به خوبی
استفاده کرد.