هر ۵ دقیقه یک نفر راهی قطعه بحران می‌شود

آرمان ملی: بحران مــوج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مخصوصا سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی آغاز شد و به تدریج به شمال ایران رسید. به‌نحوی که موج پنجم کرونا در ابعاد وسیعی کشور را فرا گرفته و در یک هفت روز گذشته ۲۰۲۳۳۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و در خطر مرگ قرار گرفتند. در مقایسه با هفته پیش تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در ایران ۲۶.۶ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که هفته قبلی تعداد مبتلایان کرونا در کشور حدود ۱۷درصد افزایش پیدا کرده بود. ابتلای ۲۰۲هزار نفر به کرونا در کشور به معنی رکورد شکنی تعداد مبتلایان این بیماری در ایران است، در اوج موج چهارم مجموع مبتلایان کرونا در ایران به ۱۶۷۰۳۳ نفر رسیده بود. در یک هفته اخیر تعداد فوتی‌های کرونا در کشور برای سه روز به بالای ۳۰۰ نفر رسید و در این مدت به طور میانگین هر روز ۲۸۷ زندگی به پایان رسیدند، در حالی که هفته گذشته حداکثر تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا در کشور ۲۵۰ نفر بود. براین اساس در اولین هفته مرداد ۲۰۱۱ زندگی بخاطر ابتلا به کووید-۱۹ به پایان رسیدند و خبر بد این که تعداد جان‌باختگان نسبت به هفته پیش ۳۶.۷درصد بیشتر شد. در حالی که هفته آخر تیر ماه تعداد جان‌باختگان کرونا ۲۳درصد افزایش پیدا کرد. مرگ ۲۰۱۱ نفر در یک هفته به معنای پایان زندگی ۵ نفر در هر دقیقه به‌خاطر ابتلا به کروناست.
 متاسفانه جاده‌ها باز هستند
 وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها هر روز بر فشار کادر درمان افزوده می‌شود، متذکر شد: از آنجایی که همکاران ما هیچ امیدی در این خصوص که یک اتفاق جدید بیفتد، ندارند مگر اینکه مردم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند، ما خود را برای سهمگین شدن این امواج آماده کردیم. سعید نمکی بیان کرد: ویروس دلتا هم سرایت پذیری و هم قدرت بیماری‌زایی بیشتری دارد و همکاران ما در حال حاضر بسیار تحت فشار هستند و این در حالی است که متاسفانه پروتکل‌ها اصلا رعایت نمی‌شود و جاده‌ها باز هستند، شهر شلوغ و رفت‌و‌آمد‌های بی رویه هم زیاد است. از آنجایی که همکاران ما هیچ امیدی در این خصوص که یک اتفاق جدید بیفتد، ندارند مگر اینکه مردم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند، ما خود را برای سهمگین شدن این امواج آماده کردیم.
 کرونا و افزایش روند صعودی  


طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبــه تا جمعــه (۸ مردادماه) بر اساس معیارهــای قطعی تشخیصی، ۲۴ هــزار و ۷۱۵ بیمــار جــدید مبتلا به کوویــد۱۹ در کشور شناسایی شد و ۲۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. تاکنون ۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۵۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۶۴۸ دُز رسید. این در حالی است که معاون کل وزارت بهداشت گفت: رکورد ۴۳۵ هزارتزریق واکسن در کشور زده شده است و طی چند روز گذشته آمار تزریق ها به بالای ۴۰۰ هزار رسیده است. ایرج حریرچی همچنین اظهار کرد: روزپنج شنبه رکورد ۴۳۵ هزار واکسن در کشور را زدیم و سه روز که آمار تزریق ها به بالای ۴۰۰ هزار رسیده است. خوشبختانه واکسینه اساتید، دانشجویان، معلمان، خبرنگاران و زندانیان آغاز شد. ما امیدواریم با کمک سایر سازمان ها، ۳۰۰ مرکز واکسیناسیون افزوده شود که هر کدام از این مراکز روزانه ۵۰۰ تا هزار دز توانایی تزریق خواهند داشت.  مردم به شایعات مربوط به واکسن توجه نکنند؛ گروه های هدف که اعلام شده تا دو ماه آینده واکسینه خواهند شد. هدف اصلی ما کاهش مرگ و میر است.
 قرنطینه مشهد و بوشهر 
طبق نقشه رنگ بندی جدید کرونا، در حال حاضر ۲۸۵ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داده است و در این میان سازمان نظام پزشکی شهر مشهد، در اطلاعیه‌ای درباره «شرایط بحرانی» هشدار داده و خواسته که شهر تعطیل شود. سازمان نظام پزشکی مشهد که نهاد حمایتی و ناظر بر پزشکان است گفته از پنج شنبه تا جمعه (هشتم مرداد) ۷۰ نفر در این شهر جانشان را از دست داده‌اند که نیمی از آنها به طور قطع کرونا داشته و نیمی دیگر مشکوک به ابتلا بوده‌اند. این سازمان نوشته است: «حال شهر مشهد وخیم است و باید تا از دست نرفته است، کاری کنید، آقایان مسئول باور کنیــد فاجعه‌ای وحشتناک در مشهد در حال وقوع است.» پزشکان مشهــد می‌گویند: «اگر تا دیــروز سالمندان و افراد ضعیف را از دست می دادیم، امروز شاهد پرپر شدن جوانان و حتی کودکانمان هستیم.» این در حالی است که مشهد از قطب‌های گردشگری مذهبی مخصوصا در تابستان است و سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی از مسئولان خواسته که سفرها به این شهر را لغو کنند. در این میان، ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان، با اشاره به افزایش بیماران کرونا وضعیت این استان را بحرانی خواند و گفت: «بیمارستان‌ها با بیش از دو برابر ظرفیت کار می‌کنند، اما باز هم کافی نیست» او در گفت‌وگو با  مهر هشدار داد استان باید تعطیل شود.