کادر درمان نگران، خسته و ناراضی

پرستار بخش آی سی یو: لحظه به لحظه‌ای که می‌گذرانیم، هیچ‌کدام قابل وصف نیست. لحظه‌ای که بیمار دست ما را می‌فشارد و با وحشت به چشم
ما نگاه می‌کند تا کاری برایش انجام دهیم که بتواند راحت‌تر نفس بکشد، بسیار دردآور است. گناه تمام این‌ها شاید به گردن ماهایی است که
پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنیم و برای تبریک گفتن به دیدن آن‌ها می‌رویم
آفتاب یزد - گروه شبکه: همه مشکلات از آنجا نشات می‌گیرد که نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت نمی‌کنیم و مسئله بسیار مهمی به نام کرونا را جدی نمی‌گیریم و از آن بدتر که هیچ گاه برنامه مشخص و مدیریت درستی هم از جانب مسئولان امر برای مهار کرونا وجود نداشته به غیر از اکتفا کردن به چند هشدار و محدودیت‌های بی‌فایده. به همین خاطر است که هر از گاهی با پیک‌های متعددی از این بیماری روبه‌رو می‌شویم. پیک‌هایی که هربار جان‌های بسیاری می‌گیرد و تخت‌های بیمارستانی را حتی یک لحظه خالی از بیمار نمی‌کند. هم اکنون در پیک پنجم این بیماری با سویه دلتا قرار داریم که وضعیت را در تمام شهرهای کشور به خصوص مشهد بغرنج کرده است. انقدر که در خصوص پر بودن بیمارستان‌ها و خستگی کادردرمان هشدار می‌دهند. قسمت جالب و تلخ ماجرا اینجاست که در این شرایط حسن روحانی رئیس جمهور در آخرین حضورش در جلسه ستاد ملی کرونا گفته است که تصمیمات ستاد ملی کرونا همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. در واقع معتقد است که در خصوص بیماری کرونا عملکرد خوبی داشته اند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.


> نامه به روحانی: به داد بیمارستان‌ها برسید
به هر حال وضعیت بیماران و بیمارستان‌ها به قدری وخیم است که روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهوری خواهان برطرف شدن مشکلات حاد مراکز بهداشتی - درمانی در پیک پنجم کرونا شدند. به گزارش فرارو، در بخشی از این نامه آمده است: «در شرایطی که موج اخیر بیماری کرونا با گونه دلتا در تمام کشور به صورت برق‌آسا به پیش می‌رود و هر روز سهم بیشتری از ظرفیت بهداشت و درمان کشور، و به خصوص ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کند، ارائه خدمت با ایثار کارکنان نظام سلامت و به دشواری انجام می‌شود. کارکنانی که ۱۸ ماه بی‌وقفه در صف مقدم مبارزه با کوید۱۹ حاضر بوده‌اند و بسیاری از ایشان تا مرز شهادت در دفاع از سلامت مردم نیز پیش رفته‌اند، اکنون در اوج خستگی باید در برابر موج بیماری بزرگتر از تمام امواج قبلی همچنان در صف مقدم بمانند. تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه‌دهنده خدمت نیز هست. تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش‌دیده و آماده به کار نمی‌تواند بیماران را نجات دهد. اکنون باید هشدار دهیم که ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها، چه عرصه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی و چه خدمات درمانی بستری به حد اشباع نزدیک شده و ادامه این فشار فزاینده، سبب افت شدید عملکرد ایشان خواهد شد. در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی آشکار نسبت به محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی‌پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت می‌شود. افزون بر این، تداوم امواج بیماری کووید، خدمت‌رسانی به سایر بیماران را تحت تاثیر قرار داده است. شوربختانه با بی‌توجهی به مقررات منع مسافرت، در این موج، به موازات افزایش تعداد بیماران کووید، مصدومان حوادث ترافیکی نیز افزایش یافت و در وانفسای تامین تخت برای بیماران کووید و سایر اورژانس‌ها، تامین فضای درمانی برای مصدومان جدید نیز مزید بر مشکل می‌شود. در شرایط مشابه، بسیاری از کشورها اقدام به اعمال محدودیت‌های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته می‌کنند که به نظر می‌رسد این راه حل به هر دلیل از سوی آن ستاد محترم پذیرفتنی نیست. همچنین در آستانه ماه محرم، خواهشمند است با تصویب و اعلام صریح و شفاف دستورالعمل‌ها و تاکید بر تبعیت از سیره مقام معظم رهبری، همراهی بیشتر و بهتر هموطنان مومن را با نظام سلامت فراهم فرمایید.»
> هشدار درباره پرشدن تخت‌های بیمارستانی
مقامات بهداشت و درمان هم می‌گویند سویه دلتای کرونا کل کشور را فراگرفته است و تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: «در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می‌رود. خیلی از تخت‌های بیمارستانها دارد پر می‌شود و این هشدار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم.» همزمان ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت به وضعیت وخیم شهرهای کشور اشاره کرد و گفت:
«۹۰ درصد شهرستان‌های ما در حالت قرمز و نارنجی قرار دارند. همچنین ویروس دلتا کل کشورهای جهان از جمله کشور ما را در نوردیده است.» او افزود: «تفاوت ویروس دلتا با ویروس ووهان و انواع واریانت‌های قبلی این است که قدرت سرایت‌پذیری آن‌ها کمتر بوده است به شکلی که
هر یک نفر یک الی سه نفر را مبتلا می‌کرد، اما طبق اعلام رسمی CDC هر فرد مبتلا به واریانت دلتا ۵ تا ۹ نفر را درگیر می‌کند.»
> شرایط بحرانی بیمارستان‌ها
همچنین رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران، با تاکید بر اینکه کرونا در تهران در شرایط اوج خود قرار دارد، گفت: «واقعا اوضاع سختی داریم و فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌شود.» دکتر خسرو صادق نیت با بیان اینکه نیمی از تخت‌های بیمارستان به مبتلایان کرونا اختصاص یافته است، افزود: «اعمال جراحی الکتیو محدود شده است و تنها اعمالی انجام می‌شود که تاخیر آن‌ها به صلاح سلامت بیمار نباشد.» به گفته این مقام بهداشت و درمان در این پیک نسبت به پیک‌های قبلی درمان در منزل و مطب افزایش یافته است و بیمارانی به ما مراجعه می‌کنند که این درمان‌ها برایشان تاثیر نداشته و به این ترتیب نسبت به قبل بیماران بدحال‌تری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. او درباره تامین تجهیزات و اکسیژن‌رسانی به بیماران، اظهار کرد: «مشکلاتی بوده است اما به شکلی که در درمان بیماران اختلال ایجاد کند خیر. تامین اکسیژن بیماران نیازمند هزینه بالایی است و قیمت اکسیژن مایع افزایش یافته است که این موضوع سبب شده تا کارخانه‌جات از ما پول نقد بخواهند و وقتی بیمارستان در نقدینگی مشکل داشته باشد دچار چالش می‌شود و ما هم مشکلاتی در این زمینه داشتیم، اما سبب نشد تا در روند درمان اختلالی ایجاد شود. خوشبختانه کمبود جدی در زمینه داروی درمان کرونا نیز نداشته‌ایم.»
> مشهد دردناک‌ترین روزهای کرونایی خود را می‌گذراند
در این میان شهرمشهد وضعیتی به مراتب بدتر دارد از همین رو شورای اسلامی شهر مشهد درپی وخیم شدن اوضاع کرونا در مشهد بیانیه‌ای
صادر کرد. به گزارش ایسنا، متن بیانیه شورای اسلامی شهر مشهد به شرح زیر است: «طی پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای شهر مشهد، متاسفانه تجربه ۳ روز اخیر در شهرمان، به لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری، فوتی‌های ناشی از کرونا و مراجعه‌کنندگان با تست مثبت و نیازمندان مراقبت‌های ویژه در قیاس با ۱۸ ماه اخیر، بی‌سابقه بوده است. بررسی آمار مربوط به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که یک سوم این افراد، غیربومی هستند که نشان از حضور چشمگیر مسافران و زائران در مشهد است. از عموم هموطنان و شیفتگان بارگاه منور رضوی درخواست می‌کنیم، حداقل برای حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از سفر به مشهد جدا پرهیز نمایند. امیدواریم هرچه زودتر با مناسب شدن شرایط و گذر از این وضعیت بحرانی، فرصت زیارت حرم مطهر امام‌رضا (ع)، بدون تهدید شدن سلامت افراد فراهم آید.»
> صحنه‌هایی بدتر از فیلم ترسناک را می‌بینیم
اما بحرانی بودن شرایط را زمانی درک می‌کنیم که درست در عمق فاجعه قرار گرفته باشیم مثل کادر درمان که علاوه بر خستگی ناشی از فشار کار، با صحنه‌ها و روایت‌هایی روبه‌رو هستند که سختی شرایط را برایشان دوچندان می‌کند. یک پرستار بخش آی سی یو کرونا بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان در خصوص شرایطشان در ایام کرونا می‌گوید:
«در ایام کرونا فجایعی را در بیمارستان می‌بینیم که در هیچ فیلم ترسناکی قابل توصیف نیست.» به گزارش ایسنا، رقیه عمادی با اشاره به تجربیات خود در ایام شیوع کرونا می‌گوید: «برخی از همکاران ما معتقدند ما هنوز به‌گونه‌ای درگیر استرس هستیم که به‌درستی از آنچه که به سر ما می‌آید خبر نداریم؛ شاید بعد از دوران کرونا دیگر نتوانیم وضعیت روحی قبلی‌مان را پیدا کنیم و نیاز به مشاوره اعصاب و روان داشته باشیم.» وی افزود: «دیدن مادر باردار مبتلا به کرونایی که زجر تنفسی می‌کشد و همزمان فرزند داخل شکمش به علت کمبود اکسیژن بالا و پایین می‌کند و تو نمی‌توانی هیچ کاری برایش انجام دهی، غیرقابل وصف است.» این پرستار بیان کرد: «در موردی دیگر، چندی پیش مادر باردار مبتلا به کرونایی در همین بیمارستان زایمان کرد و فرزندش به خاطر کمبود اکسیژنی که می‌کشید، سیاه و کبود به دنیا آمد.» عمادی ادامه داد: «مادر ۲۲ساله مبتلا به کرونایی را داشتیم که بعد از زایمان، فرزندش را به بخش ویژه بردیم و مادر به علت شدت بیماری جانش را از دست داد و نتوانست حتی یک بار فرزندش را بغل کند. این بچه هیچ حسی نسبت به مادرش پیدا نکرد و یتیم شد.» این پرستار با تاکید بر اینکه لحظه به لحظه‌ای که می‌گذرانیم، هیچ‌کدام قابل وصف نیست، گفت: «لحظه‌ای که بیمار دست ما را می‌فشارد و با وحشت به چشم ما نگاه می‌کند تا کاری برایش انجام دهیم که بتواند راحت‌تر نفس بکشد، بسیار دردآور است.» وی تصریح کرد: «گناه تمام این‌ها شاید به گردن ماهایی است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنیم و برای تبریک گفتن به دیدن آن‌ها می‌رویم.» این پرستار بخش آی سی یو کرونا خاطرنشان کرد: «یکی از آرزوهای ما بعد از اینکه از بخش آی سی یو کرونا خارج می‌شویم این است که راهرو خالی باشد و همراه بیماری نباشد که از ما سوال کند حال مریضش چطور است؛ چون باید به همه بگوییم ان‌شاء‌الله بهتر می‌شود درصورتی‌که خودمان بهتر می‌دانیم که چه اتفاقی دارد در این بخش می‌افتد.» عمادی با تاکید بر اینکه بیماری تنها برای همسایه نیست، گفت: «متاسفانه مسئولیت اجتماعی‌مان را فراموش کرده‌ایم و با جان یکدیگر بازی می‌کنیم.»