بهشت را به بها بدهید نه به بهانه!

دربست تمامی انتقادات اصولگرایان نسبت به شورای پنجم را می‌پذیریم، اصلا می‌گوییم بدترین و ضعیف‌ترین کارنامه در همه ی ادوار متعلق است به شورای پنجم و اصلاح‌طلبان، هیچ کاری انجام ندادند، مشغول سیاسی کاری و سیاست بازی بودند، نهِ عملکرد آن‌ها را ختم کنیم به چند تغییر نام؛ ناموفق در تعیین شهردار، ناتوان در مقابله با شهر فروشی، بی‌برنامه در سیما و منظر شهری و بی‌انگیزه در کسب درآمد و به وجود آوردن منابع درآمدی ثابت اما...
خوب که به رخدادهای از بعدِ انتخاباتِ خرداد1400 می‌نگریم می‌بینیم، راهی که شورای ششم در پیش گرفته ارتباطی به شورا و روح شورا و جایگاه شوراها ندارد. بازی عجیب و غریب انتخاب شهردار این هشدار را می‌دهد که شورای ششم یکی از سیاسی‌ترین و پر حرف و حدیث‌ترین شورا‌ها در تمام دوران می‌خواهد لقب بگیرد. لشکرِ سلم و توری که راهی شهرداری می‌خواهند بشوند تناسبی با تهران و برزمین مانده‌های این شهر ندارد گویی شهروندان در آسمان دیدگاه‌های شورای ششمی‌ها هیچ ستاره‌ای که اندکی سوسو بزند ندارند، گویی هوای شهر مهم نیست، فضای سبز اهمیتی ندارد، زندگی روی مدار سیاست قفل شده و روزگار پشت چراغ قرمز ِ چراغِ سبز نشان دادنِ این و آن دارد نظاره گرِ علف زیر پا سبز شدن می‌شود.خوب که نگاه می‌کنیم می‌بینیم چقدر شهردارِ تهران مهم شده است، مهم‌تر از شهر و شهروندانِ تهرانی! گویی از فردای انتخاب شهردار تا انتخابات بعدی، این شهر نه مسئله دارد نه درد نه معضل. از هیچ گوشه‌ای حرفی که آرام مان کند شنیده نمی‌شود جز این که می‌شنویم همه میخکوب شده‌اند که در نهایت شهردار کیست؟ نزدیک به کدام جناح ، دسته و گروه است و قرار‌ها می‌خواهد روی کدام مشی و شیوه آرام گیرد!
خوب‌تر که نگاه می‌کنیم می‌بینیم اصلاً اگر شورای شهر، مسئولِ تمامی کارها بود جز انتخاب شهردار، شاید بهتر بود، یعنی اگر گزینه معرفی می‌کردند و انتخاب شهردار را به شهروندان می‌سپردند که با برنامه راهی ساختمان شهرداری شوند نه خوشآیند و بدآیندهای جبهه‌ای و نحله‌ای قطعاً نتیجه روشن‌تر بود.
دقیق شده‌ایم روی نام ها، روی خط و ربط‌ها و نگران‌تر از همیشه چشم دوخته‌ایم به پایان این راند از کشمکش سیاسیون در زمین شورای شهر تهران؛ شهری که فقط در نام پایتخت است نه در معنا!


خواستیم بگوییم ما در نقد بار سنگین حرف‌های زده و نزده ی شما را بر دوش می‌کشیم، اصلا دستور بدهید شورای پنجمی‌ها را «سکه ی یک پول » کنیم، کاری کنیم تا مدت‌ها جایی آفتابی نشوند اما در انتخاب شهردار دقت کنید!
خواستیم بگوییم شهرداری انتخاب کنید که فرمان بر و توصیه پذیر نباشد، کاربلد و آزموده باشد، ذیل سایه ی این و مرهون آن نباشد، نزدیک و دوری او تعیین‌کننده نباشد اصلا همانی که شهید مظلوم دکتر بهشتی گفت: بهشت را به بها بدهید نه به بهانه!