داستان ادامه‌دار قهرمانی

حامد جیرودی/  پرسپولیس باز هم قهرمان شد. این اتفاقی است که در 5 سال گذشته برای این تیم تکرار شده است. پروژه‌ای که البته از لیگ پانزدهم آغاز شد اما با اختلافی جزئی به ثمر ننشست ولی سرخپوشان پایتخت از پا ننشستند و به تلاش‌شان برای موفقیت و کسب جام ادامه دادند. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم به قهرمانی رسیدند و در جام حذفی هم کاپ را بالای سر بردند. در این میان، خیلی‌ها فکر می‌کردند رفتن پروفسور به معنای پایان قهرمانی‌های پرسپولیس است ولی آنها با رفتن این مربی کروات هم به مسیرشان ادامه دادند. گابریل کالدرون حضور کوتاه مدتی در پرسپولیس داشت ولی مرد با تجربه آرژانتینی تأثیر خود را گذاشت و وقتی هم که داشت می‌رفت، تیمش را به عنوان قهرمان نیم فصل تحویل داد. حالا دیگر نوبت یحیی گل‌محمدی بود که کار نیمه‌تمام را به پایان برساند. اتفاقی که رخ داد و قرمزها به پنجمین قهرمانی پیاپی‌شان رسیدند. شرایطی که تا پیش از این در لیگ برتر فوتبال ایران رخ نداده بود و پرسپولیس پس از رسیدن به هت تریک قهرمانی مانند سپاهان، در رسیدن به قهرمانی پوکر کرد. پرسپولیس که در لیگ قهرمانان آسیا با برانکو به نایب قهرمانی رسیده بود، با یحیی هم تا آستانه قهرمانی آسیا پیش رفت اما به آن نرسید. با وجود این ، عطش و سیری‌ناپذیری سرخ‌ها از قهرمانی در لیگ بیستم هم ادامه پیدا کرد و پرسپولیس توانست به پنجمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر هم برسد تا به اصطلاح فوتبالی «گلات» کند. رکوردی که باعث ارتقای جایگاه پرسپولیس در بین قهرمان‌های فوتبال ایران شد تا سرخ‌ها دست نیافتنی‌تر شوند. تیمی که 4 قهرمانی پیاپی هم در سوپرجام به دست آورده تا با احتساب قهرمانی‌های لیگ و جام حذفی، 10 جام از سال 95 تاکنون کسب کرده باشد. اما این قهرمانی، هفتمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر بود که بیشترین تعداد قهرمانی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. ضمن اینکه پرسپولیس با این جام، چهاردهمین قهرمانی‌اش در ادوار لیگ‌های فوتبال ایران که شامل جام منطقه‌ای، جام تخت جمشید، جام آزادگان و جام خلیج فارس است، را کسب کرد تا پرسپولیس رکوردش به عنوان پرافتخارترین تیم لیگ‌های فوتبال ایران را بهبود بخشد. این باشگاه، 6 بار در جام حذفی، 4 بار در سوپرجام و یک‌بار در جام برندگان جام آسیا به قهرمانی رسیده است. شاگردان علی پروین در دهه 60، شش بار به قهرمانی جام باشگاه‌های تهران رسیدند که در آن مقطع مهم‌ترین تورنمنت فوتبال کشور به حساب می‌آمد و حالا با احتساب آنها و نیز 2 قهرمانی در جام حذفی تهران، یک جام شهید اسپندی و یک جام انتخابی جام باشگاه‌های آسیا 35 جام در طول دوران حیات 58 ساله‌اش از سال 1342 تاکنون کسب کرده است.
قهرمانی با رکوردهای سرمربی و کاپیتان
پرسپولیس در حالی به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرد که در بازی پایانی‌اش در هفته سی‌ام این رقابت‌ها با گل‌های مهدی عبدی (9) و احمد نوراللهی (21) پیکان را 2-0 شکست داد تا سید جلال حسینی برای پنجمین بار پیاپی به عنوان کاپیتان سرخ‌ها جام قهرمانی را بالای سر ببرد و در مجموع نهمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر و چهاردهمین قهرمانی‌اش در فوتبال ایران را تجربه کند و صاحب رکوردی خیره کننده شود. ضمن اینکه پرسپولیس با 14 گل خورده بهترین خط دفاع لیگ هم شد. گل‌محمدی هم برای دومین فصل پیاپی پرسپولیس را قهرمان کرد تا این‌بار بدون شریک (کالدرون) صاحب این عنوان شود. جامی که پنجمین قهرمانی یحیی در دوران مربیگری‌اش بود. او تیمش را با 67 امتیاز اول کرد تا امتیاز فصل گذشته‌اش را تکرار کند و به میانگین 2.23 امتیاز در هر بازی برسد.
نایب قهرمانی سپاهان با آقای گل و بهترین پاسور


در دیگر بازی حساس هفته سی‌ام، سپاهان در ورزشگاه آزادی تهران 2-1 مقابل استقلال به برتری رسید ولی شاگردان محرم نویدکیا با وجود ارائه بازی‌هایی درخشان و 65 امتیازی شدن از رسیدن به قهرمانی بازماندند. سجاد شهباززاده که گل دوم اصفهانی‌ها را در این بازی زد، با این گل 20 گله شد و عنوان آقای گلی مسابقات را کسب کرد. ضمن اینکه سروش رفیعی هم با 9 پاس گل، عنوان بهترین پاسور لیگ نوزدهم را از آن خود کرد. همچنین سپاهان با 53 گل زده، بهترین خط لیگ در این فصل نام گرفت. در کل سپاهان تیم شایسته‌ای در این فصل بود که در اولین سال مربیگری نویدکیا دوباره مدعی قهرمانی شد.
سقوط سایپا به لیگ دسته اول
در سایر دیدارهای هفته سی ام، صنعت نفت 2-1 ماشین‌سازی را برد. آلومینیوم 1-0 به نفت مسجدسلیمان باخت. گل‌گهر برابر نساجی به تساوی 2-2 رسید و پدیده و فولاد هم بدون گل مساوی شدند. ذوب‌آهن 1-0 به مس باخت ولی تراکتور 5-1 سایپا را در هم کوبید تا نارنجی‌پوشان پس از ماشین‌سازی دومین تیم سقوط کننده به لیگ برتر لقب گرفت. سایپا که در همه دوره‌های قبل لیگ برتر حضور داشت، با این سقوط، پس از پاس، فولاد و استقلال خوزستان به چهارمین قهرمان لیگ برتر تبدیل شد که راهی لیگ دسته اول می‌شود. تراکتور هم با این برد، پس از استقلال که سوم شد، در رده چهارم قرار گرفت تا در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی به کسب سهمیه آسیایی امیدوار بماند.
گفتنی است دیروز فراز کمالوند به عنوان سرمربی جدید تراکتور انتخاب شد.

چرا کریم باقری در جشن قهرمانی نبود؟

کریم باقری مربی پرسپولیس که در تمامی 5 قهرمانی اخیر پرسپولیس روی نیمکت این تیم با هدایت برانکو و گل‌محمدی حضور داشته، در جریان بازی پایانی پرسپولیس در فصل بیستم و برابر پیکان حضور داشت و به صحبت با بازیکنان تیم می‌پرداخت، بعد از حضور بازیکنان در رختکن و مهیا شدن آنها برای جشن قهرمانی، به چمن بازنگشت. باقری نفر ماقبل حمید مطهری برای حضور روی سکو بود که نامش خوانده شد اما نبود تا برای دریافت مدال روی سکو برود و آن را از عزیزی خادم، حیدر بهاروند و سمیعی دریافت کند.  باقری حتی بعد از بازی پست تبریک قهرمانی هم نگذاشت که سؤال‌برانگیز بود ولی بالاخره دیروز در پستی این قهرمانی را تبریک گفت.
گویا باقری به دلیل دلخوری از حامد لک از حضور در این مراسم با وجود اصرار اطرافیان تیم خودداری کرد! وقتی لک با بازیکنان درون زمین درگیری پیدا کرد، باقری به او گفت هیچی نگو ولی لک دستش را به نشانه اعتراض تکان داد که عکس العملش باعث دلخوری آقا کریم شد و ترجیح داد سوار اتوبوس شود و در جشن شرکت نکند.