جهانگیری: نمی توان با فناوری و مردم مبارزه کرد

معاون اول رئیس جمهوری، ضمن تأکید بر ضرورت درس گرفتن از عبرت‌های گذشته مانند برخورد با ویدیو یا ماهواره، مواجهه با علم و فناوری را نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی دانست که باید بدرستی نوشته شود و گفت: ممکن است شبکه‌ای در فضای مجازی ایجاد و تحت تأثیر سیاست‌های جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد، اما باید در نظر داشت که نمی‌توان با مردم خود مبارزه کرد. به گفته وی پیشرفت کشور در سازگاری، گفت‌و‌گو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز گذشته در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سازمان آموزش فنی-حرفه‌ای کشور، با اشاره به اینکه ایران می‌تواند با بهره‌گیری از نسل جوان زبده و تحصیلکرده در دانشگاه‌های داخل و خارج، اقتصادی مبتنی بر آی تی و آی سی تی داشته باشد، افزود: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبه‌رو می‌شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم.
جهانگیری، با تأکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیده‌های نو نظیر راه‌آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به‌عنوان اتاق شیطان یاد می‌شد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده می‌شود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمی‌توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید بدرستی نوشته شود.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اتکا بر فناوری‌هایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی یا بر آنان تحمیل کرد. امروز نمی‌توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله‌ای قرار دارد که نمی‌توان به مردم چیزی گفت اما کار دیگری انجام داد.


او با اشاره به فعالیت اقتصادی چندین میلیون ایرانی در فضای مجازی و اینترنت، ادامه داد: اینترنت از مواضع آشکار عدالت خواهی در کشور است تا جایی که یک روستایی در منطقه خاش در سیستان بلوچستان با استفاده از اینترنت و ایجاد کسب و کار توانسته کالاهای خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشد که این مهم از مزایای بسیار زیاد گسترش اینترنت و پهنای باند در کشور است که با تلاش‌های دولت تدبیر و امید فراهم شده است.
جهانگیری با بیان اینکه در دوره شیوع کرونا، اگر اینترنت، پهنای باند و امکانات و زیرساخت‌های فضای مجازی در این دولت توسعه نیافته بود کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می‌شد، اظهارکرد: اگر پهنای باند در کشور ایجاد نمی‌شد 14 میلیون دانش‌آموز، 900 هزار معلم، 4 میلیون دانشجو و استادان دانشگاه نمی‌توانستند از طریق شبکه‌های مجازی و همچنین شبکه شاد در آموزش و پرورش کلاس‌ها و آموزش‌های خود را برقرار کنند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه 20 میلیون خانوار با بهره‌گیری از فضای مجازی و اینترنتی می‌توانند وام قرض‌الحسنه دریافت یا خرید الکترونیکی داشته باشند، بیان داشت : دنیای مجازی و اینترنت و اقتصاد مرتبط با این بخش دنیای متفاوتی خواهد بود.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه مردم و مسئولان را توسعه ایران دانست و گفت: باید پیشرفت و توسعه ایران به جایگاهی برسد که مردم از اینکه در ایران زندگی می‌کنند و ایرانی هستند به خود افتخار کنند. تنها گذشته ایران افتخارآمیز نیست بلکه باید امروز همه ایرانیان به جایگاهی رفیع از رفاه، توسعه و اشتغالزایی و زندگی آبرومندانه برسند.
او با بیان اینکه توسعه مسیر جدیدی نیست که خلق کنیم، بلکه راهی است که همه دنیا با موفقیت طی کرده‌اند، ادامه داد: توسعه پایدار بدون توسعه علمی و فناوری ممکن نیست. هیچ کشوری نمی‌تواند تنها بر منابع طبیعی خدادادی تکیه کند. اگر کشوری متکی به توسعه پایدار و توجه به مباحث انسانی و علم و براساس پیش‌بینی آینده از اقتصاد توسعه نباشد باید منتظر روزی باشد که این منابع تمام می‌شود و مردم این کشور به چرخه فقر ورود پیدا می‌کنند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید اقتصاد ایران از اتکا بر منابع طبیعی به اقتصاد دانش بنیان، نخبه محور و با نگاه به دنیای دیجیتال باشد، تصریح کرد: در کنار آموزش‌های کلاسیک در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز به آموزش‌های مکمل دیگری است که از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه است که در غیر این صورت نمی‌تواند از توانمندی‌های شخصی و زندگی اجتماعی بهره کامل را ببرد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه طبق تحلیل جامعه شناسان در حال عبور از دوران مخاطره‌آمیز و با مخاطرات متعددی هستیم ادامه داد: از یک طرف تحریم و فشارهای اقتصادی علیه کشور، زندگی مردم را سخت کرده است، همچنین مخاطره کرونا تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و در کنار این مسائل مشکلات محیط زیستی و مخاطرات طبیعی نیز جامعه را با خطراتی روبه رو کرده است که البته این کشور برای عبور از این مخاطرات و دور زدن تنگناها نیازمند مجموعه ای از آموزش‌های مکمل است تا از دل تهدید فرصت به‌وجود آید و با کمک یکدیگر بتوانیم از این مخاطرات با موفقیت عبور کنیم. او گفت: باید جهت‌گیری آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای به این سمت رود تا انسانی توانمند بسازد تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی تغییر به‌وجود آورد.
محمد شریعتمداری وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی نیز در این مراسم، تولید محصولات فرهنگی دیجیتال و الکترونیک، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌ها و مدارس علیرغم شروع کرونا، بالا بردن سطح آموزش معلولان و بازتوانی مهارت آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین توان‌افزایی روستاییان و عشایر را از اقدامات وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی و همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت دوازدهم برشمرد. حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با تأکید بر اینکه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین مهارت‌ها برای مشارکت مؤثر اجتماعی است، افزود: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌های کشور تا جایی که 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه قادر به گذراندن این آموزش‌ها و مهارت‌ها باشند از اولویت‌های جدی این وزارتخانه است و خوشبختانه اقبال اجتماعی به یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در کشور در حال افزایش است.
در این مراسم به‌صورت ویدیو کنفرانسی از 354 مرکز جوار و بین کارگاهی فنی و حرفه‌ای بهره‌برداری و همچنین از 500 استاندارد جهانی رونمایی شد.