مرثیه گمشده

در یک‌سال گذشته هنرمندان زیادی براثر ابتلا به کرونا از میان ما رفتند و هنوز هم چهره‌های دیگری هستنند که خبر ابتلا یا قربانی‌شدنشان هر روز به گوش می‌رسد. اندوه فقدان این هنرمندان وقتی بیشتر است که می‌بینیم یک‌سال به چشم برهم زدنی گذشته و مروری بر خاطرات آنها به یادمان می‌آورد که شاید بسیاری از این سفرکرده‌ها می‌توانستند زنده باشند، اگر...
یکی از این هنرمندان سفرکرده که جانش را براثر ابتلا به کرونا از دست داد، خسرو سینایی بود؛ فیلمساز متولد سال 1319 که 11 مرداد سال 1399 به علت عفونت ریه و مبتلاشدن به کرونا درگذشت.
او فیلمسازی را از سال 1346 آغاز کرد و سال 62 مستند «مرثیه گمشده» با روایت مهاجرت هزاران لهستانی به ایران را ساخت که بابت آن جایزه‌ای از رئیس‌جمهوری کشور لهستان هم گرفت. یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های سینمایی این کارگردان «عروس آتش» بود که سال 78 ساخته شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
«جزیره رنگین» از آخرین مستندهای خسرو سینایی بود که سال 93 با محوریت جزیره هرمز و خاک‌های رنگی این منطقه ساخته شد. او این فیلم را یک اثر توریستی نمی‌دانست بلکه معتقد بود این فیلم یک پیشنهاد است که می‌تواند تلنگرهای ظریفی به اذهان بزند تا بدانیم مملکت زیبایی داریم و خوب است آن را بشناسیم تا همه چیز فقط در تهران متمرکز نباشد.
سینایی علاوه بر فیلمسازی تبحر زیادی در حوزه موسیقی و به‌ویژه نواختن آکاردئون داشت که کمتر درباره آن گفته شده ولی خودش در گفت‌وگویی با همایون امامی در سال 1381 که در قالب کتابی به نام «یک عمر، یک راه، یک عشق؛ خسرو سینایی» منتشر شده به تفصیل درباره زندگی خود و مقطعی که به موسیقی مشغول بوده، صحبت کرده است.