عذرخواهی بعد از توهین


آفتاب یزد- گروه شبکه: یک ورزشکار کره جنوبی در رشته تیراندازی از اینکه نتوانست در المپیک ۲۰۲۰توکیو موفق عمل کند، در توجیه ناکامی خود، به جواد فروغی دارنده مدال طلای این رشته توهین کرد. وی به خبرنگاران گفته است: «این واقعاً مسخره‌ترین چیزی است که من دیده‌ام. چطور آن‌ها اجازه دادند یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ایران در بازی‌های المپیک شرکت کند و مدال طلا را به او اهدا کردند؟» این اظهار نظر بی‌پایه و اساس تیرانداز کره‌ای که سراسر توهین و افترا به «جواد فروغی» نماینده طلایی ایران در المپیک توکیو است واکنش‌های انتقادی زیادی را در پی داشته است از جمله سفارت ایران در سئول.
> واکنش سفارت ایران
سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول در بیانیه خود، ضمن تبریک به جواد فروغی بابت کسب مدال طلا در مسابقات تیراندازی المپیک، از ورزشکاران سایر کشورهای جهان به ویژه ورزشکاران کره جنوبی درخواست کرد ضمن پرهیز از ورود به مسائل شخصی، به احساسات و غرور ملی مردم ایران احترام گذاشته و از اتهام زنی ناروا، غیر اخلاقی و غیر ورزشی خودداری نمایند و در جهت روحیه ورزشی و دوستی میان ملت‌ها گام بردارند. سفارت کشورمان همچنین جمهوری اسلامی ایران را قربانی تروریسم خوانده و تصریح نمود، مهمترین گواه این امر ترور فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران سردار قاسم سلیمانی به عنوان سردمدار مبارزه با القاعده و داعش، به دستور مستقیم رئیس جمهور پیشین آمریکا به عنوان بزرگترین حامی گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان می‌باشد. در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول همچنین تاکید شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظامی، رسمی، مهم و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی در دفاع از کشور و ملت ایران و همچنین ایجاد صلح، ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه داشته و دارد و تاکنون هزاران شهید در این راه داده است، همچنانکه اگر قهرمانان سپاه پاسداران ایران نبودند، گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش، کل منطقه خاورمیانه، اروپا و چه بسا شرق آسیا را بی‌ثبات و ناامن کرده بودند.
> اعتراض کمیته ملی المپیک ایران


کمیته ملی المپیک ایران هم در پی اظهارنظر نادرست و توهین‌آمیز تیرانداز کره جنوبی طی نامه‌ای رسماً اعتراض خود را به این حرکت غیر حرفه‌ای و خلاف واقع به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد. به‌گزارش ایسنا، خبرها حاکی از آن است که دست اندرکاران وزارت امور خارجه نیز مراتب ناراحتی و اعتراض خود را نسبت به اظهارات نماینده تیراندازی کره به سفارت ایران در سئول کره جنوبی اعلام و خواستار پیگیری آن شدند.
> فکرنکرده حرف زدم
پس از پیگیری‌های بعمل آمده نشریه جونگ آنگ ایلبو چاپ سئول نوشت: «جین جونگ او، ورزشکار کره‌ای گفته که من به خاطر ایجاد جنجال با اظهارات نامناسب در حین مصاحبه با یک شرکت رسانه‌ای هنگام بازگشت به کره جنوبی در فرودگاه اینچئون عذرخواهی می‌کنم.» در گزارش این روزنامه به نقل از جونگ او آمده است: «من عمیقا بر این واقعیت تاکید می‌کنم که در بررسی واقعیت‌ها پس از شنیدن تنها آنچه در رسانه‌ها گزارش شده بود، فکر نکردم و اظهارات بحث برانگیزی را بیان کردم.» وی خاطرنشان کرد: «باید به بازیکنان دیگر و تلاش آنان توجه می‌کردم.» این تیرانداز اهل کره جنوبی ادامه داد: «من نیز در گذشته از مقاله‌های غلط یا تحریف شده و اظهارنظرهای بدخواهانه رنج برده‌ام، بنابراین عمیقا از دردی که باید جواد فروغی متحمل شود آگاه هستم. در آینده بیشتر در گفتار و عمل خود دقت خواهم کرد.» گفتنی است، جین جونگ او همچنین بیانیه عذرخواهی خود بابت اعتراضات توهین‌آمیز و خلاف واقع خود را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته است. او نوشته است: «سلام، من جین جونگ او هستم. من سلامت به خانه بازگشتم و از حمایت شما در خلال المپیک تشکر می‌کنم، با این حال هنگام مصاحبه در فرودگاه اینچئون اظهارنظر بی‌پروایی کردم و می‌خواهم از جواد فروغی عذرخواهی کنم. من وقت نگذاشتم تا ادعاهای مطرح شده در اخبار را به درستی بررسی کنم که منجر به بی‌توجهی و بی‌مهری در کلمات من شد. در گذشته نیز نظرات منفی دریافت می‌کردم و باید قبل از مصاحبه وقت بیشتری را نسبت به آنچه گفتم برای ورزشکاری که هم رشته خودم بود می‌گذاشتم با توجه به اینکه چقدر کلمات می‌توانند به کسی آسیب برسانند. من کاری نمی‌توانم بکنم جز آنکه برای آقای فروغی به عنوان یک ورزشکار هم رشته‌ای و قهرمان احترام قائل شوم و می‌خواهم به او به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌اش در المپیک توکیو تبریک بگویم. فقط می‌توانم امیدوار باشم که آقای فروغی پذیرفته باشد و همچنین از همه کسانی که با اقدامات غیرحرفه‌ای من ناامید و آزرده خاطر شده‌اند عذرخواهی می‌کنم.» با این حال کمیته ملی المپیک منتظر پاسخ نامه اعتراضی خود به کمیته بین‌المللی المپیک است.
استقبال جالب از طلایی کاروان ایران در المپیک
جواد فروغی دارنده اولین مدال طلای تاریخ تیراندازی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به این افتخار رسید، با لباس پرستاری روز یکشنبه به تهران بازگشت. به گزارش فرارو، جواد فروغی در نخستین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در ماده تپانچه بادی شگفتی ساز و تاریخ‌ساز شد و مدال طلای المپیک را برگردن آویخت. این اولین مدال تاریخ تیراندازی ایران در المپیک است. فروغی تاکنون تنها مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو است و ایران با تک مدال فروغی در جدول رده‌بندی در رده چهلم قرار دارد. فروغی در کنار رستمیان در ماده میکس تپانچه در رده پنجم قرار گرفت. تیم ملی تیراندازی ایران با ۶ ورزشکار راهی المپیک توکیو شد که تاکنون تنها مدال‌آور این تیم جواد فروغی است.
> اول به لباس پرستاری افتخار می‌کنم بعد به لباس ورزش
جواد فروغی تیرانداز طلایی ایران در بازیهای المپیک توکیو، در حاشیه مراسم استقبال از این قهرمان در فرودگاه گفت: این استقبال دچار شرمندگی من شد چرا که خیلی از دوستان، آشنایان و خانواده به استقبال من آمدند. او در واکنش به ورودش با لباس پرستاری گفت: افتخار می‌کنم که این لباس را پوشیده‌ام و بارها تاکید کرده‌ام که اگر قرار است به افتخاری بنازم به خدمت به مردم نازیده و به لباس پرستاری افتخار می‌کنم. اول به لباس پرستاری افتخار می‌کنم و بعد به لباس ورزش. فروغی درباره کسب مدال طلا گفت: شور و شوق مردم ارزش واقعی این مدال را می‌رساند. تاکید می‌کنم مدال طلا به دلیل شور و شوق و لبخند مردم ارزش دارد. این مدال را به رهبر معظم انقلاب و مردم تقدیم می‌کنم. این مدال را به مردم سختی‌کشیده، که در بی‌آبی و بی‌برقی قرار داشتند و به مردم خوزستان تقدیم می‌کنم و با افتخار حاضرم هر کمکی را برای آن‌ها انجام دهم.