معضلی به نام تجرد قطعی جوانان

امیر محمود حریرچی‪-‬ چند وقتی است که خبرهایی مبنی بر تجرد قطعی درصدی از جوانان شنیده می‌شود و حالا مسئولینی که انگار تا کنون در خواب بوده‌اند به یکباره نگرانی‌های خود را در خصوص افزایش تجرد قطعی در کشور ابراز می‌کنند، البته این ماجرا تنها به ابراز نگرانی ختم می‌شود و هیچ عمل دیگری در راستای تسهیل ازدواج یا ریشه یابی دلایل تجرد قطعی در کشور صورت نمی‌گیرد.
با این حال برای بررسی این موضوع در ابتدا باید دید ازدواج نیازمند چه شرایطی است؟ و برای تحقق آن به عنوان یک امر کاملا جدی و ضروری برای یک جوان نیاز به چه بستر و زمینه‌ای است؟ بخشی از شرایط ازدواج به موضوعات اقتصادی باز می‌گردد، شاید بتوان به جدیت گفت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل به ازدواج جوانان همین موضوعات اقتصادی است. یک جوان برای تامین حداقل نیازهای یک زندگی زناشویی نیازمند به درآمد پایدار حداقل ده میلیون در ماه است و چون این موضوع با واقعیت کسب در آمد جوانان در جامعه خیلی متفاوت است بنابراین جوانان از ازدواج هراسانند. مشکلات اقتصادی سبب شده تا بخشی از جوانان تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح بدهند. از طرف دیگر موضوعی که بسیار در عدم تمایل جوانان به ازدواج تاثیر‌گذار است طلاق‌هایی است که اتفاق می‌افتد. در کشور ما آمار طلاق بالا است و جوانان، وقتی می‌بینند زندگی‌ها چطور از هم می‌پاشند ترجیح می‌دهند هیچ وقت یک زندگی را آغاز نکنند. طبق آمار در حال حاضر از هر 4 زوجی که زندگی تشکیل می‌دهند، بعد از 5 سال یکی از آنها به طلاق ختم می‌شود. خیلی از زوج‌هایی هم که به طلاق نمی‌رسند دچار طلاق عاطفی می‌شوند. شرایط اقتصادی خانواده‌ها و عدم آموزش قبل از ازدواج دلیل اصلی جدایی‌ها است.
تا زمانی که در کشور ما از خانواده به شکل اصلی و اصولی حمایت نشود ما با معضلات این چنینی مواجه هستیم و در دراز مدت این موضوع بسیار می‌تواند برای ما گران تمام شود، اگر جوانان را به ازدواج و فرزند‌آوری تشویق نکنیم و این کار را برای آن‌ها تسهیل نکنیم، به مرور تعداد کسانی که سبک زندگی تجرد قطعی را انتخاب می‌کنند افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی ما با هرم جمعیتی پیر مواجه خواهیم شد و جوانانی که بتوانند وارد چرخ اقتصادی شده و نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند، کاهش خواهند یافت. این مصیبتی است که مسئولین تا کنون از آن غافل بوده‌اند و حالا انگار از خواب بیدار شده‌اند و با مشکلات جوانان آشنا شده اند.