محمد یوسفی آرامش تخت پروکروستس و مجلس ایران

در یونان باستان، افسانه‌ای به نام تخت پروکروستس وجود دارد که خواندن آن با توجه به شرایط فعلی کشور، خالی از لطف نیست؛ دامستس نام شخصیتی در یونان باستان بود که در شهر کوچکی زندگی می‌کرد؛ او رسم خاصی در مهمان‌نوازی داشت! مسافران و مهمانان خودش را می‌ربود، برایشان شامی مفصل تدارک می‌دید و شبانگاه آنها را مجبور به آن می کرد که به آیین خاصی که او تعریف می‌کرد، بر روی تختی خاص بنشینند! او با همه سخاوتمندی‌اش، یک عادت سخت‌گیرانه داشت، اینکه تخت باید دقیقا به اندازه قد مهمان باشد! این وسواس فکری تا آنجا در او نفوذ می‌کرد که وقتی قد مهمانی با تخت به یک اندازه نبود، به هم می‌ریخت، سخت عصبانی می‌شد و هرچه سریع‌تر تلاش می‌کرد تا مهمان را به اندازه تخت در‌آورد؛ اما چگونه؟ با قطع کردن پاهای مهمانان قد بلندتر و کشیدن بدن مهمانان قد کوتاه تر! از این رو نام او پروکروستس نامیده شد؛ به معنای کش دهنده، افسانه ای که تنها جهان را با دیده خود می سنجید، باور داشت که دنیا باید خود را با ابعاد و خواسته های او وقف دهد و در غیر این صورت سخت برآشفته می‌شد و به نابودی هر چیزی روی می‌آورد؛ هرچند که پروکروستس در این افسانه درنهایت توسط تسئوس به همان روش محبوب خودش کشته شد و این افسانه به شکل عجیبی به پایان رسید؛ اما آیین قضاوت جهان با خواست خود، همچنان به زیست خود ادامه می‌دهد.
طرح صیانت از فضای مجازی، بیگانه با داستان تخت پروکروستس نیست، طرحی که در آن تلاش می‌شود تا با استدلال‌های غیرمنطقی، فضای اینترنت کشور محدودتر از همیشه شود و افراد و سازمان‌هایی با تفکرات یکسان که تعدادشان از انگشتان دو دست هم کمتر است، بتوانند به راحتی برای زندگی میلیون ها نفر تصمیم بگیرند. شگفت انگیز است که چگونه افرادی که خود را نماینده مردم می‌دانند، بی توجه به خواست میلیون‌ها نفر و نگرانی‌های مطرح شده گسترده در سطح کلان کشور، به تایید و تبلیغ این طرح می‌پردازند؛ نگارنده نگرانی‌ها و نوشتنی‌ها را در طول سالیان اخیر، بارها از همین رسانه بیان کرده است؛ آشکار است که اجرای این طرح، به صورت جدی قرار دادن پا بر روی شاهراه تنفسی و گلوی کشور است؛ بی شک پس از اجرای آن نرخ بیکاری از آمار 15 درصد گذر خواهد کرد؛ شکاف مردم با مسئولین به مراتب بیشتر شده و ممکن است مطالبات در خیابان‌ها مطرح شود؛ غیرقابل باور است که چگونه عده ای در بالاترین نهادهای این کشور، از درک اثرگذاری نامطلوب تصمیمات خود عاجزند! این طرح تیر خلاصی به بدن بی جان این اقتصاد است، ایده پردازان آن در سازمان های دولتی و احتمالاً با حقوق مکفی، بی توجه به فاجعه گریبان‌گیر شده در کف خیابان، آن را نوشته‌اند و آگاه نیستند که این تصمیمات با سفره مردم و آینده ملت ایران چه خواهد کرد؛ به عنوان عضو کوچکی از جامعه مطالبه گر ایران، نگرانی جدی و انتقاد خودم را به طرح صیانت از فضای مجازی اعلام می‌دارم؛ بر همه ما آشکار است که این طرح هیچ نتیجه ای جز محدودیت و بی توجهی به خواست میلیون ها ایرانی به بار نخواهد آورد و ایران را با سرعت به شدت زیادی به لبه پرتگاه، انزوا و توسعه نیافتگی پیش خواهد برد.
سایر اخبار این روزنامه
خطری بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند بازگشت بورس به روزهای سبز محمد یوسفی آرامش تخت پروکروستس و مجلس ایران چه آسیب‌هایی در انتظار کودکانی است که در مترو دستفروشی می‌کنند؟ شهر زیرزمینی، پوششی برای کار خردسالان آیا مسافرت کردن هم از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود؟ دست کوتاه مردم از سفر خطیب‌زاده در نشست سخنگوی وزارت امور خارجه: درخواست سناتورهای آمریکایی ساده لوحانه است آخرین اظهارات رئیس دولت دوازدهم در آخرین جلسه هیئت دولت از سکوت برای حفظ وحدت تا عذرخواهی بابت قصورها برخی از شهرها در شرایط بسیار خطرناک قرار دارند وضعیت هولناک کرونا در کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری سه‌شنبه برگزار می‌شود محمد جواد ظریف: برای دعا کردن به کابینه جدید دعوت شده‌ایم کارآمدی و منافع ملی دوره تنفس جهتِ خروج، راهکاری عملیاتی برای احیای برجام؟ دریادار سیاری: اقتدار دریایی ایران محصول مدیریت جهادی است