آخرين دفاع

آخرين نشست دولت دوازدهم ديروز برگزار شد و پس از سخنراني رييس‌جمهوري در جريان اين نشست، برخي وزرا و معاونان رييس‌جمهوري نيز در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا براي آخرين نوبت در دوران وزارت و صدارت سخن بگويند. حسن روحاني در اين سخنان البته به برخي مسائل مهم كشور و موضوعاتي كه در اين دوران، به‌خصوص بازه زماني 4 ساله گذشته سد راه دولت شده، اشاره كرد اما نه همه آنچه انتظار مي‌رفت؛ تا جايي كه او حتي خود نيز صراحتا به اين مهم اذعان كرد كه ناگفته‌هايي بسيار در دل دارد و فراتر از اين، در اين دوران اگرچه تا آن‌جا كه به «انسجام ملي» ضربه نمي‌زده با مردم صحبت كرده و سعي كرده واقعيت را بگويد اما همه واقعيت را نيز نگفته است؛ «هر آنچه در سال‌هاي گذشته با مردم گفتيم، چيزي خلاف واقعيت نبود البته بخشي از واقعيت را به مردم نگفتيم و بسياري از مسائل و مشكلات را به جان خريدم تا انسجام ملي در كشور حفظ شود.» او البته در بخشي ديگر از سخنانش از گفت: «اگر عيب و نقصي داشتيم از مردم عذرخواهي و طلب عفو و رحمت مي‌كنيم، براي اينكه در حد توان‌مان در آن شرايط اقدامات خود را انجام داديم.»
رييس‌جمهوري با اشاره به آگاهي مردم از شرايط متفاوت دولت در 4 سال دوم نسبت ‌به 4 سال اول، تاكيد كرد: «آرزوي ما اين بود كه وقتي توانستيم تورم را كاهش دهيم و تك‌رقمي كنيم، اين شاخص را نگه داريم؛ ما تورم ۴۰ درصد را كاهش داديم و از اواخر ۹۴ تا سه ‌ماهه نخست سال ۹۷ اين رقم را تك‌رقمي نگه داشتيم، اما بعد از ورود به جنگ اقتصادي رقم تورم تغيير كرد؛ اگر كسي زمان صلح و جنگ را تشخيص ندهد، آدم بايد خيلي غصه بخورد؛ اين جنگ را بر ما تحميل كردند و اگر آن دوران جنگ تحميلي نبود، همان روند را ادامه مي‌داديم.» او ادامه داد: «اينكه مردم عزيز ما به ‌لحاظ معيشت ناراحتند و حق آنها هم هست، بايد ببينيم در شرايط جنگ چه كار مي‌توانستيم انجام دهيم؛ وقتي روابط بانكي نداريد و از طريق صرافي معامله مي‌كنيد، حداقل درآمد شما ۲۰ درصد كاهش مي‌يابد و اگر چيزي وارد مي‌كنيد، قيمت ۲۰ درصد افزايش مي‌يابد.» 
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه به‌كارگيري تلاش دولت در همه زمينه‌ها خاطرنشان كرد: «ما توان‌مان را در اين زمينه به‌ كار گرفتيم؛ اما معناي اين كار اين نيست كه كار ما بي‌نقص بوده است، حتما نقص داشتيم؛ ما معصوم نيستيم و تلاش ما بر اين بوده كه عيب و نقص‌مان كمتر باشد، اما اگر عيب و نقصي داشتيم از مردم عذرخواهي و طلب عفو و رحمت مي‌كنيم، براي اينكه در حد توان‌مان در آن شرايط اقدامات خود را انجام داديم.» وي اظهار كرد: ما مي‌توانستيم طبق دستورات و چارچوبي كه مقام معظم رهبري از دي ماه پارسال براي بازگشت امريكا به برجام و بازگشت ما به اجراي كامل تعهدات برجام، عمل كنيم. ايشان اعلام كردند و قبل از آن در جلسه خصوصي به من فرموده بودند و بعد از آن نيز علني در يك سخنراني در روز اول فروردين هم اعلام كردند و ما مي‌توانستيم طبق آن عمل كنيم و تحريم را‌ برداريم اما گرفتاري ديگري، جايي ديگر براي ما ايجاد شد و اگر نه ما امروز در شرايط بهتري دولت را به اتمام مي‌رسانديم.»
همچنين محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه آخرين جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران به برخي از پرسش‌هاي آنان پاسخ گفت و تاكيد كرد: «ما نمي‌توانيم خودمان به خودمان نمره بدهيم؛ بلكه نمره دادن را به مردم واگذار مي‌كنيم.» او مهم‌ترين اقدام و كار دولت دوازدهم را ناكامي ترامپ در سياست فشار حداكثري‌اش خواند و تاكيد كرد كه اين مهم با ياري همه بخش‌ها و به‌خصوص مردم محقق شد. همچنين در شرايطي كه واعظي در پاسخ به پرسشي درباره آينده برجام، بر لزوم تشكيل وزارت خارجه دولت سيزدهم و اعلام راهبرد سياست خارجي دولت بعد براي صحبت در اين رابطه تاكيد كرد، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه و البته مرد اول برجام نيز در حاشيه نشست ديروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخي پرسش‌هاي اصحاب رسانه پاسخ داد. ظريف در بخشي از سخنانش با تاكيد بر لزوم تعامل با چشم باز با دنيا گفت: «نبايد به هيچ‌ كس اعتماد كنيم. روابط بين‌الملل محل اعتماد كردن نيست. به نزديك‌ترين همسايه، دوست و متحد هم نمي‌شود اعتماد كرد. البته ما متحد نداريم.» او گفت: «من شهادت مي‌دهم كه هيچ كدام از مذاكره‌كنندگان، هيچگاه به امريكا اعتماد نكردند. اگر ما مي‌خواستيم اعتماد كنيم، نتيجه كار ما همان سند دو صفحه‌اي مي‌شد كه ترامپ با برخي امضا كرد. اگر مي‌بينيد ما ۱۶۰ صفحه سند به نتيجه رسانديم به ‌خاطر بي‌اعتمادي بود. براي اين بود كه مي‌خواستيم همه زوايا را بيان كنيم.» او با تاكيد بر اينكه برجام از جانب ايالات متحده به جمهوري اسلامي تحميل نشد، به وزير خارجه دولت سيزدهم توصيه كرد كه «هميشه دقيق نگاه كند، دقيق گزارش دهد، دقيق ديدگاه‌هاي خود را بيان كند ولي در مقام عمل از سياست كشور دفاع و آن را دنبال كند. وزير خارجه يك وظيفه مشاور و يك وظيفه مدافع دارد؛ وظيفه مشاورت و دفاع را نبايد با هم مخلوط كرد.» وزير امور خارجه همچنين با تاكيد بر اينكه «امريكايي‌ها را در برجام شكست داديم»، گفت: «عوامل بيرون دولت و كشور مانع از اين شد كه ما به نتيجه‌اي كه مي‌خواهيم برسيم.»