عرضه سیمان در بورس با قوت ادامه می‌یابد

  عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: نه‌تنها عرضه سیمان در بورس متوقف نمی‌شود بلکه برای کارخانجاتی که وارد این عرصه شوند مشوق در نظر گرفته می‌شود.
علی جدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه عرضه کالاهای انحصاری در بورس به کاهش رانت کمک می‌کند، اظهار داشت: مصرف داخلی سیمان کمتر از ۶۰ درصد است و مابقی مازاد محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه این محصول در دست عده‌ای خاص به صورت انحصاری وجود دارد، به راحتی بازار سیمان را در دست گرفته بودند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: گستره رانت و عدم شفافیت در حوزه سیمان به قدری بالاست که بازیگران اصلی این حوزه، نرخ را تا سه برابر بالا بردند. البته بازار سیمان توسط ۱۵نفر می‌چرخد که زاییده واگذاری‌های ناشی از رانت بوده است. در واقع عده‌ای خاص وارد حوزه سیمان شدند و بازار را به دلخواه خود چرخاندند.
جدی ادامه داد: عرضه سیمان در بورس یکی از راه حل‌های مناسب برای مقابله با دلال‌بازی و زدودن فضای رانتی است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سوداگران زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، اظهار داشت: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صمت قرار شد برای کارخانجاتی که سیمان خود را در بورس عرضه کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. همچنین کارخانجاتی که وارد بورس شوند معاف از قطعی برق می‌شوند.
جدی تصریح کرد: عرضه سنتی سیمان موجب می‌شود عده‌ای خاص کالا را خریداری کنند و رانت‌های کلانی به دست آورند اما با عرضه در بورس، شفافیت عرضه افزایش می‌یابد و مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانند سیمان بخرند. بنابراین عرضه سیمان در بورس به قوت خود ادامه خواهد یافت.
سیمان 30 هزار تومانی
همچنین فرشید پورحاجت؛ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان از بازگشت قیمت سیمان به کیسه‌ای زیر ۳۰ هزار تومان در بورس کالا و ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها خبر داد.
وی افزود: اگرچه در ابتدای گرانی سیمان، کاهش برق دیماند کارخانه‌های سیمان و در نتیجه کاهش تولید سبب افزایش قیمت‌ها شد، اما در ادامه دلالان بودند که با ورود به این بازار و کاهش عرضه، افزایش آن به قیمت‌های کیسه‌ای ۷۰ و سپس تا ۱۱۰ هزار تومان را رقم زدند.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: عرضه سیمان در بورس کالا موجب ایجاد شفافیت در خرید و فروش‌ها شده و باید این روش برای حذف دلالان و محتکران از بازار سیمان و دیگر نهاده‌های ساختمانی ادامه یابد. متوسط قیمت تمام شده‌ کشف شده هر کیسه 50 کیلویی سیمان در بورس کالا، ۲۵ هزار تومان است.به این نرخ، ۹ درصد ارزش افزوده، کیسه‌ای دو هزار تومان تخلیه و بارگیری، هفت تا هشت هزار تومان کرایه حمل و نقل، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود خرده‌فروشی و دیگر عوامل نیز افزوده شده و در حال حاضر برای انبوه‌سازان بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان بسته به شهر نزدیک یا دور از کارخانه، تمام می‌شود. البته معتقدم نرخ‌های فعلی برای صنعت ساختمان مناسب نیست و باید به زیر ۳۰ هزار تومان در هر کیسه برگردد.