روز «شاهین شکاری» در توکیو

گروه ورزشی/ یازدهمین روز از بازی‌های المپیک 2020 توکیو در حالی دیروز پیگیری شد که 5 ورزشکار کشورمان در 3 رشته قایقرانی، کشتی فرنگی و تیراندازی به رقابت با حریفان پرداختند. در کشتی فرنگی محمدعلی‌ گرایی در وزن 77 کیلوگرم در دور اول و مرحله یک هشتم نهایی با «یوس وانیس پنا فلورس» از کوبا مبارزه کرد و در یک کشتی درخشان 7-3 به برتری دست یافت و راهی دور بعد شد.‌ گرایی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف «بوزو استارسوویچ» از کرواسی رفت و در حالی که ثانیه‌های پایانی 5-3 عقب بود با اجرای یک فن زیبا به‌نام «سنجاب پرنده» نتیجه را به 5-5 تبدیل کرد و پیروز میدان لقب گرفت تا راهی نیمه نهایی شود. او در جمع خبرنگاران در حالی که از عملکرد خود راضی و خوشحال بود، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اسم فنی که زدی چه بود؟ با خنده گفت:«فن من درآوردی بود.» فرنگی‌کار شایسته کشورمان در نیمه نهایی برابر«تاماس لورینز» مجارستانی دارنده مدال طلای جهان و نقره المپیک قرار گرفت و 6 - 5 شکست خورد تا راهی دیدار رده‌بندی شود.‌ گرایی پس از باخت چند ثانیه‌ای روی تشک نشست و زمانی که وارد میکسدزون شد در حالی که حوله روی سر خود انداخته بود و گریان بود، به سمت سالن گرم کردن رفت. او امروز (سه‌شنبه) برای کسب مدال برنز به دیدار یابیکو از ژاپن خواهد رفت. محمدهادی ساروی دیگر فرنگی کار کشورمان در دور نخست وزن 97 کیلوگرم به مصاف «آدِم بوجملین» از الجزایر رفت و با برتری 9-0 راهی یک‌چهارم نهایی شد. ساروی در دیدار بعدی با «کیریل میلِنوف میلوف» از بلغارستان مبارزه کرد و با عملکردی تماشایی 6-0 پیروز شد و گام به نیمه نهایی گذاشت. ساروی در نیمه نهایی برابر«آرتور الکسانیان» از ارمنستان، قهرمان المپیک 2016 ریو، نفر سوم المپیک 2012 لندن و دارنده 3 طلا و 2 نقره مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفت و 4-1 باخت تا او هم مثل‌ گرایی رنگ فینال را نبیند و راهی دیدار رده‌بندی شود. ساروی ظهر امروز در رده بندی با برنده آروی ساوولاینن از فنلاند و اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان کشتی می گیرد. دیداری که صبح امروز برگزار شد. همچنین امین میرزازاده در وزن 130 کیلوگرم که روز یکشنبه در جدول شانس مجدد حضور یافت، به مصاف «آلین الکسوس سیوراریو» از رومانی رفت و 5-1 پیروز شد.  دیروز میرزازاده 23 ساله برای کسب مدال برنز مقابل رضا کایالپ کشتی گیر 31 ساله ترکیه و دارنده مدال نقره و برنز المپیک و چندین مدال طلای قهرمانی جهان قرار گرفت و با چند بارانداز پیاپی 7 - 2 شکست خورد و از کسب مدال بازماند. با پایان مسابقات دیروز میرزازاده در جایگاه پنجم قرار گرفت. در فینال این وزن نیز میخاین لوپز از کوبا 5-0 یاکوبی کاجایا از گرجستان را شکست داد و برای چهارمین مرتبه به مدال طلای المپیک رسید تا عنوان پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ را در سن 38 سالگی به نام خود ثبت کند.

صداقت جواز حضور در فینال را کسب نکرد
در تیراندازی مهیار صداقت در مرحله مقدماتی تفنگ سه وضعیت حضور داشت. در این رقابت که 39 تیرانداز شرکت کرده بودند، صداقت با امتیاز 1168 امتیاز (388 امتیاز در نشسته، 392 امتیاز در درازکش و 388 امتیاز در ایستاده) در رده بیستم ایستاد و با توجه به اینکه فقط 8 تیراندازی جواز صعود به فینال را کسب می‌کنند، بدین ترتیب نماینده کشورمان از صعود به فینال بازماند.



حذف آقامیرزایی در قایقرانی
علی آقامیرزایی در کایاک یک نفره 1000 متر با حریفانش رقابت کرد. وی که در دسته دوم مرحله مقدماتی قرار داشت و با حریفانی از فرانسه، آرژانتین، مجارستان، ایتالیا و کمیته المپیک روسیه همگروه بود، زمان 3:48.609 دقیقه را به ثبت رساند و در رده پنجم ایستاد و راهی یک چهارم نهایی شد. 2 نفر برتر این گروه (آرژانتین و مجارستان) راهی نیمه نهایی شدند و سایر نفرات هم گام به یک چهارم نهایی گذاشتند. آقامیرزایی در مرحله یک چهارم و در گروه اول در کنار نفراتی از چین، برزیل، کمیته المپیک روسیه، ساموآ و جزایر کوک قرار گرفت و با زمان 3:52.834 دقیقه در رده چهارم ایستاد تا ضمن از دست دادن شانس صعود به نیمه نهایی، از گردونه مسابقات حذف شود. علی آقا میرزایی، ملی‌پوش قایقرانی ایران پس از آنکه موفق نشد راهی نیمه نهایی المپیک توکیو شود، گفت: «تمام تلاشم را کردم، چیزی کم نگذاشتم و پیش خودم راضی هستم. هرچه در چنته داشتم را انجام دادم. امیدوارم در بازی‌های آسیایی سال آینده بتوانم مدال نقره یا طلا بگیرم. یک رقیب سرسخت چینی دارم که امسال زمستان تمام تلاشم را می‌کنم سطح خودم را ارتقا دهم و این رقیب را بگیرم.»