همه باید آماده فداکاری و پاسداری از ایران، نظام جمهوری اسلامی و حقوق اساسی ملت باشیم

گروه سیاسی/ «دولتی که در گیر و دار بلاهای طبیعی و بلیه‌های سیاسی تلاش کرد هم کشور را مدیریت کند و هم سایه تحریم و جنگ را از کشور دور.» این عبارت را می‌توان اصلی‌ترین گزاره آخرین گزارش روحانی به مردم، در مقام رئیس جمهوری دانست، گزاره‌ای که از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول او، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمود واعظی رئیس دفتر روحانی هم تکرار شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در آخرین روز دولت دوازدهم در نشستی با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، هم از تلاش‌های 8 ساله آنان قدردانی کرد و هم گزارشی خلاصه وار از آنچه در 8 سال گذشته اتفاق افتاد، به مردم ارائه داد. اما خلاصه گزارش او و دیگر دولتمردان، این گزاره بود که باوجود همه مشکلات، اگر همدلی داخلی بود، دستاوردهای بیشتری حاصل می‌شد. از این رو بود که آنان این همدلی را برای فعالیت دولت سیزدهم ضروری دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی سخنان خود را با این تأکیدآغاز کرد که امروز نیز همانند سال ۹۲ اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج را راه حل رفع مشکلات و نجات ایران می‌دانم.
او تأکید کرد که با  افراطی‌گری و چنگ انداختن روی صورت هم و هتاکی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم و باید به این نتیجه برسیم که دوران افراطی‌گری به پایان رسیده است.


روحانی با اشاره به نخستین حضور خود در سازمان ملل، تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل را نشانه‌ای از نگاه امیدوارانه جهانیان به رویکرد دولت جدید ایران در منطقه دانست و اظهار کرد: دغدغه‌های دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای فعالیت خود محیط زیست و رفع موانع از پیش روی فعالیت‌های اقتصادی بود. در همان ۱۰۰ روز نخست، اولین نتیجه تعامل سازنده با جهان را در حصول توافق با قدرت‌های بزرگ شاهد بودیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مذاکره کردن سخت است اما راهی جز مذاکره و تعامل نداریم، افزود: کسانی را که می‌پرسند خاصیت برجام چه بود را به نتایج برجام واگذار می‌کنیم، میلیاردها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت که نتیجه آن به پایان رسیدن فازهای پارس جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سدها و ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و هزاران اقدام دیگر در مسیر توسعه ایران بود.
روحانی ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری تأکید کردند، نمی‌توان و نباید در مذاکره مبنا را بر اعتماد قرار داد اما باید برای حصول تفاهم و توافق مذاکره کرد.
او با اشاره به تلاش بدخواهان برای به شکست کشاندن برجام یا خروج امریکا از برجام گفت: حرف‌هایی درباره آن ایام دارم که شاید سال‌ها نتوان به زبان آورد و نتوان گفت که در فاصله حصول توافق برجام در تیرماه تا آغاز اجرای آن در دی ماه چه اتفاقاتی افتاد و چه اقداماتی کردند تا برجام اجرایی نشود.
روحانی با بیان اینکه شاید هر دولت دیگری در برابر این فشارها کمر خم می‌کرد اما دولت تدبیر و امید تحت جنگ تمام عیار اقتصادی به فعالیت خود ادامه داد، گفت: همه می‌دانند که شرایط جنگ و صلح یکسان نیست و کار در شرایط جنگی بسیار سخت است. انتظار این بود که در شرایط جنگ حتی مخالفین دولت اعلام کنند دست به دست شما می‌دهیم یا حداقل دولت را تخریب نمی‌کنیم و یا در نهایت دست از تخریب‌های بزرگ برمی‌داریم.
او اضافه کرد: مقام معظم رهبری به بنده گفتند که شما فرمانده جنگ اقتصادی هستید اما فرماندهی بدون سرباز و تجهیزات بودم! بنده تجربه فرماندهی در جنگ را داشتم و می‌دانستم که فرماندهی در جنگ یعنی چه، حداقل شرایط مدیریت جنگ این است که همه دست به دست هم دهیم.
روحانی با بیان اینکه همه تلاش دشمن این بود که جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورد اما موفق نشد، ادامه داد: نشانه آن همین جملات علی‌برکت‌الله بود که هر پنجشنبه با افتتاح طرح‌های عظیم ملی بیان می‌شد. یکشنبه گذشته هم آخرین جمله علی‌برکت‌الله را در افتتاح طرح‌های عمرانی ملی بیان کردم که این جمله برگرفته از توصیه جبرئیل به پیامبر اسلام(ص) در سفر معراج بود.
روحانی با ابراز خشنودی از اینکه در زمینه واکسیناسیون کرونا توانستیم به وعده‌ای که به مردم داده شده بود عمل کنیم، گفت: از همه کسانی که در این مسیر تلاش کردند تشکر می‌کنم و خوشحالم که امروز به مرز ۱۳ میلیون دوز واکسن رسیده‌ایم و تا فردای این دولت به مرز ۱۴ میلیون دوز تزریق واکسن خواهیم رسید و این به معنای آن است که تا حد توانِ خود تلاش و فعالیت کرده‌ایم.
او، وقوع سیل، زلزله، کرونا و خروج امریکا از برجام را از جمله اتفاقات غیرمنتظره دوران فعالیت دولت برشمرد و افزود: قول داده‌ بودم که در روزهای پایانی دولت دوازدهم در مهار کرونا گام‌های اساسی برداریم و با رفع تحریم‌ها به جنگ اقتصادی خاتمه دهیم و دولت را با این شرایط تحویل دهیم اما هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم با وجود اینکه کاملاً در چهارچوب‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کردیم باز هم نتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مردم بدانند دولت به هیچ ‌وجه در انجام وظایف خود کوتاهی نکرد، ادامه داد: هیچ‌گاه هیچ وزیر، معاون، معاون وزیر و یا مدیرکلی را بر اساس توصیه و سفارش کسی منصوب یا بر اساس توصیه کسی برکنار نکردم و تمام انتصابات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صرفاً بر اساس لیاقت افراد انجام شد و به دفترم سفارش کرده بودم که تمام بررسی‌های خود را صرفاً بر اساس لیاقت و توانمندی افراد انجام دهند.
روحانی با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری‌ها تابع نظر جمع و خرد جمعی بودم، از همه مسئولان دولت، اعم از وزرا تا استانداران و بخشداران قدردانی کرد. در این مراسم لوح سپاسی با امضای اعضای دولت به پاس خدمات هشت ساله روحانی تقدیم او شد.
جهانگیری: کسی نپرسید چطور نفت را فروختید
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در سخنانی، با بیان اینکه متأسفانه خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند، گفت: اما در طول این مدت هیچ کس از ما نپرسید که دولت چگونه نفت فروخت؟ در شرایطی که ترامپ و تیم او مصرانه ایستاده بودند تا نگذارند که یک بشکه نفت ایران فروخته شود، آنان به ۱۲ نفتکش ما در آب‌های آزاد آسیب زدند، اسرائیلی‌ها مأموران‌شان را به کشتی‌های ما  برای ایجاد انفجار می‌فرستادند، ما در این وضعیت با امریکا روبه‌رو شده بودیم.
او با اشاره به اینکه در این سال‌ها هیچ کارخانه‌ای به خاطر نبود مواد اولیه تعطیل نشد، این سؤال را مطرح کرد که چرا کسی نمی‌پرسد چگونه پتروشیمی کشور به فروش رفت، مگر کشتی‌ها، بانک‌ها و بنادر تحت تحریم قرار نداشت؟ همه اینها به این خاطر انجام شد که اعضای دولت و رئیس جمهوری تحت رهبری مقام معظم رهبری متعهد و همپیمان شده بودند که سیاست امریکا را به شکست بکشانند. این اتفاق افتاد نه اینکه ما بگوییم آنها شکست خوردند، بلکه خودشان به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند.
صالحی: از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا روبه‌رو نبوده است، اظهار کرد: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارید. دولت تدبیر و امید سینه خویش را سپر بلای ملت و کشور کرد. هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا رو‌به‌رو نبوده است. سیل و زلزله از یک سو و اعمال تحریم‌ها و فشارها و شیوع ویروس کرونا معجون سخت و زهرآگینی پدید آورد.
او با بیان اینکه بروز و ظهور برخی بداخلاقی‌های سیاسی در داخل بر سختی این امور افزود، تصریح کرد: به یمن الطاف الهی شرایط لازم برای دستیابی دو پیروزی چشمگیر فراهم آمد؛ اول پیشبرد مذاکرات و دوم اینکه بعد از بدعهدی ایالت متحده، این دولت در میدان جنگ طاقت فرسا از پا در نیامد.
صالحی با اشاره به اینکه امروز صنعت هسته‌ای کشور با اقتدار و صلابتی روزافزون در مسیر رشد و تعالی گام برمی‌دارد، افزود: بر این باورم که چنانچه همه ما قاعده بازی سیاسی را رعایت می‌کردیم و مصالح ملی را بر منافع گروهی و جناحی رجحان می‌دادیم، دستاوردهای بیشتری نصیب ایران بزرگ می‌شد.
واعظی: دولت مانع تحقق اهداف دشمن شد
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در جمع مدیران نهاد ریاست جمهوری، با بیان اینکه دولت دوازدهم به‌رغم وجود همه سختی‌ها و مشکلات، همه تلاش خود را انجام داد که تولید و روند توسعه کشور متوقف نشود و مردم مشکلات کمتری را در زندگی و معیشت خود متحمل شوند، اظهار کرد: هدف اصلی دشمن از اعمال تحریم و فشار اقتصادی به ملت ایران، فروپاشی نظام بود اما مردم با مقاومت و ایستادگی خود و مدیران کشور با تلاش و فداکاری در کنار رهنمودهای مقام معظم رهبری مانع از تحقق هدف دشمن شدند.
واعظی با بیان اینکه در چهار سال گذشته، فشار تحریم‌های حداکثری، شیوع کرونا، حوادث طبیعی و خشکسالی در سال جاری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد، گفت: تخریب‌ها و مانع تراشی‌ها در مسیر انجام وظایف دولت‌ها در اصل به مردم ضرر خواهد رساند، باوجود این همه ما و همه کسانی که در مجموعه نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند، باید تجربیات خود را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهیم و وظیفه داریم رئیس جمهوری و دولت منتخب را در اجرای برنامه‌هایش برای اداره کشور کمک کنیم.