کشورهاي همسايه را کاشي کنيد!

آرمان‌ملی- محمدسیاح: کاشی و سرامیک از جمله نیازمندی‌ها در ساخت‌وساز است هرچند که برخی معتقدند جزو نیازمندی‌های اساسی محسوب نمی‌شود، با این حال ظرفیت تولید در این حــوزه در کشور بسیار بالاست ولی براساس آنچه گفته شده نیمی از ظرفیت بهره‌برداری و تولید به دلایلی از چرخه خارج شده است و برخی از افرادی هم که وارد این صنعت شدند به نابسامانی‌هــا در این بازار و حتی بازارهای صادراتی نظیر عراق دامن زدند و با رقابت سیاه باعث از دســت رفتن امتیاز ایران در این بخش شده‌اند. با این حال فعالان این عرصه معتقدند کــه کاشی و سرامیک ارزش صــادراتی زیــادی دارد و با افزایش و ارتقای کیفیت تولید، ‌می‌تــوان بازارهای صادراتی خوبی به ویژه در منطقه داشت. در این شرایط هزینه صادرات کاهش می‌یابد. از طرفی امیدواری‌هایی هم برای توسعه ساخت‌وساز در آینده وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد امکان افزایش تولید وجود خواهد داشت. رضا صفاری، عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران در این باره تاثیر قطعی برق در روند تولید کاشی و سرامیک به «آرمان‌ملی» گفت: «قطعی برق در صنعت ما تاثیرگذار بوده و مانند مصرف قند و چای است! یعنی تولیدکننده قند با مصرف چای قند می‌فروشد، در بحث صنعت کاشی و سرامیک هم به نوعی این موضوع مطرح است به این شکل که در صنعت سیمان سیاست‌های کلی‌ای گرفته شد که تاثیری در حال حاضر در صنعت کاشی نداشته است چون کاشی بعد از مرحله ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.» او ادامه داد: «اگر در ماه‌های آینده با کمبود ساخت و ساز در اثر مشکلات تامین سیمان و فولاد مواجه شویم در آن زمان است که 100 درصد در موضوع خرید و استفاده از سرامیک تاثیر خواهد گذاشت. همین امروز مشکلی در تولید، فروش و روند بازار نداریم ولی باید منتظر تاثیر مشکلات پیش آمده در حوزه سیمان و فولاد باشیم.» صفاری افزود: «حتی اگر کاشی و سرامیک هم تولید نشود می‌توان از پارکت یا سایر جایگزین‌ها استفاده کرد ولی در اگر سیمان و فولاد نباشد ساخت و ساز فلج خواهد شد. امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود مشکلات کمتر خواهد شد.» عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران تصریح کرد: «خوشبختانه با توجه به رایزنی‌هایی که با استانداری‌ها انجام شد به جای قطع برق ظرفیت مصرف برق را کاهش دادند، یعنی دو روز در هفته ظرفیت 60 درصد کاهش بار اعمال می‌شود.»
 ظرفیت خالی تولید!
صفاری با اشاره به اینکه ظــرفیت‌ خالی پروانه بهره‌برداری صادر شده در کشور توضیح داد: «ظرفیت پروانه بهره‌برداری صادر شده کاشی و سرامیک 700 میلیون مترمربع در سال است با این حال سال گذشته تنها 450 میلیون مترمربع محصول تولید شده و 50 درصد آن صادرات شده و مابقی هم به مصرف داخل رسیده است.» او ادامه داد: «همین الان کارخانه‌هایی را داریم که برای آنها پروانه صادر شده ولی تولید ندارند، استدلال کسانی که برای دریافت مجوز جدید اقدام می‌کنند این است که مثلا می‌خواهند تکنولوژی جدیدی را استفاده و کاشی‌های بزرگ سایز را تولید کنند. سرمایه‌گذاری این کار بسیار سنگین بوده و اگر واقعا همین اتاق بیفتد خوب است ولی عملا این افراد دستگاه‌های دیگری را در تولیدی‌های خود قرار می‌دهند که از تکنولوژی‌های موجود هم پایین‌تر است. امروز بازار کاشی و سرامیک در شرایط مناسبی قرار دارد ولی اینها وارد رقابت منفی می‌شوند. هزینه مواد اولیه و تولید و بهای تمام شده مشخص است، اما این افراد با حاشیه سود بسیار کم این سرمایه‌گذاری بزرگ را انجام می‌دهند و بعد از مدتی که بازار این عطش را نداشته باشند؛ زمین می‌خورند.» عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران تاکید کرد: «این 300 میلیون مترمربع پروانه بهره‌برداری که تولید ندارد همین‌هایی هستند که بدین شکل وارد این عرصه می‌شوند. در انجمن این بحث وجود دارد که اگر قرار است مجوزی هم صادر شود کارشناسی صورت بگیرد. وزارت صمت هم از صدور مجوز جدید جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد در صنعت کاشی و سرامیک جواز تاسیس جدیدی صادر شود و بیشتر روی احیای واحدهای تعطیل شده موجود مانور می‌دهد و از متقاضیان می‌خواهد این کارخانه‌ها را خریداری و راه‌اندازی کنند.» صفاری در ادامه با اشاره به افق ساخت و ساز در کشور تصریح کرد: «بازار داخلی با توجه به سیاست‌هایی که آقای رئیسی در حوزه مسکن دارند،‌ به‌نظرم آینده ساخت و ساز روشن است و تولید محصولات کاشی و سرامیک و سایر مصالح ساختمانی روند مناسبی را داشته باشد. علاوه بر اینکه کشورهای همسایه مانند عراق و پاکستان و سوریه که ارتباطات سیاسی مناسی با کشور ما دارد و رو به بازسازی است نیاز به مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک زیادی طی چند سال آینده دارند.» او گفت: « شاید صنعت کاشی و سرامیک در بازار داخلی افت و خیز داشته باشد ولی حداقل در یکسال آینده بازار پرتنشی نخواهد داشت. اگر کسی هدف خود را روی صادرات به همین کشورهای همسایه قرار دهد حتما موفق خواهد شد.» 
 فرصت سودآوری با صادرات به همسایه‌ها
عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران تاکید کرد: «ایران جزو پنج کشور برتر تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک جهــان است،‌ از آن طرف عراق، عربستان، امارات و ســوریه جزو 10 کشور بزرگ واردکننده کاشی و سرامیک هستند. از آنجایی که کاشی و ســرامیـــک محصولات حجیم و سنگینی هستند و هزینه حمل و نقل آنها هم زیاد است؛‌ ظرفیت تولیدی بالا و ظرفیت خرید در کشورهای نزدیک باعث می‌شود که اگر محصول با کیفیت تولید شود و بازاریابی خوبی صورت بگیرد کارخانه‌ای نخواهد بود که نتواند محصولش را بفروشد.»‌ او در پاسخ به این سوال که تحریم در صادرات کاشی و سرامیک چقدر موثر بوده است، با بیان اینکه در سال گذشته 179 میلیون مترمربع صادرات کاشی و سرامیک صورت گرفت؛‌ ادامه داد: «صادرات ایران بیشتر به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد و بحث جابه جایی پول آن هم بسیار آسان‌تر از سایر کشورها است.» صفاری با تاکید بر اینکه صنعت کاشی و سرامیک ایران با چالش‌های کمی مواجه بوده است،‌ اضافه کرد: «این صنعت در دو سال گذشته رو به رشد بوده است. کیفیت تولید در کشور و قیمت آن با توجه به نرخ دلار امروز توجیح دارد. حتی کالای ما می‌تواند از نظر قیمت با کالای چینی در روسیه رقابت کند؛ چند سال قبل وضعیت تولید مناسب بوده ولی میزان فروش و مصرف خوب نبوده دلیل آن هم این است که واردات از کشورهایی نظیر چین صورت می گرفت ولی الان واردات کاشی و سرامیک به کشور ممنوع است. اگر شرکتی بتواند کیفیت محصولاتش را حل کند به جز چالش برق، قوانین و مقررات و مشکلات اقتصادی که نه فقط در صنعت کاشی و سرامیک بلکه در کل تولید و صنایع وجود دارد،‌ مشکل خاص دیگری در این صنعت وجود ندارد. در واقع صنایع کاشی و سرامیک نیز همچون سایر حوزه‌های تولید تحت تاثیر تصمیمات جزیره‌ای و البته تمایل برخی از دولت‌ها در دستاورد سازی با چالش‌های مختلفی همچون رقابت منفی مواجه‌اند که در کنار حضور گسترده اجناس ارزان قیمت چینی عملا تولید و عرضه این محصولات دستخوش تغییر قرار گرفته است و  برخی از موارد به ازدست رفتن بازارهای صادراتی نیز منجر شده است حال باید منتظر شد  و دید که اوضاع سیاسی و اقتصادی به کجا می‌رسد. در واقع عوامل بیرونی روی روند تولید کاشی و سرامیک تاثیرگذار است. صنعت کاشی و سرامیک ایران می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های ارزی کشور را برطرف کند ولی این اتفاق نیاز به حمایت و همچنین نظارت بر احیای واحدهای خوابیده دارد تا بتوان از تمام ظرفیت تولید بهره برد.