شهــر تهــران چهارشنبه کليد‌دار مي‌شود

آرمان ملی- مطهره شفیعی: منتخب شورای ششم تهران اظهار کرد: ارائه برنامه‌های کاندیداهای شهرداری هنوز به اتمام نرسیده و چند نفر باقی مانده‌اند. ناصر امانی در پاسخ به این سوال که رای‌گیری نهایی چه زمانی انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی ما این است که روز چهارشنبه رای‌گیری به پایان برسد و شهردار تهران به عموم مردم معرفی شود.
 بذرپاش، بهشتی نشد
تا دیروز مهرداد بذرپاش را گزینه مهمی برای تصدی شهرداری تهران می‌دانستند. شعارش برای جلوس بر کرسی شهردار را شهر آرامش، عدالت و تعالی انتخاب کرده بود و به‌نظر می‌رسید با‌توجه به ارتقای جدید بذرپاش در طی سال‌ها فعالیتش‌، انتخاب او به‌عنوان شهردار را بعید نمی‌کرد، اما دیروز انصراف خود برای تصدی کرسی شهردار تهران را اعلام کرد. مهرداد بذرپاش روز گذشته طی نامه‌ای به مهدی چمران انصراف خود را از گزینه‌های تصدی شهرداری تهران اعلام کرد. متن این نامه در ذیل آمده است: «نظر به ضرورت انسجام در جبهه انقلاب و نیز حضور دلسوزانی که خود را برای خدمت در شهرداری تهران عرضه کرده‌اند و ضمن تشکر از حسن‌نظر اعضای منتخب شورای شهر تهران به اینجانب، بدین‌وسیله انصراف خود را از حضور در این عرصه اعلام می‌نمایم و امیدوارم بهترین انتخاب را انجام دهید که واقعا در شان شهروندان شریف تهران باشد و در خدمت به این مردم خوب و قدرشناس، از هیچ تلاشی فرو نگذارد. وآخر دعوانا ان الحمدا...‌رب‌العالمین». پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران در سال ۸۱، وی اقدام به تأسیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران به‌عنوان حلقه رابط میان شهرداری تهران و جوانان کرد و از بذرپاش جهت ریاست این گروه دعوت به‌عمل آورد. مهرداد بذرپاش در فروردین‌۱۳۸۶ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب و با حکم احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت سایپا به این سمت منصوب شد. وی در تاریخ اول مرداد ۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب و در تاریخ یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ در جلسه هیات‌دولت برکنار شد. پس از آن در انتخابات نهمین دوره مجلس شرکت کرد و پیروز شد. در نهایت هم در اول مرداد ۱۳۹۹ به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات با ۱۵۸ رأی نمایندگان انتخاب شد.
 چه کسی شهردار می‌شود؟


نام‌های زیادی برای تصدی شهرداری تهران مطرح هستند که دو نفر از این افزاد یعنی سردار و بذرپاش انصراف داده‌اند و اکنون نام دو گزینه بیش از همه مطرح می‌شود. نخست علیرضا زاکانی و دیگری مازیار حسینی که به‌نظر می‌رسد گزینه نخست تمایل بیشتری برای جلوس بر کرسی ریاست بهشت را دارد. زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به‌عنوان کاندیدا وارد عرصه شد و سپس به نفع رئیسی کنار رفت و جلوس بر کرسی پاستور هنوز در ذهن او جا دارد .از آنجا که شهرداری تهران یکی از ارزشمندترین کرسی‌ها در معاملات پشت‌پرده سیاست است و می‌تواند بهترین پیشنهاد برای افرادی باشد که خود را در قد‌و‌قواره نامزدی برای ریاست‌جمهوری می‌دانند، پس پر‌بیراه نیست که زاکانی هم بخواهد مسیر طی شده احمدی‌نژاد را طی کند یا شاید حتی انگیزه داشته باشد که مانند قالیباف ریاست‌مجلس در دوره‌های بعد را در دست گیرد. زاکانی که این روزها انتقادات زیادی نسبت مدیریتش در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد عزم حضور در شهرداری تهران را کرده است. او که هیچ سابقه اجرایی ندارد با معرفی به‌عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران نگرانی‌هایی را حتی در میان بدنه مدیریت شهری ایجاد کرده است، اما ظاهرا منتخبان شورای‌شهر ششم هم نظر مساعدی بر شهردار شدن زاکانی دارند؛ چنانکه ناصر امانی منتخب شورای ششم تهران درباره ارائه برنامه علیرضا زاکانی به باشگاه خبرنگاران گفت: زاکانی به تمام حوزه‌های شهرداری پرداخت، اهداف و چالش‌های تهران را بررسی کرد و برنامه او بسیار جامع‌تر و مفصل‌تر از دیگران بود و همچنین به تمام سوالات هم پاسخ داد، در مجموع جلسه بسیار خوبی بود. منتخب شورای ششم تصریح کرد: او تاکید داشت که وظیفه‌محور هستم، هیچ‌ مسئولیتی را دنبال نکردم و چون بعضی از اعضا پیشنهاد دادند و ظرفیت خوبی برای خدمت‌رسانی در تهران وجود دارد، برنامه خود را ارائه دادم. همچنین روز یکشنبه رئیس موقت شورای ششم شهر تهران گفت: با توجه به اینکه سه گزینه تصدی شهرداری تهران از ۱۱ گزینه تا امروز برنامه‌های خود را ارائه نکرده‌اند و احتمال انصراف آن‌ها وجود دارد. مهدی چمران درباره آخرین وضعیت انتخاب شهردار تهران اظهار کرد: فرآیند بررسی برنامه گزینه‌های تصدی شهرداری تهران آغاز شده است و در نوبت صبح قرار بود آقای آبرومند حضور پیدا کند و برنامه‌های خود ارائه کند که در این جلسه حاضر نشد. وی تصریح کرد: همچنین دو گزینه دیگر از گزینه‌های تصدی شهردار تهران از جمله نیکزاد و علی‌آبادی نیز برنامه‌های خود را به شورا ندادند و این احتمالا به‌منزله انصراف این افراد است. در همین حال تسنیم نوشت: براساس اخبار غیر‌رسمی مازیار حسینی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در دوره قالیباف شانش بیشتری را در بین سایر گزینه‌ها برای تصدی شهرداری تهران دارد.
 هشدار اعضای فعلی به اعضای ششم
اعضای فعلی شورای شهر نسبت به انتخاب شهردار از سوی شورای شهر ششم هشدار می‌دهند؛ مانند محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران که با اشاره به انتشار برخی از اسامی در ارتباط با کاندیداهای تصدی شهرداری تهران که نام‌شان در پرونده‌های تخلف ادوار گذشته شهرداری موجود است، گفت: انتظار می‌رود شورای شهر بر‌اساس کارآمدی، سلامت، پاکدستی و تعهد به منافع مردم انتخاب خود را صورت دهد؛ چراکه انتظار مردم از اعضای شورای شهر انتخاب شهرداری است که نظارت‌پذیر و متعهد به قانون باشد. حق‌شناس در این‌باره گفت: نمی‌توانیم رویکردی که در شورای شهر چهارم بود و شهر در اختیار گروه‌های خاص سیاسی قرار گرفت و فرصت‌های زیادی از دست رفت را دوباره تکرار کنیم. در آن ادوار شاهد شکل‌گرفتن پرونده‌های تخلفی بودیم که هم‌چنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مسائل شهر وجود دارد.