جوابیه سازمان برنامه و بودجه به خبر کیهان

 
در این جوابیه آمده است: اینکه در تیتر روزنامه کیهان عنوان شده، «بودجه آب روستاهای خوزستان 40روز است در سازمان برنامه خاک می‌خورد» از اساس‌اشتباه است چرا که مقرر بوده براساس توافق وزارت نفت و رئیس‌محترم مجلس شورای اسلامی از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران (از جمله سهم 14.5 درصد) در قالب کمک به مناطق نفت‌خیز، گازخیز و محروم هزینه گردد، در این زمینه شایان ذکر است که این اعتبارات هیچ‌گونه ارتباطی از نظر تامین و تخصیص با سازمان برنامه و بودجه نداشته و شرکت ملی نفت ایران راساً بایستی در چارچوب توافق انجام شده اقدام لازم را برای پرداخت به عمل می‌آورده است. از این رو پیشنهاد می‌شود دیوان محاسبات کشور به عنوان یک نهاد نظارتی به موضوع ورود نموده و درخصوص اینکه سازمان برنامه و بودجه موظف به تامین و تخصیص اعتبار بوده یا خیر، اظهارنظر نماید.
سازمان برنامه و بودجه افزود: روال معمول بر هزینه کرد اعتباراتی که در قالب کمک به مناطق نفت‌خیز، گازخیز و محروم کشور توسط شرکت ملی نفت ایران وجود داشته به‌نحوی بوده است که آن شرکت نسبت به ایفای تعهدات خود در مناطق مذکور از جمله استان خوزستان هر ساله اقدام نموده و در ماههای پایانی سال نسبت به مبادله موافقت‌نامه از محل منابع داخلی با این سازمان اقدام می‌کرده است. به نظر می‌رسد موارد منعکس شده از سوی مسئولین شرکت ملی نفت به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی صرفاً به منظور توجیه عدم ایفای تعهدات بوده است. برای مثال در سال‌های گذشته از همین محل نیز اعتباراتی برای این مناطق توسط شرکت ملی نفت پرداخت شده و هیچ‌گاه طی مکاتبه مدیر میانی شرکت مذکور با این سازمان نسبت به اخذ تاییدیه اقدام نشده است و موارد در موافقت‌نامه‌های پیشنهادی در روزهای آخر سال به این سازمان ارسال شده است. بنابراین اساساً ارسال یک مکاتبه به منظور اخذ تاییدیه برای بخشی از اعتبارات موضوعیت نداشته که همکاران وزارت نفت بدنبال تایید این سازمان بوده‌اند.
در این جوابیه همچنین آمده است: نامه‌نگاری انجام شده به این سازمان رافع هیچ مسئولیتی از سوی شرکت ملی نفت ایران نبوده و آن شرکت موظف به اجرای موارد توافق شده با رئیس‌محترم مجلس شورای اسلامی از محل منابع در اختیار بوده است و همچنین موظف بوده طبق سنوات گذشته موارد را در پیش‌نویس موافقت‌نامه مربوط درج و به این سازمان ارسال نماید، که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است. با توجه به موارد فوق نه تنها هیچ‌گونه قصوری در این خصوص از طرف سازمان برنامه بودجه کشور صورت نگرفته است بلکه با راهنمایی‌های صورت گرفته، این سازمان روش‌های اجرایی و عملی در انجام اینگونه پروژه‌ها را پیشنهاد نموده است. در پایان ضمن تاکید بر اجرای سریعتر پروژه‌های توافق شده از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران، این سازمان آمادگی خود را جهت مبادله موافقتنامه در چارچوب «طرح کمک به مناطق نفت‌خیز، گازخیز و محروم کشور» اعلام می‌نماید.