نماینده ویژه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی

گروه سیاسی/ مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ١۴ مرداد ساعت ۱۷ با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد و «انریکه مورا»، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نماینده کشورهای اروپایی در این مراسم خواهد بود. «مورا» از چهره‌های فعال در مذاکرات 6 دور گذشته ایران و گروه 1+4 در وین است که قرار است یکی از میهمانان خارجی مراسم تحلیف رئیس جمهوری باشد.
«وال‌استریت‌ژورنال» به سمت «انریکه مورا» به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات وین درخصوص برجام اشاره کرده و نوشته سفر او به ایران در بحبوحه بروز یک «نیمه‌بحران» در گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا، از جمله دلایل سفر انریکه مورا به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف را گفت‌وگوهای وین دانسته و گفته است: «مهم است با دولت جدید وارد تعامل دیپلماتیک شده و پیام‌های مستقیم مهمی به آنها ارسال کنیم.» این سخنگو اضافه کرد: «اولویت کلیدی جوزپ بورل به عنوان هماهنگ‌کننده برجام از سر گرفتن گفت‌وگوها در وین و تسهیل مسیر بازگشت به اجرای کامل برجام است.»
در پی اعلام حضور نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی در تهران، وزارت خارجه اسرائیل تصمیم اتحادیه اروپا به اعزام نماینده به این مراسم را شرم‌آور توصیف کرد. به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل با ادعای حمله چند روز پیش ایران به یک نفتکش اسرائیلی در آب‌های دریای عمان که منجر به مرگ دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی شده، آمده است: این اقدام اروپا در روزهایی که ایران باعث مرگ دو شهروند اروپایی شده، رویکرد تهاجمی ایران را تقویت خواهد کرد. این ادعا در حالی مطرح شده که ایران هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده و هشدار داده در صورت تعرض نظامی احتمالی اسرائیل و متحدانش علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، بشدت پاسخ خواهد داد.
همچنین سفیر ایران در نیجریه از سفر دبیرکل سازمان اوپک برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب خبر داد.«محمد علی‌بک» در توئیتر نوشت: ‏امروز ملاقات دوستانه و سازنده‌ای با جناب «بارکیندو» دبیرکل نیجریه‌ای سازمان اوپک داشتم.وی با بیان اینکه ایشان جهت شرکت در مراسم رئیس‌جمهوری محترم منتخب عازم تهران است، اظهار داشت: وی از نقش سازنده کشورمان در تصمیم‌های اوپک تشکر و قدردانی کرد.


مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران در حالی برگزار می‌شود که به گفته «سید نظام‌الدین موسوی»، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در این مراسم، ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان رؤسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیأت‌های پارلمانی، رؤسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم حضور خواهند یافت.
در همین حال «بدر بن حمود البوسعیدی»، وزیر خارجه عمان روز گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و شرکت در مراسم تحلیف در رأس هیأتی به تهران عزیمت کرد. وی به عنوان فرستاده ویژه سلطان عمان در مراسم تحلیف شرکت خواهد کرد. او همچنین دیروز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «چوی جونگ -کان»، معاون اول وزیر امورخارجه این کشور به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران به تهران سفر خواهد کرد. بنابر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، وی همچنین در جریان این سفر با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار و درباره روابط دوجانبه و موضوعات دیگر رایزنی خواهد کرد.
 در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است: انتظار می‌رود که این سفر فرصتی برای نشان دادن اراده سئول در جهت تقویت روابط دو کشور بعد از آغاز به کار دولت جدید در ایران باشد. «چوی جونگ –کان» پیش‌تر در ماه ژانویه به ایران سفر کرده بود.