مردم از دولت جدید تحول خواسته اند

سید ابراهیم رئیسی با دریافت حکم تنفیذ رهبر معظم انقلاب که در آن بر هموار کردن مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران با به کار بردن مدیریتی جهادی، دانا و شجاع تأکید شده بود؛ انجام مسئولیت خود در قامت رئیس جمهوری ایران را آغاز کرد. او بعد از این مراسم هم به همراه رئیس جمهوری سابق به نهاد ریاست جمهوری در پاستور رفت و دفتر کار جدید خود را تحوبل گرفت. هنگام تحویل دفتر، رئیس جمهوری سابق با تبریک به حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ان شاءالله مشکلات کشور به دست جنابعالی حل و فصل شود. رئیسی در پاسخ با تشکر و خسته نباشید به روحانی و جهانگیری اظهار داشت: ان شاءالله بتوانیم وظیفه خود را در قبال مردم بخوبی انجام دهیم و خداوند و روح شهدا از ما راضی باشند.
رئیسی در مراسم تنفیذ، پیام مردم در انتخابات ۲۸ خرداد را تحول‌خواهی دانست و بر مبنای خواست مردم بر عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و فقر و تبعیض و اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در آغاز با شکرگزاری از خداوند متعال برای نعمت‌های بیشمارش بویژه نعمت اعتماد مردم و نعمت رهبری؛ مردم سالاری دینی را خورشید تابناکی دانست که بیش از ۴۰ سال پیش در این سرزمین با هدایت امام(ره) و همت والای مردم به مثابه مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد.
رئیسی مردم سالاری دینی را پیوند علم و اخلاق، عدالت در کنار پیشرفت و در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت و استقلال در کنار آزادی دانست و افزود: دولتمردان و مسئولان مردم عزیز در این ۴۰ سال بسیار تلاش کردند در جهت تحقق مردم سالاری، آنجا که به رهنمودهای رهبری توجه شد، پیشرفت حاصل شده و آنجا که بی‌توجهی و کم توجهی به رهنمودهای رهبری و سیاست‌های نظام بود مشکلات و گله‌مندی بود. بجاست نسبت به خدماتی که در این ۴۰ ساله انجام شده و کسانی که در پیشرفت کشور نقش داشتند صمیمانه سپاسگزاری کنم.


او با بیان اینکه انتخابات ۲۸ خرداد جلوه‌ای از مردمسالاری دینی بود و مردم با وجود همه دشمنی‌های دشمنان و شرایط بهداشتی و وضعیت کرونایی و مشکلاتی که بود، حضوری باشکوه داشتند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند، ‌گفت: باید از همه اقشار ملت و گویش‌ها و مذاهب و بویژه از فرهیختگان و هم رهبر معظم انقلاب و کسانی که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند تقدیر و تشکر کرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پیام ۲۸ خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود، ادامه داد: اینها پیام‌هایی بود که مردم با رأی خود از دولت برخاسته از مردم خواستند. از دولت جدید می‌خواهند که عدالت را تحقق بخشد. با فساد مبارزه کند و به روابط ناسالم اداری، رانت خواری و هرگونه ضد ارزشی که هیچ گونه تناسبی با اساس انقلاب و ارزش‌های این کشور ندارد، پایان دهد.
رئیسی خواست مردم از دولت جدید را پایان دادن به تورم بیش از ۴۴درصدی و رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی دانست و با بیان اینکه بدهی‌های دولت از سال ۹۴، سه برابر شده‌ و دولت با کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی مواجه است، گفت: ما امروز وضعیت و شرایط اقتصادی مردم را هم به‌دلیل دشمنی دشمنان و هم به‌دلیل کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم، وضعیت مناسبی نمی‌بینیم. مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مسأله بیکاری و مسکن و کرونا و دیگر مسائلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند، همه باید تغییر کند. آنچه از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آسیب دیدن سفره مردم و آسیب به کسب و کار مردم باید به آن اشاره کرد، آسیب دیدن اعتماد مردم است.
برنامه دولت تحول است
رئیسی با این بیان که «مردم دولتی خواستند که این آسیب‌ها را جبران کند و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله میان ملت و دولت کاهش دهد چرا که رابطه بین ملت و دولت برای همیشه می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد این رابطه تاکنون بوده و از این پس هم باید باشد تا مشکلات حل شود و در مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی و مقاومت شود»، ادامه داد: آنچه مردم از دولت جدید خواسته‌اند، تحول است. این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است باید این تحول اتفاق بیفتد، برنامه دولت برنامه تحول است. این تحول مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود. او خاطرنشان کرد: در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌اند، هم وضع موجود و هم وضع مطلوب بخوبی ترسیم شده‌ است. ما باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم به وضعیتی برسیم که امروز مورد انتظار مردم یعنی تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم است.
حتماً به‌دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه «ما حتماً به‌دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود»، گفت: با وجود این حتماً سفره مردم به اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد.
رئیسی در ادامه کسری بودجه، بازار سرمایه و ثبات در بازار سرمایه و بورس، کنترل تورم و گرانی و کرونا و تأمین نیازمندی‌های مردم به آب، برق و... را از مسائل فوری و ضروری دولت با آن مواجه است عنوان کرد و با بیان اینکه «من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته‌نباشید عرض می‌کنم. اما کارهای بسیاری است که از امروز پیش پای دولت است»، گفت: حدود ۱۰ مسأله محوری وجود دارد که از امروز دولت با آنها مواجه است.به مردم اطمینان می‌دهم که هم مسأله خوب شناخته شده و هم راهکارهای مسائل شناسایی شده است از نگاه کارشناسان، خبرگان و صاحبنظران هم بهره‌مند شدیم ان‌شاءالله این مسائلی که امروز پیش پای دولت قرار دارد به‌صورت فوری و آنی و با قوت دنبال می‌شود.
رئیس‌جمهوری از قرار گرفتن برنامه تحولی تدوین شده در اختیار نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران خبر داد و با بیان اینکه این برنامه تحولی زمینه ساز اجرای برنامه توسعه هفتم کشور خواهد بود، گفت: امید داریم که همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح و گروه سیاسی درباره این برنامه تحولی اظهار نظر کنند.
راه برون رفت از مشکلات وجود دارد
رئیس جمهوری سپس با بیان اینکه همه فرهیختگان و دلسوزان باید در کشور نقش آفرینی کنند، گفت: ما از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. یقین داریم با همه موانع و مشکلاتی که پیش رو است، راه برای برون رفت و اراده جدی برای رفع مشکلات به حمدالله وجود دارد.
رئیسی با مؤثر دانستن وجود جوانان برومند و نیروی انسانی کارآمد در تحقق این تحول افزود: ان‌شاء‌الله وضع به نفع مردم و به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی مورد توقع رهبری معظم انقلاب، مردم عزیز، خانواده‌های مکرم شهیدان و ایثارگران و فرهیختگان تغییر کند. همچنین ضمن پاسداشت همه خدماتی که تاکنون انجام شده است، گام‌های ماندگاری با استفاده از همه تجربیات برداشته شود.
رئیسی در فراز پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه «اگر خدمت به مردم نبود، اگر برای ایجاد گشایش نبود، اگر در یک کلمه برای اجرای عدالت نبود، حضور بنده در این عرصه معنا نداشت»، از خداوند، ائمه هدی و بویژه وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف طلب یاری و گره گشایی کرد و ادامه داد:‌ «خدایا در این ایام به برکت آنچه امیرالمؤمنین در نامه‌ای برای مالک اشتر دارند و در روز عید غدیر به مردم آموختند، عهدنامه‌ای که در همه روزگاران به‌عنوان سند قطعی است و صفات حکمرانی به همه دولتمردان به معنی همه کسانی که در جایگاه‌ها و پست‌ها به‌نام نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، خدایا از این صفاتی که پیامبر در حد حدیث غدیر فرمودند و امیرمؤمنان از این صفات فرمود، از این صفات ما را برخوردار فرما».