رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور

فریبا خان‌احمدی / بالاخره وعده تزریق نیم میلیون دوز واکسن در یک روز محقق شد. وعده‌ای که وزیر بهداشت چند هفته پیش قولش را داده بود. اگر این سرعت به‌طور مداوم ادامه یابد چهار ماه زمان برای واکسیناسیون کلیه گروه‌های هدف و جمعیت بالای ۱۷ سال ایران لازم است. اگر جمعیت تاکنون واکسن زده شده را کم کنیم در 100 روز آینده همه افراد بالای ۱۸ سال دوز اول واکسن را دریافت خواهند کرد منتها با توجه به اینکه بیشتر واکسن‌های مورد استفاده واکسن‌هایی با فاصله تزریق حدوداً یک ماهه برای تزریق دوز دوم هستند از ماه دوم زمان تزریق دوز دوم فرا می‌رسد و در نتیجه برای واکسیناسیون جمعیت هدف ۶۰ میلیونی بین ۶ تا ۷ ماه زمان لازم است.
بنابر تازه‌ترین آمار روزانه وزارت بهداشت تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دوز رسید.
در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۵۰۵ هزار دوز واکسن تزریق شده است. شایان ذکر است امکان ثبت‌نام تزریق واکسن کووید۱۹ برای بیماران نادر و بیماران دیابتی دریافت‌کننده انسولین، از دوشنبه شب (11مرداد) در سامانه salamat.gov.ir ایجاد شد. به گزارش ایسنا، امکان ثبت‌نام حدود پانصد هزار نفر از بیماران نادر یا دیابتی دریافت‌کننده انسولین ۱۸ سال به بالا در سراسر کشور و بدون اولویت سنی از طریق سامانه salamat.gov.ir فراهم شد. متقاضیان باید توجه داشته باشند، امکان انتخاب سال تولد پایین‌تر از ۱۳۵۵ هم وجود دارد ولی اگر کد ملی فرد ثبت‌نام کننده در فهرست بیماران نباشد و شرط سنی رعایت نشده باشد، فرد امکان ثبت‌نام نخواهد داشت. همچنین امکان ثبت‌نام و دریافت آنی نوبت تزریق واکسن تمامی معلولان سراسر کشور با درجه شدید و خیلی شدید که کد ملی آنها از سوی سازمان بهزیستی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال شده در سامانه مذکور فراهم شده است. محل، روز و ساعت دریافت واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست.